سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۰
۰ نفر

ستاره سمائی: مرگ و میر زنبورها در آمریکا که هنوز هم عامل آن شناخته‌ نشده است، کارشناسان محیط زیست ایالات متحده را نگران کرده است.

آنها می‌گویند تا زمانی‌که کسی یا عاملی مانع بروز این ماجرا نشود، قاتل مرموزی که تعداد بسیار زیادی از زنبورهای ‌عسل‌ کشور را از بین برده‌است، بر سبد غذایی آمریکایی‌ها تأثیر خواهد داشت و حتی ممکن است رژیم‌غذایی آنها را به «آب و نان» خشک و خالی تبدیل کند!

زنبور‌های عسل نه تنها عسل درست می‌کنند، بلکه در گرده‌افشانی بیش از 90 نوع از خوش‌طعم‌ترین گل‌ها دخیلند که از این بین می‌توان به سیب، آجیل، آووکادو، دانه‌های سویا، کلم بروکلی، مارچوبه، کرفس، کدو و خیار اشاره کرد. البته بسیاری از مواد ترش و شیرین هم (شامل: مرکبات، هلو، کیوی، توت، زغال‌اخته، توت‌فرنگی، طالبی، خربزه و هندوانه) با همکاری این موجودات تولید می‌شود.  همچنین بر اساس یک مطالعه برآورد شده که زنبورهای عسل، سالانه مبلغی معادل 15 بیلیون دلار به ارزش غذایی انسان‌ها می‌افزایند.

کوین هکت، رهبر ملی برنامه گرده‌افشانی زنبورها در سازمان کشاورزی ایالات متحده، در این باره می‌گوید: حتی احشامی که از یونجه  تغذیه می‌کنند، به زنبورهای‌عسل وابسته‌اند. بنابراین اگر وضعیت از این هم بدتر شود، در نهایت فقط باید به حبوبات و آب قناعت کنیم. این بزرگترین تهدید عمومی است که مایحتاج غذایی ما با آن مواجه است. پرورش‌دهندگان آمریکایی زنبور، به خاطر پدیده‌ای که دانشمندان با عنوان «اختلال مرگ کلونی‌ها»

یاد می‌کنند، طی چند ماه گذشته حدود یک چهارم کلونی زنبورهای خود را از دست داده‌اند که این مقدار 5 برابر تعداد معمول قربانیان زنبورها در زمستان است. این مشکل در نوامبر سال گذشته آغاز شده و به نظر می‌رسد در 27 ایالت آمریکا گسترش یافته است. آمار مشابهی نیز از وجود همین اختلال، در برزیل، کانادا و قسمت‌هایی از اروپا گزارش شده‌است.

اما محققان در مورد علت مرگ زنبورهای عسل هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده‌اند و تنها سرنخی که بر اساس نتایج تازه‌ترین تحقیق به دست آمده، علت مرگ مرموز و ناگهانی زنبورها، نوعی از بیماری یا انگل ذکر شده ‌است.

حتی قبل از این بیماری مصیبت‌زا هم، زنبورعسل‌های آمریکایی در معرض خطر بودند. تعداد آنها دائماً در حال کاهش است چرا که ژن‌های آنها قدرت مقابله با این سم و بیماری را ندارد و همچنین زندگی گروهی آنها باعث می‌شود همنوعانشان در معرض ابتلا قرار بگیرند.

تحقیقات آکادمی ملی «ساینس» در سال گذشته نشان داده‌است دلایل بی‌شماری وجود دارد که از بین 17 هزار زنبوری که توسط دانشمندان شناسایی شده‌است، تنها زنبورهای عسل هستند که به عنوان گرده‌افشان انجام وظیفه می‌کنند و با بررسی‌های صورت گرفته از طریق دانشگاه مونتانا، حدود 75 درصد زنبورهای  38 درصد از 500 پرورش‌دهنده زنبور، از بین رفته‌اند.

 بر اساس تحقیقات پژوهشگران در سال 2005 در دانشگاه ایلینویز، زنبورهای عسل قدرت کافی برای مبارزه با سم‌ها و دیگر عوامل بیماری‌زا را ندارند و در عوض، تعداد ژن‌های مبارز که در مقابل عوامل بیماری‌زا مقاومت می‌کنند، در مگس سرکه یا پشه‌ها، دو برابر زنبورهای عسل است.

البته نکته جالبی در مورد مرگ‌های اخیر وجود دارد؛ در مرگ‌های قبلی زنبورها، جسد آنها نزدیک کندوها دیده می‌شد اما این‌بار، آنها ناپدید شده‌اند! در تحقیقاتی که برای یافتن علت مرگ این موجودات انجام شده، پژوهشگران نوعی باکتری، آفت‌‌کش‌ها یا ترکیبی از هر دوی این‌ها را به عنوان ویروس ناشناخته این مرگ‌های مرموز شناسایی کرده‌اند که ابتدا زنبورعسل را ضعیف و در مرحله بعد، آنها را می‌کشد.

با اینکه هنوز عامل اصلی از بین رفتن زنبورهای عسل مشخص نشده، اما دانشمندان نگران وابستگی غذایی بیش از حد انسان‌ها به زنبورهای عسل هستند تا حدی که در این مورد هشدار داده‌اند و معتقدند باید هر چه سریع‌تر اقدامی صورت گیرد.

کد خبر 21502

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز