همشهری آنلاین: با افتتاح دومین دو سالانه‌ دیوار نگاری شهر تهران‌، نقاشی‌های هنرمندان پس از بررسی و انتخاب جان تازه‌ای به دیوارهای پایتخت می‌بخشند.

نشست هنری

به گزارش ایسنا،‌ مراسم افتتاحیه‌ دومین دو سالانه‌ دیوارنگاری شهر تهران یکشنبه 22 اردیبهشت ماه با حضور سید محمدجواد شوشتری (مدیرعامل سازمان زیبا سازی شهر تهران) و احمد مسجد جامعی (عضو شورای اسلامی شهر تهران) در خانه هنرمندان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سید محمد جواد شوشتری درباره برگزاری دومین دوره‌ این دوسالانه گفت: در این دوره تلاش کرده‌ایم بحث دیوارنگاری را صرفا از حوزه‌ نقاشی خارج کنیم و سایر هنرهای تجسمی که امکان ورود به این بخش را دارند وارد کنیم در بین کارهای رسیده تلفیقی از نقاشی‌، آینده کاری،‌ کاشیکاری و گچبری دیده می‌شود.

او درباره‌ آثار رسیده به بخش مسابقه اظهار داشت: در دوره‌ جدید تعداد آثار رسیده برای داوری و انتخاب‌، دو برابر دوره‌ گذشته بوده است.

در دوره‌ اول مجموعا 450 اثر ارسال شده بود که در این دوره این عدد به 1090 اثر رسیده است و پیش‌بینی می‌شود این رشد کمی در دوره‌های بعد هم ادامه پیدا کند.

شوشتری افزود:‌ طبعا به دلیل میزان آثار رسیده‌، داوری‌های این دوره سخت‌تر و انتخاب‌ها دقیق‌تر خواهد بود تا خروجی بهتری را شاهد باشیم به دلیل وجود فضاهای متعدد شهر تهران‌، از آثاری که انتخاب می‌شوند در سطح شهر استفاده خواهد شد.

مدیرعامل سازمان زیبا سازی شهر تهران در ادامه با اشاره به بخش‌های جدید این دوسالانه گفت:‌در این دوره سعی کرده‌ایم به نقاشی‌های سه بعدی و در بخش پژوهشی به نقاشی‌های گرافیتی توجه بیشتری داشته باشیم.

نقاشی‌های گرافیتی می‌توانند در زیباسازی و تنوع چهره‌ شهر موثر باشند.

وی درباره تاریخچه‌ نقاشی‌های دیواری اظهار داشت: موضوع نقاشی دیواری پس از انقلاب با کشیدن تصویر شهدا باب شد و در این چند سال سعی شده است تصاویر جدید و متنوع‌تری را در شهر شاهد باشیم اما آنچه که امروز شهر ما برای زیبا‌شدن به آن نیاز دارد،‌ نقاشی‌هایی است که به صورت تلفیقی با چند هنر دیگر و با خلاقیت خلق شده باشند.

شوشتری افزود: گروهی از اساتید و کارشناسان حوزه‌ هنری و زیبا سازی شهری در حال بررسی نقاشی‌های قدیمی که از زیبایی کافی برخوردار نیستند در شهر هستند تا بتوان آنها را با نقاشی‌های بهتر و جدیدتر جایگزین کرد.

در این زمینه تاکنون 200 اثر شناسایی شده که از سطح شهر پاک خواهند شد.

وی در پایان سخنانش به برگزاری نمایشگاه مکتب تهران در بهار امسال اشاره و تصریح کرد: یکی از کارهایی که سازمان زیبا سازی در حال تدارک آن است برگزاری آثار مربوط به شاگردان کمال الملک‌ با عنوان مکتب تهران است سعی سازمان بر این است که این نمایشگاه در بهار امسال و در ساختمان نگارستان گشایش بیابد.

در ادامه این مراسم احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به رویکرد هنرمندانه به عناصر و پدیده‌های شهری گفت: دیوار نگاری مجموعه‌ای از هنرهای مختلف است. این طرح‌ها یک ساختار نظام‌مند از حوزه‌های مختلف هستند که علاوه بر هنر‌، از مباحث علوم اجتماعی و روانشناسی هم در خلق آن‌ها استفاده شده است.

همین تلفیق علوم مختلف ارزش این طرح‌ها را برای جامعه‌ شهری دو چندان می‌کند.

وی افزود: اگر بتوانیم شناسنامه‌ کارهای انجام شده تا امروز را جمع‌آوری و نگهداری کنیم‌، سند گویایی از تاریخچه‌ دیوارنگاری شهری خواهد بود و زمینه و ظرفیت بررسی و ارزیابی مجموعه‌ آثار شهری را فراهم می‌کند.

در بخش دیگری از این مراسم که به همت سازمان زیبا سازی شهرداری تهران برگزار شده بود،‌ مصطفی اسداللهی استاد هنر دانشکده هنرهای زیبا درباره‌ تفاوت این دوره دوسالانه دیوار نگاری با دوره قبلی گفت: پیشرفت قابل توجهی را در دوره جدید شاهد هستیم تغییر نام دوسالانه از نقاشی دیواری به دیوار نگاری که حاصل بحث‌های کارشناسی در این زمینه بوده از نشانه‌های این پیشرفت است.

اسداللهی در پایان خاطر نشان کرد: نمایشگاه امسال شامل دو بخش اصلی مرور آثار 10 سال گذشته در تهران و بخش مسابقه است هنرمندان در بخش مسابقه سعی کرده‌اند هنر دیوار نگاری را به تعریف‌های درست آن نزدیک کنند تا این هنرها با کاراکتر خاصی که به شهر می‌دهند نشانی از هویت و فرهنگ ملی ما باشند.

در پایان این مراسم‌، دومین دوسالانه دیوارنگاری شهر تهران با حضور اساتید، دانشجویان و هنرمندان رسما افتتاح شد.

دومین دوسالانه دیوارنگاری از 22 تا 31 اردیبهشت ماه در نگارخانه‌های خانه هنرمندان ایران برپا است.

 

کد خبر 213965
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز