یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: فتوژورنالیسم‌های منتخب، ممکن است برای برخی تنها یک سرگرمی به نظر برسند، اما با تغییر زاویه دید، می‌توان اهمیت و ارزش این تصاویر علمی را دریافت.

عکاسی

 

عکاسی خبری یا فتوژورنالیسم به عکس‌هایی گفته می‌شود که پبام و هدف اصلی آنها خبر رسانی است. آنگونه که کارشناسان رسانه تعریف می‌کنند؛ عکاسان خبری، در واقع، همان نویسندگان مقاله و مخبران خبر توسط عکس هستند.

فتوژورنالیسم‌های منتخب، ممکن است برای برخی تنها یک سرگرمی به نظر برسند، اما با تغییر زاویه دید، می‌توان اهمیت و ارزش این تصاویر علمی را دریافت.

فتوژورنالیسم‌های منتخب نشانگر سال‌ها تلاش و نوآوری بی‌وقفه دانشمندان،صاحبان صنایع و... برای ارتقای سطح علمی بشر هستند. تلاش‌ و پیشرفت‌های انجام ‌شده علمی در دهه‌های۳۰ و ۴۰ میلادی به گونه‌ای تحسین برانگیز است. به تصاویر و تاریخ‌ها توجه کنید، به یاد داشته باشید که تصاویر نتیجه کار چندین سال یا چندین دهه را نشان می‌دهد.

 

عکاسی

 

اولین فتوژورنالیسم‌  منتخب روی جلد لایف "Life" مربوط به آوریل سال ۱۹۶۵ است. این فتوژورنالیسم‌، هنوز هم دیدنی و تامل برانگیز است. نگاه کنید.

 این تصویر علمی را یک عکاس سوئدی به نام "لنارت نیلسون" از یک جنین ۱۸هفته‌ای که داخل کیسه آمنتیوتیک است،گرفته است. لایف در معرفی این تصویر نوشته است: این عکس، نخستین پرتره‌ از یک جنین زنده داخل شکم مادر گرفته شده است.

 

عکاسی مجله لایف

 

ادوین پاول هابل 1889 در میسوری به دنیا آمده است. او در زمان خود یک محقق و دانشمند برجسته بود. از کشف‌های بسیار او می‌توان به قانون هابل اشاره کرد. بر اساس این قانون هر چه کهکشانی از ما دورتر باشد، سرعت دور شدنش از ما بیشتر است.

تئوری او مبنی بر انبساط دنیا با سرعت رو به افزایش، در بنا نهادن تئوری علمی "انفجار بزرگ" بسیار کمک کرد. در این عکس سیاه و سفید، او را در حال کار با یک تلسکوپ ۱۰۰ اینچی‌ای در کالیفرنیا است.

 

عکاسی مجله لایف

 

فتوژورنالیسم سوم به کودکان بیمار مربوط است. گفته‌می‌شد؛ کودکانی که مبتلا به فلج اطفال می‌شدند یا بودند را در ریه‌های آهنی قرار می‌دادند. اما این ریه‌های آهنی واقعا چه هستند؟

این فتوژورنالیسم‌ متعلق به سال 1938 است. در این تصویر، پرستاران برای سرگرمی 4 کودک مبتلا به فلج اطفال که در این ریه‌های آهنی بستری شده‌اند، داستان می‌خوانند.

دستگاه ریه‌های آهنی طوری طراحی شده بود که با کم و زیاد کردن فشار هوا، ریه‌ها را منقبض و منبسط  می‌کرد تا در دوره حاد بیماری که عضلات قفسه سینه درگیر می‌شوند، بیمار قادر به تنفس باشد. در آن زمان این دستگاه‌ها را رسپیراتورهای تانکی یا ریه‌های آهنی می‌گفتند.

دیدن این عکس و مقایسه آن با رسپیراتورهای مدرن امروزی می‌تواند نمایانگر پیشرفت‌های بی‌نظیر علم در مدت این هفتاد سال باشد.

این فتوژورنالیسم در زمان خودش بسیار تاثیر گذار بوده است. چرا که نگاه‌های بسیاری را به سوی این کودکان، نوع بیماری و... جلب کرد.

 

عکاسی مجله لایف

 

در این فتوژورنالیسم‌ جالب، "جورج دبورد" دیده می‌شود، فردی که برای اولین بار تحت عمل پیوند قلب قرار گرفته است. او در این فریم به قلب پیشین خود می‌نگرد.

عکاسی مجله لایف

 

این فتوژورنالیسم زیبا از "جو کیتی‌نجر" گرفته شده است. او یک خلبان نیروی هوایی بود که دست به اقدام خطرناکی یعنی سقوط آزاد، زد. این خلبان نیروی هوایی، در آگوست سال 1960 با بالون هلیومی به ارتفاع ۱۹ مایلی بالا رفت و بعد به پایین پرید.

سقوط آزاد او  به مدت 4 دقیقه و ۱۶ ثانیه طول کشید و در طی آن او دمای منفی ۱۰۰ درجه فارنهایت را تجربه کرد.  جو کیتی‌نجر در این سقوط آزاد، تا قبل از باز کردن چترش، به سرعت نزدیک به سرعت صوت رسید.

نکته جالب این است که  هنوز رکورد او شکسته نشده است!

 

عکاسی مجله لایف

 

در عکس بالا مدیر و مؤسس شرکت پولاروید "ادوین لند" را در حال نشان دادن، تکنولوژی جدیدش یعنی، عکس فوری ۶۰ ثانیه‌ای‌ در سال ۱۹۶۳ می‌بینید. ادوین، شخصی است که گفته می شود؛ الهام‌بخش بسیاری از کارآفرینان و خلاقان سال‌های بعد، چون استیو جابز و... بود و هست.

 

عکاسی

 

 عکس منتخب بعدی در شماره 6 دسامبر سال 1954 گرفته شده است. این عکس طرح ویژه نور پردازی روی صورت و شانه یک خلبان را نشان می‌هد. این نورپردازی به منظور طراحی یک کلاه ایمنی که به خوبی با ابعاد سر خلبان جور باشد، انجام شده است.

 

عکاسی-فتوژورنالیسم

 

این عکس را  بیشتر مردم می‌شناسند، بله این تصویر "هوارد هیوز"خلبان، فیلمساز و سرمایه‌دار معروف آمریکایی است. این عکس او را در داخل یک هواپیما که توانایی بلند شدن و نشستن از سطح دریا در سال 1947 دارد، نشان می‌دهد.

هوارد، به واسطه فیلمی که مارتین اسکورسیزی در سال 2004 بر اساس داستان زندگی او ساخت، معروف و معرف جهانیان شد. در این فیلم  اگر دیده باشید، لئوناردو دی‌کاپریو، نقش او  را بازی می‌کرد.

 

 عکس

 

تصویر بالا را به دقت نگاه کنید. این فتوژورنالیسم سفینه‌ای را نشان می‌دهد که برای اولین بار انسان‌ها را به کره ماه برد. در آن زمان هزاران عکس از پرتاب آپولو یازده، گرفته شد، اما فقط عکاس نشریه لایف، "رالف مورس" این بخت و اعتبار  را داشت که از این زاویه با استفاده از نصب دوربینی در بالای جایگاه پرتاب، عکس بگیرد.

 

عکس

 

آخرین تصویر و فتوژورنالیسم منتخب مجله لایف که در زمان خود بسیار جالب و مورد توجه قرار گرفت، البته فکر می کنم  هنوز هم جالب است. تصویر میز و اتاق کار آشفته  دانشمند معروف- اینشتین است. این عکس در سال 1955  توسط رالف مورس گرفته شده است. عکسی که در زمان خودش بسیار معروف شد.

البته می‌توان گفت که این عکس بد آموزی نیز دارد. چرا که برای بسیاری از افراد دست‌آویزی برای گریز از مرتب کردن اتاق‌هایشان شده است.

کد خبر 214869
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز