سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۷
۰ نفر

بنیامین صدر: افزایش رفتارهای پرخطر در بین جوانان، موضوع ضرورت مشاوره را در صدر برنامه‌ریزی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و آموزش عالی قرار داده است.

«علی کریمی» کارشناس مسائل آموزشی در کارگاه یک روزه افزایش رفتارهای پرخطر و ایدز با بیان اینکه سنگ‌اندازی برخی سازمان‌های متولی اعتبارات در کشور، محدودیت‌هایی را در مسیر فعالیت بخش مشاوره در نهاد آموزشی ایجاد کرده است، گفت: بخش مشاوره مورد اجحاف قرار گرفته و باید به آن جدی‌تر نگریست.

این کارگاه آموزشی با هدف بررسی دلایل افزایش رفتارهای پرخطر میان جوانان و پاسخگویی به مراجعانی که نیازمند اخذ اطلاعات درباره ایدز و سایر بیماری‌های واگیردار جنسی هستند در فرهنگسرای دانشجو برگزار شد تا اصول مشاوره قبل و بعد از آزمایش ایدز به مراجعان آموزش داده شود.

هم اکنون 15هزار مشاور در وزارت آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند. این مشاوران در 31 مرکز مستقل در سازمان‌های آموزش و پرورش کشور و 90شهر پرجمعیت خدمات مشاوره‌ای به دانش‌آموزان و اولیای آنان ارائه می‌دهند.

این در حالیست که به گفته دکتر میرحقانی، بیماری‌ ایدز به  عنوان خطرناکترین  رفتار پرخطر در ایران همانند بمب ساعتی است که هر لحظه بیم انفجار آن می‌رود. در ایران اکثر مبتلایان بین سنین 25 - 15 سال هستند که بهترین سن عملکرد اجتماعی‌- ‌اقتصادی آنهاست.

وی افزود: یکی از بهترین روش‌ها برای پیشگیری از ایدز و کاهش این بیماری و استفاده از خدمات خطوط بحران است. بیشترین مبتلایان به ایدز، مردان جوان هستند که از طریق تزریق مشترک و رفتار پرخطر به این بیماری مبتلا شده‌اند.

این در شرایطی است که کودکان مبتلا به HIV/AIDS نیز وجود دارند که نباید آنها را از شرایط زندگی طبیعی (نظیر شرکت در مدرسه، کار و ...) حذف کرد. بسیاری از مبتلایان به ایدز در اثر افسردگی ناشی از این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. باید پذیرفت که ایدز یک بیماری رفتاری و  قابل پیشگیری است.

این گزارش حاکی است در حال حاضر دسترسی به گروه‌های در معرض خطر بسیار دشوار است. این گروه‌ها زیرزمینی هستند و باید تلاش کرد تا با آنها ارتباط منطقی برقرار کرد.

بی گمان یکی از این راه‌ها، ارتباط از طریق سازمان‌های غیردولتی است، چرا که  دسترسی دولت به افرادی که رفتار پرخطر دارند بسیار کم است و سازمان‌های غیردولتی در این زمینه  موفق‌تر هستند.

دولت باید تنها آموزش‌های عمومی را در این زمینه به مردم بدهد. محل آموزش اینگونه مهارت‌ها در سازمان‌های غیردولتی و با استفاده از روش‌های چهره‌ به چهره، دسته‌جمعی و گروه‌های همتا است.

نقش پیشگیری در این بیماری و تغییر نگرش نسبت به آن بسیار مهم است. اغلب تبلیغات در حیطه آگاه‌سازی از بیماری ایدز بسیار نامناسب بوده است. نخستین قدم برای مداوا تغییر نگرش است.

کد خبر 21509

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز