مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۹
۰ نفر

کرج: جاده چالوس که روزگاری به‌عنوان چهارمین جاده گردشگری دنیا مطرح بود و امروز در لیست 10 جاده برتر قرار گرفته، این روزها با مشکلات و معضلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

جاده چالوس


به گزارش مهر، بالغ بر 57 روستا در حاشیه این جاده در کنار زیبایی‌های طبیعت با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کنند تا جایی که حتی برخی مواقع نگاهشان دیگر به زیبایی‌ها نمی‌افتد.

یکطرفه‌شدن جاده چالوس گاه‌وبی‌گاه و بسته به حجم سفر که از طریق پلیس راه کشور برای آن تصمیم‌گیری می‌شود یکی از مواردی است که ساکنان جاده باید عواقب و معضلات و مشکلات آن را به جان بخرند تا مسافران با آرامش خیال و فراغ خاطر به سفرشان برسند. در نوروزی که پشت سر گذاشتیم 11 روز و در ساعت‌های مختلف این جاده یکطرفه شد. در اثر اجرای این طرح بسیاری از مسافران راحت‌تر به خانه‌هایشان رسیدند اما هیچ‌کس به این فکر نکرد که مردم روستاهای این جاده در حوزه استحفاظی البرز چه کشیدند و با چه مسائلی دست‌وپنجه نرم کردند. روستاهای جاده چالوس در بسیاری از حوزه‌ها به ویژه مراکز بهداشتی و درمانی، مراکز امدادی اورژانس و آتش‌نشانی کاملا وابسته به کلانشهر کرج هستند و جاده چالوس تنها مسیر دسترسی آنها به این مراکز است.

دردسر یکطرفه‌شدن جاده

یکی ازساکنان این منطقه می‌گوید: در ایام تعطیلات نوروزی پدرم به رحمت خدا رفت و مجبور شدم با وانت پاسگاه پلیس، جنازه پدرم را برای دفن انتقال دهم.

یکی دیگر از ساکنان بخش آسارا با تاکید بر ضرورت ایجاد زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی در این بخش اظهار می‌کند: زایمان همسرم در روز تعطیل بود و برای انتقال وی به بیمارستان آنقدر با مشکل روبه‌رو شدم که شیرینی تولد فرزندم تحت‌الشعاع تلخی مشکلات آن روز قرار گرفت و هنوز خاطره بدی از آن روز در ذهن دارم.

احمد نریمانی ادامه می‌دهد: اهالی روستاها مجبور هستند که همواره برنامه‌ریزی‌های زندگی خود را براساس ساعات و روزهای یکطرفه‌شدن جاده انجام دهند. همه مشکلات اهالی به یک طرف و یکطرفه‌شدن جاده چالوس در طرف دیگر. زهرا محمدی یکی دیگر از ساکنان آسارا می‌گوید: چند وقت پیش یک نفر از کوه سقوط کرد و در انتظار رسیدن نیروهای امداد به‌دلیل یکطرفه‌بودن جاده جلوی چشم همه جان باخت. این اتفاق ممکن است برای همه بیفتد اما چند روز بعد از این واقعه همه آن را فراموش کردند و هیچ چاره‌ای اندیشیده نشد.

پلیس تمایلی به انسداد راه ندارد

جانشین پلیس راه استان البرز در این زمینه می‌گوید: پلیس هیچ تمایلی به انسداد راه ندارد؛ چراکه این امر مشکلات زیادی را برای پلیس به همراه دارد. ترافیک و درگیری‌های میدان امیرکبیر و پاسخگویی به مردم و مسافران حجم زیادی از توان و انرژی پلیس را به خود اختصاص می‌دهد.

سرهنگ رضا اکبری ادامه می‌دهد: اضافه‌شدن یک خط حرکت در محدوده خوزنکلا به سمت پایین نیز تا حد زیادی در کاهش ترافیک مؤثر است که درصورت اجرا دیگر نیازی به انسداد نیست.

نقش بزرگراه تهران- شمال

جانشین پلیس راه استان البرز تاکید می‌کند: راه اندازی بزرگراه تهران - شمال می‌تواند نقش مؤثری در کاهش ترافیک و حذف انسداد راه داشته باشد. وی اظهار می‌کند: در بخش اطلاع‌رسانی ضعیف عمل می‌شود. به‌کارگیری سیستم وی ام اس، به‌کارگیری ظرفیت تلویزیون‌های شهری به ویژه در میدان امیرکبیر و امثال آن در این حوزه ضرورت دارد.

تأثیر جاده طالقان - تنکابن

دبیر شورای ترافیک استان البرز نیز در این خصوص ساخت و راه‌اندازی جاده طالقان- تنکابن را گامی مؤثر در جهت کاهش معضلات ترافیکی جاده چالوس و یکطرفه‌شدن آن می‌داندو می‌گوید: این جاده می‌تواند یکی از جاده‌های زیبای کشور در دسترسی به شمال باشد. عسگری اضافه می‌کند: از هشتگرد تا تنکابن 122 کیلومتر است و این درحالی است که از مرزن‌آباد تا تنکابن 75 کیلومتر است.

نجابت آسارایی‌ها

عضو شورای شهر آسارا می‌گوید: سال گذشته تنها یک روز امتداد این جاده در یکی از شهرهای شمالی یکطرفه شد که با اعتراض و فشارهای زیاد ساکنان آن روبه‌رو شد و ماموران پلیس ناچار شدند جاده را باز کنند. رضا نوذری با بیان اینکه محدودیت‌های ترافیکی تنها از مرزن‌آباد به بعد و در روستاهای استان البرز اعمال می‌شود و چند روستای شمال واقع در جاده چالوس هرگز رنگ یکطرفه‌شدن به خود ندیده‌اند ادامه می‌دهد: نجابت مردم آسارا در خصوص یکطرفه‌شدن جاده بی‌نظیر است و مردم سال‌هاست با مشکلات این جاده دست‌وپنجه نرم کرده و اعتراضی نکرده‌اند. فرماندار کرج نیز در این خصوص می‌گوید: مردم آسارا نباید جور مشکلات جاده چالوس و یکطرفه‌شدن جاده را بکشند.

مهدی ایران‌نژاد بر ضرورت نگاه ویژه فرماندهی پلیس کشور به حقوق مسلم ساکنان روستاهای جاده چالوس تاکید کرده و ادامه می‌دهد: در آخرین جلسه شورای ترافیک شهرستان کرج این امر دستور جلسه بود و مقرر شد گردش کار شورای ترافیک و شورای تأمین شهرستان در این باب به شورای استان ارسال و تصمیمات لازم در این خصوص مبذول شود.

کد خبر 214092

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز