همشهری آنلاین: چهارمین همایش تخصصی تاریخ مجلس و بزرگداشت مقام علمی آیت الله کاشانی با حضور تاریخ پژوهان و استادان دانشگاه به همت کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

محمد رجبی

دکتر محمد رجبی رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه چهارمین نشست تخصصی تاریخ مجلس، با اشاره به تلاشهای مدیریت پیشین این مرکز، اظهار داشت: خوشحالیم که راه خیری را که حجت الاسلام والمسلمین دکتر رسول جعفریان رئیس سابق کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی بنیان گذاشتند را ادامه می دهیم. 

وی افزود: خوشبختانه این جلسه با ارائه ی نرم افزار مشروح مذاکرات مجلس شورای ملی از اولین جلسه ی دوره ی اول تا آخرین جلسه ی دوره ی بیست و چهارم مصادف شده است. تهیه این نرم افزار در دوره مدیریت روسای اسبق کتابخانه جناب آقای دکتر ابهری و جناب آقای دکتر جلالی آغاز شد و سپس توسط جناب دکتر جعفریان با شدت و حدت بیشتری دنبال شد. خوشبختانه امسال در نمایشگاه کتاب، این لوح نرم افزار که تمام مذاکرات، شامل بیش از دویست و بیست هزار برگ سند را در خود دارد با کلید واژه های گوناگون و امکانات مختلف برای تحقیق ارائه شد.
رجبی ضمن از معاونت فنی کتاب خانه مجلس اظهار داشت: نرم افزار مشروح مذاکرات مجلس شورای ملی شاید بزرگترین ثمره ی فعالیتی بود که در حوزه ی اسناد و پژوهش توسط کتاب خانه، موزه و مرکز اسناد مجلس به انجام رسید.
وی افزود: البته قبلا یک بار این مجموعه ارائه شده بود و فاقد امکانات دریافت اطلاعات بود اما در نسخه ی حاضر هم کسری ها و نواقص تصحیح شده و هم قابلیت استفاده در سطوح مختلف به آن افزوده شده است.امیدواریم که این محصول مورد قبول جامعه ی فرهنگی کشور قرار بگیرد.
رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نرم افزار مشروح مذاکرات مجلس سنا هم در دست تهیه است و تمام اسناد مربوط به مجلس سنا هم تا پایان سال آینده جهت استفاده محققان ارائه می شود. بعد از آن اسناد مجلس شورای اسلامی را در دست تهیه داریم که به طور منظم ارائه خواهد شد.
وی ادامه داد: هر دانشجو یا پژوهشگری که در موضوعی مربوط به منابع اسنادی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی تحقیق کند، در صورتی که رساله به عنوان اثری ممتاز برگزیده بشود به عنوان کتاب منتشر خواهیم کرد و آن دانشجو را به عنوان مولف خواهیم شناخت.
رجبی گفت: می خواستیم هزینه رساله را هم تقبل کینم که از طرف دولت اطلاع داده شد که خوشبختانه بخشنامه ای شده که اگر موضوع مربوط به مسائل دولتی و در کل، نظام باشد، دانشگاه مربوطه موظف به پرداخت هزینه است. بنابر این ما هم از لحاظ علمی در خدمت این دوستان خواهیم بود و هم به عنوان چاپ آثارشان توسط انتشارات مجلس.

رجبی در بخش دیکری از سخنان خود، با مقایسه انقلاب مشروطه با انقلاب فرانسه اظهار داشت: انقلاب مشروطه ما از جهات بسیاری شباهتی با انقلاب فرانسه دارد. از جمله این که این انقلاب با نیت خالص و وعده های به جا نیامده و ایده آلیسم شکل گرفت و در عمل همانطور که انقلاب فرانسه به دست کسانی افتاد که بعدا موجب شورش فقرای طرفدار انقلاب شدند، انقلاب مشروطه هم شاهد چنین تحولاتی بود.
رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس شورای ملی نوک پیکان نظام مشروطه بود، و در میان ادوار مختلف این مجلس، مجلس هفدهم و هجدهم یک ویژگی خاص داشتند؛ این که تحت تاثیر حرکت انقلابی حضرت آیت الله العظمی کاشانی و نهضت ملی بود، که افرادی مثل مرحوم دکتر محمد مصدق این دو جریان را بهم پیوند دادند و نیروی عظیمی در یک جبهه ی مردمی ایجاد کردند که منجر به ملی شدن صنعت نفت ایران شد.
رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی گفت: این دوره از همایش تاریخ مجلس، اختصاصاً به یک شخصیت بسیار تاثیرگذار، حضرت آیت الله کاشانی می پردازد که ما متاسفانه در این زمینه کم کار کرده ایم. جمله ای را از حضرت امام خمینی (ره) راجع به آیت الله کاشانی نقل کرده اند که ایشان فرمودند:" اگر آیت الله کاشانی به تهران نمی آمدند و به قم می آمدند، مرجع تراز اول عالم تشیع بودند."
وی افزود: متاسفانه این شان علمی و فقهی ایشان تحت الشعاع شرایط سیاسی قرار گرفته و بیشتر تصور می کنند که ایشان شخصیت روحانی سیاسی بودند. در حالی که حضرت امام خمینی(ره) ایشان را در فقاهت یکی از علمای تراز اول می دانند.
رجبی ادامه داد: لازم است در مورد شخصیت خاص ایشان گفتگوها و تحقیقات بیشتری صورت بگیرد. خوشبختانه فرزند بزرگوار ایشان جناب آقای دکتر سید محمود کاشانی در این زمینه کوشا بوده اند، البته این مساله مساله ای ملی است و نباید به گروهی که نسبت خاصی با ایشان دارند، محدود باشد.
رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس تاکید کرد: روشن شدن فعالیتهای آیت الله کاشانی و و اقدامات و تلاشهای ایشان، در مسائل امروز ما کار گشاست و متاسفانه فراموشی تاریخی باعث می شود بعضی از این اشتباهات را تکرار کنیم و از آنها هرگز عبرت نگیریم.
وی با اشاره به بزرگداشت آیت الله کاشانی در همایش تاریخ مجلس، اظهار داشت: روشن شدن هر گوشه ای از تاریخ گذشته ی ایران به امروز و آینده ما کمک می کند و امیدواریم که این نشستها گامی بلند در این زمینه محسوب شود.

کد خبر 214308

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز