گروه اقتصادی: بلاتکلیفی ارزی دولت و مجلس بر سر تعیین نرخ ارز‌های ناشی از فروش نفت خام سرانجام نتیجه‌ای بهتر از تن دادن به روش سال‌های قبل نداشت چه اینکه کمیسیون تلفیق بودجه مجلس تعیین تکلیف قیمت ارز نفتی را به بانک مرکزی واگذار کرد.

از ابتدای سال‌جاری تک‌نرخی کردن ارز، شاه‌بیت وعده‌ها و توافق‌های بین دولت و مجلس بود، اما نه پیشنهاد افزایش دوبرابری نرخ ارز مرجع و نه تعیین کارگروهی برای تصمیم‌گیری درباره ارزش برابری ریال در برابر ارزهای معتبر جهانی مورد تأیید نمایندگان مجلس قرار نگرفت تا اینکه به واسطه باقی‌ماندن اختلاف نظر دولت و مجلس، تصمیم‌گیری درباره نرخ ارز به بانک مرکزی بازگردانده شود. حالا سؤال جدی این است که آیا بانک مرکزی به پیشنهاد دولت برای افزایش 100درصدی نرخ ارز مرجع و جایگزینی آن به جای ارز مبادله‌ای رأی خواهد داد یا اینکه باید منتظر رونمایی نرخ ارز جدیدی بود.

به گزارش ایسنا، غلامرضا کاتب عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 92گفت: پیش از این نمایندگان مجلس در نخستین جلسه علنی برای بررسی جزئیات در بند 2-3لایحه بودجه سهم وزارت نفت و صندوق توسعه ملی از محل صادرات نفت خام و میعانات گازی را تعیین کردند اما فروش مبالغ ارزی حاصل از فروش نفت در این بند به نرخ روز پیش‌بینی شده که مخالفت جمعی از نمایندگان را به‌دنبال داشت و موجب شد رئیس مجلس از کمیسیون تلفیق نحوه تعیین نرخ ارز را بخواهد تکلیف نحوه تعیین قیمت ارز حاصل از فروش نفت را مشخص کند.

وی افزود: کمیسیون تلفیق پیشنهادهای مختلفی ازجمله تعیین نرخ ارز شناور مدیریت شده و یا تعیین کارگروهی برای قیمت‌گذاری ارز حاصل از فروش نفت را مورد بررسی قرار داد اما نهایتا مصوب کرد که بانک مرکزی نرخ ارز حاصل از فروش نفت را براساس نرخ ارز شناور مدیریت شده که در برنامه پنجم پیش‌بینی‌شده، بسته به نوسانات قیمت تعیین کند.معمای اصلی پیش روی فعالان اقتصادی و مردم این است که نرخ ارز در بودجه سال‌جاری بر مبنای هر دلار آمریکا چگونه ارزشگذاری می‌شود و کالاهای وارداتی به‌ویژه کالاهای اساسی با چه نرخی وارد کشور خواهد شد؟

ارز را تک نرخی کنید

دکتر رضا راعی، معاون ارزی اسبق بانک مرکزی در گفت‌وگو با همشهری در این زمینه گفت: برای داشتن اقتصاد سالم و کارآمد راه دیگری وجود ندارد، جز اینکه باید به هر قیمتی، ارز در کشور تک نرخی شود تا مانع رانت‌جویی‌ها شود. او تأکید کرد: البته موضوع واکنش بازار به حذف ارز مرجع نیز باید مورد بررسی قرار گیرد، اما می‌توان تدبیری برای جلوگیری از تبعات احتمالی تک نرخی شدن ارز به خرج داد. راعی افزود: تک‌نرخی‌کردن ارز باید زیرنظر بانک مرکزی و به‌صورت تدریجی انجام گیرد. او با بیان اینکه نباید پیش از این اجازه چند‌نرخی‌شدن ارز داده می‌شد، گفت: اصلاح سیاست ارزی زیرنظر بانک مرکزی باید دنبال شود.

کد خبر 214241
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز