جان لویی‌جی بوفون هفته گذشته برای دومین سال متوالی با یوونتوس قهرمان ایتالیا شد.

جان لویی‌جی بوفون  دروازه بان یوونتوس

 او یکی از چهره‌های محبوب فوتبال دنیاست؛ در 15سال گذشته دروازه‌بان اصلی یوونتوس و تیم ملی ایتالیا بوده و جانشین شایسته دینو زوف است که در 40سالگی با ایتالیا قهرمان جام جهانی شد. او پس‌از نخستین بازی‌اش مقابل روسیه در سال1997، 125بار دیگر برای تیم ملی ایتالیا به میدان رفته است. بوفون در سال2006 قهرمان جام‌جهانی شد و تندیس یاشین که به بهترین دروازه‌بان جهان تعلق می‌گیرد را به‌دست آورد. بوفون در 35سالگی همچنان در اوج است و در جام کنفدراسیون‌ها در سال2013 و جام‌جهانی2014 هم به میدان خواهد رفت. او در گفت‌وگوی تازه‌اش با سایت فیفا به‌دلیل انتخاب پست دروازه‌بانی و همچنین اتفاقات مهم حضورش در یوونتوس و تیم ملی ایتالیا اشاره کرده است.

  • ظاهرا تا 14سالگی هافبک دفاعی بودی. گفته می‌شود که نمایش درخشان توماس انکونو، دروازه‌بان کامرون در جام‌جهانی 1990 تو را تشویق کرد که دروازه‌بان شوی. این حقیقت دارد؟

بله. مهارهای دیدنی توماس انکونو بود که مرا شیفته بازی در این پست کرد. او خیلی زود تبدیل به قهرمان شد و به همین‌خاطر اسم پسرم را به افتخار او لوئیز توماس گذاشتم. بعد از اینکه او به دنیا آمد، انکونو زنگ زد تا به من تبریک بگوید.

  • می‌گویند دروازه‌بان‌ها شبیه فرش دستباف هستند. هر چه سن‌شان بالا می‌رود، بهتر می‌شوند. فکر می‌کنی دروازه‌بان‌ها در چه دوره‌ای به اوج فوتبال‌شان می‌رسند؟

نمی‌دانم. فقط می‌توانم بگویم که 30سالگی سن سرنوشت‌سازی‌ در زندگی و در ورزش است. وقتی به 30سالگی می‌رسی باید از تجربه‌ات در جریان بازی و تمرین استفاده کنی. باید به سختی کار کنی تا در همان سطح باقی بمانی.

  • فکر می‌کنی یک دروازه‌بان، می‌تواند وظایف کاپیتانی را به هم به‌طور کامل انجام دهد یا ازمرکز زمین خیلی دور است؟

به‌نظر من کاپیتانی هرگز به معنی بستن بازوبند نیست. کاپیتان واقعی کسی است که بدون توجه به پستی که بازی می‌کند، درون زمین و رختکن، نقش مهمی برای تیم دارد.

  • با چه مدافعانی بیشترین هماهنگی را داشتی؟

باید از پنج نفر نام ببرم: فابیو کاناوارو، لیلیان تورام، آندره بارزاگلی، لئوناردو بونوکی و جورجیو کیه لینی.

  • یک مهار خوب می‌تواند به اندازه یک گل مهم باشد؟

اگر صادقانه بگویم بله. دروازه‌بان‌ها می‌دانند که جبران اشتباه برای آنها کار سختی است. دروازه‌بانی پستی است که نیاز به تمرکز کامل دارد. درون دروازه هرگز نمی‌توانید با خیال راحت بایستید.

  • مهم‌ترین مهاری که در دوران فوتبالت داشتی، کدام بوده؟

انتخاب یکی از آنها کار خیلی سختی است. خوشبختانه مهار خوب کم نداشتم ولی فکر می‌کنم مهار ضربه سر زیدان در وقت اضافه فینال جام‌جهانی احتمالا مهم‌ترین مهار من بوده است.

  • در نخستین فصل بازی‌ات در یوونتوس (2002-2001)، تو در 34بازی فقط 23گل خوردی. آیا این رکورد هنوز پابرجاست؟

بی‌تردید این بهترین آمار دفاعی است. خیلی خوب می‌شود که بتوانیم رکورد 11سال پیش را بهتر کنیم.

  • تو حدود 800بازی باشگاهی و 126بازی ملی داری. کدام مربی بیشترین تأثیر را بر بازی تو داشته و تو را بهتر از دیگران درک کرده؟

نمی‌خواهم جواب تکراری داده باشم ولی فکر می‌کنم همه مربیان به اندازه خودشان توانسته‌اند در پیشرفت من سهیم باشند. هرچند باید بگویم آنتونیو کونته قطعا بهترین مربی‌ای است که با او کار کرده‌ام. او در زمان کوتاهی توانست تیمی را که در دو فصل متوالی نتوانسته بود رتبه‌ای بهتر از هفتمی به‌دست آورد، متحول کند و روح تازه‌ای به آن بدمد. او یک شخصیت برنده است.

  • کدام مهاجم تو را بیشتر آزار داده؟

زلاتان ابراهیموویچ، بازیکن واقعا بزرگی است که همیشه مرا تحت‌تأثیر قرار داده و برای من دردسرساز بوده.

  • دوست داری کدام مدافع جلوتر از تو بازی کند؟

به جز مدافعانی که تا به حال هم‌تیمی‌ام بوده‌اند، نمی‌توانم مدافع دیگری را انتخاب کنم.

  • یوونتوس برای تو چه معنایی دارد؟

دورانی شامل موفقیت، مبارزه و تعهد. یوونتوس خانواده‌ای است که در آن بزرگ شده‌ام و به دیگران کمک کرده‌ام که رشد کنند. یوونتوس یک انتخاب در زندگی و شبیه یک سبک زندگی است.

  • آندرئا آنیلی معتقد است که برای تمدید قرارداد کافی است که با تو دست بدهند چرا که تو انسان باشخصیتی هستی و یوونتوس خانه توست.

درست است. در این مورد لازم به توضیح بیشتری نیست. وقتی بتوانید چنین رابطه عالی‌ای بسازید، برای توافق دیگر نیاز به رد و بدل شدن جملات نیست.

  • ایتالیا این روزها فوتبال تهاجمی‌تری بازی می‌کند. آیا این رویکرد می‌تواند به قیمت تضعیف استحکام دفاعی سنتی این تیم تمام شود؟

به لطف کار درخشانی که پراندلی انجام می‌دهد، ما به تعادل خوبی بین استحکام دفاعی و رویکرد تهاجمی رسیده‌ایم که به مهاجمان ما فرصت می‌دهد توانایی‌های‌شان را بیشتر نشان بدهند.

کد خبر 213728

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز