دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر: با استعفای محمدرضا عباسیان از مدیرعاملی مؤسسه رسانه‌های تصویری یکی دیگر از همراهان جواد شمقدری از سازمان سینمایی کنار رفت. پیش از این بابک خانیان مشاور شمقدری به دلایلی که هرگز به صورت رسمی اعلام نشد مدتی را در بازداشت به‌سر ‌برد و بعد هم دیگر در ساختمان میدان بهارستان آفتابی نشد.

عباسیان


علیرضا سجاپور معاون سازمان سینمایی که قبل از تشکیل این سازمان در چارت معاونت سینمایی سابق مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی بود نیز از سمتش استعفا داد.

سجـادپـور چـند ماه پس از کناره‌گیری‌اش بازداشت شد، حالا هم نوبت به استعفای محمدرضا عباسیان رسیده که جزو یاران نزدیک شمقدری بود و سال گذشته دبیری جشنواره فیلم فجر را نیز برعهده داشت. او که علاوه بر مدیرعاملی مؤسسه رسانه‌های تصویری، دبیری جشنواره فیلم یاس را نیز برعهده داشت دیروز از هر دو سمتش کناره‌گیری کرد. عباسیان که در جمع خبرنگاران حضور یافته بود، گفت: «هر جا احساس کردم دیگر امکان فعالیت مفید وجود نداشته، از آنجا خارج شدم.» عباسیان گفت: «چند روزی است که استعفای خودم را به شمقدری ارائه داده‌ام و بالاخره رئیس سازمان سینمایی به سختی آن را پذیرفت.»

او گرچه بیان کرد که این استعفا ربطی به مسائل مختلف ندارد، ولی لحظاتی بعد وقتی بحث ساخت فیلم انتخاباتی را پیش کشید در پاسخ به این پرسش که آیا می‌خواهد فیلم مشایی را بسازد، گفت: «شاید. البته شاید هم چون آدم ایشان نیستم، دارم می‌روم.»به این ترتیب عباسیان کناره‌گیری‌اش از موسسه رسانه‌های تصویری را به جنجالی‌ترین چهره دولت دهم یعنی اسفندیار رحیم‌مشایی پیوند زد. عباسیان اعلام کرد: قصد دارد به محل اصلی خدمتش یعنی سازمان صدا و سیما بازگردد.

دیروز خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری درباره دلایل استعفای عباسیان به گمانه‌زنی‌هایی پرداخته و احتمال‌هایی چون اختلاف با شمقدری و مشکل کمبود بودجه را مطرح ساخته بودند، اینکه کدام یک از این احتمال‌ها به واقعیت نزدیک‌تر است، هنوز معلوم نیست. توضیحات مدیرعامل مؤسسه رسانه‌های تصویری هم جای اینکه به شفاف‌شدن ماجرا یاری برساند، تنها به ابهامات داستان افزود؛چیزی که واضح به‌نظر می‌رسد ریزش تدریجی همراهان جواد شمقدری است.

روزی که کارگردان «توفان شن» بر مسند مدیریت سینمای ایران نشست، علیرضا سجادپور دست‌راست و به روایتی مغز متفکر و طراح ایده تغییر ریل‌گذاری سینمای ایران کنارش حضور داشت. شفیع آقا محمدیان، احمد میرعلایی و محمدرضا عباسیان نیز جزو کسانی بودند که با حضور شمقدری حکم مدیریت در سازمان‌های زیرمجموعه معاونت سینمایی را دریافت کردند، معاونتی که با یک بلندپروازی جالب توجه تبدیل به سازمانی عریض و طویل شد. حالا جواد شمقدری آخرین ماه‌های حضورش در سازمان سینمایی را بدون همراهی دوستان نزدیکش به پایان می‌رساند. توضیح اینکه تشکیل سازمان سینمایی چه دستاوردی را به همراه داشت حتی از عهده سینماگران همراه و همسو با شمقدری نیز به سختی برمی‌آید.

ابراهیم اصغری تهیه‌کننده سینما در این زمینه گفت: عیان‌نشدن معایب و مزایای تبدیل‌ معاونت به سازمان سینمایی مهم‌ترین کار برزمین‌مانده آقای شمقدری است. معتقدم گرچه ایده‌کلی تشکیل سازمان سینمایی بسیار خوب بود و مهم‌ترین کار این دوره محسوب می‌شود ولی هنوز خیرات و برکاتی که این سازمان می‌تواند برای سینماگران داشته باشد عیان نشده و برایشان هنوز در حد چند عنوان مدیریتی و ساختار تغییر یافته است.

پوران درخشنده نیز مهم‌ترین اقدام جواد شمقدری در سازمان سینمایی را قانونی‌شدن اصناف سینمایی دانست. کارگردان «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» گفت:‌ در سینمای ما عوامل و اعضای خانه سینما که جزو صنوف بودند، جایگاه قانونی نداشتند، در حالی‌که اگر صنف‌ها قانونی باشند، دولت در برابر آنها مسئولیت خواهد داشت،‌ به همین دلیل قانونی‌شدن صنف‌ها یکی از نکات مثبت این دوره بوده است.درخشنده همچنین گفت: بازگشایی خانه سینما نباید در این دولت بر زمین بماند. اگر خانه سینما تا پیش از پایان فعالیت دولت دهم بازگشایی نشود تعطیلی این تشکل صنفی را می‌توان مهم‌ترین اتفاق دوران مدیریت شمقدری دانست.

رئیس سازمان سینمایی کشور که حالا تعدادی از دوستانش را کنار خود نمی‌بیند آخرین ماه‌های حضورش در ساختمان میدان بهارستان را در چالش با حاشیه‌های بازگشایی خانه سینما سپری می‌کند. حالا که نه از علیرضا سجادپور خبری هست، نه بابک خانیان و نه محمدرضا عباسیان، شمقدری مانده و سازمانی که پس از گذشت 15 ماه از تأسیسش هنوز کسی به درستی نمی‌داند تفاوتش با معاونت سینمایی سابق چیست.

کد خبر 215027

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز