همشهری آنلاین: کتاب «میزان بصیرت؛ جستارهایی در شناخت بصیرت جامعه قرآنی صدر اسلام» با توجه به نقش مؤثر جامعه قرآنی در صدر اسلام و جایگاه منحصر به فرد ایشان در میان امت اسلامی نوشته شده است.

دین

مهر نوشت: کتاب «میزان بصیرت» شامل «جستار هایی در شناخت بصیرت جامعه قرآنی صدر اسلام» در همایش «جامعه قرآنی، بصیرت، رسالت‌ها و آسیب‌ها» که 22 اردیبهشت ماه به همت سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد، رونمایی شد.

این کتاب به همت معاونت آموزش و پژوهش سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور در 143 صفحه، 2 هزار نسخه، توسط انتشارات «منشور وحی» و با قیمت 3600 تومان در سه فصل شامل: «نیم نگاهی تاریخی به نقش قرّای صدر اسلام»، «عیارسنجی بصیرت اصحاب» و «عملکرد تابعین در میزان بصیرت» منتشر شده است.

در بخشی از مقدمه این اثر که به قلم حجت الاسلام سید مهدی تقوی، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور نوشته شده، آمده است: مناسب است با نیم نگاهی به احوال قاریان صدر اسلام بدانیم که حمل علم بصیرت، «عمار» می خواهد و غافل نشویم که صرف پرداختن به قرآن سعادت نمی‌آورد. چنانچه در صدر حوادث سیاسی و اجتماعی اسلام، سه گروه از قرآنیان بیشتر مطرح بودند؛ گروهی از جامعه قرآنی صدر اسلام پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) به پیروی از اهل بیت(ع) ادامه دادند و سعادت دنیا و آخرت را برای خود خریدند؛ افرادی نظیر عمار و عمر و بن حمق خزاعی از این گروه هستند.

گروه دیگر اعوجاج شدند و به رغم حضور در عرصه سیاسی، در مقابل ائمه اطهار(ع) قرار گرفتند؛ شبث بن ربعی ازجمله افراد این گروه است که فرمانده پیادگان عمر بن سعد است. همچنین در فتنه جمل، خودنمایی قاریان قرآن را می بینیم که در رأس قائله قرار داشتند. گروه سوم نیز به ظاهر قرآن بسنده کرده و بدون توجه به مفاهیم عالی آن، خواست دولت‌های جائر را در دعوت مردم به ظاهر قرآن برآورده ساختند و به تنها چیزی که دعوت نکردند اسلام واقعی بود.

این مهم ما را بر آن داشت که کتاب پیش رو را تقدیم کنیم تا با توجه به نقش مؤثر جامعه قرآنی در صدر اسلام و جایگاه منحصر به فرد ایشان در میان امت اسلامی، به این نکته پی ببریم که جامعه قرآنی در هدایت و ضلالت یک جامعه چه نقش مهمی را می تواند ایفا کند.

کد خبر 214285
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز