فرشته رضایی: گردشگری سلامت به‌عنوان یکی از شاخه‌های گردشگری در کشور، مدتی است به یکی از موضوعات جدی در حوزه درمانی تبدیل شده است.

مراکز گردشگری سلامت دارای مدرن‌ترین امکانات رفاهی و مجرب‌ترین پزشکان هستند.

با توجه به رشد این صنعت و به‌دنبال آن، رقابت کشورها و مناطق (استان ها) در به‌دست آوردن جایگاه بهتر در جذب گردشگران بیمار، بررسی شده و شناسایی مقصدهای ارزان‌تر و با کیفیت بالا نیز مورد توجه است. در تازه‌ترین تحول، بیمارستان بین‌المللی قائم در استان گیلان به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری سلامت کشور معرفی شده است.

استان گیلان با برخورداری از پتانسیل‌های ویژه ازجمله جاذبه‌های تاریخی، برخورداری از آب و هوای مدیترانه‌ای و چهارفصل، نزدیکی کوه و دریا، صدها گونه شناخته شده گیاهان دارویی و وجود چشمه‌های آب معدنی و... دارای قابلیت‌های ویژه در گردشگری سلامت است. سطح دانش پزشکی این استان و تاسیسات پزشکی معتبر که جایگاه مهمی را در منطقه و کشور دارد، در کنار جایگاه ویژه ایران در پیوند اعضا و پیوند قلب، جراحی‌های لاپراسکوپی و ناباروری، استفاده از دانش سلول‌های بنیادی برای بیماری‌های خاص و فناوری نانو از استعدادهای خاص برای گردشگری سلامت است.

فرصت‌سازی در گردشگری سلامت

رضا علیزاده یک کارشناس گردشگری می‌گوید: گردشگری و فعالیت‌های مرتبط با آن با سلامت جسم و روح انسان ارتباط دارد و همین که انسان مدتی را از محیط زندگی و شرایط معمول و یکنواخت خود خارج‌شده محیطی جدید را تجربه می‌کند، به سلامت او کمک شایان توجهی می‌شود.

علیزاده می‌افزاید: گیلان علاوه بر شرایط اقلیمی و جغرافیایی‌خود از ظرفیت‌های گردشگری درمان و پزشکی نیز بهره‌مند است. در حال حاضر پزشکان متخصص و مجرب بسیاری به فعالیت‌های تخصصی در گیلان مشغولند و با برنامه‌ریزی می‌توان در زمینه گردشگری سلامت در این استان فرصت‌سازی کرد.

به گفته این کارشناس گردشگری، شرایط برای برنامه‌ریزی در توسعه گردشگری سلامت در گیلان فراهم است. از یک‌سو گروه‌های تخصصی درمان و پزشکی از توانمندی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم برخوردارند و از سوی دیگر عرضه‌کنندگان خدمات گردشگری می‌توانند به‌عنوان خدمات پشتیبان، شرایط مطلوب را برای ورود به بازارهای هدف گردشگری فراهم کنند. وی گفت: این مهم زمانی محقق می‌شود که حلقه‌های خدمات در گردشگری سلامت اعم از مراکز درمان‌های تخصصی، خدمات بیمه‌ای، حمل‌ونقل و ترانسفر، خدمات تور، اماکن اقامتی و پذیرایی و... به شکلی مطلوب مهیا شود.

گیلان و دفتر گردشگری سلامت در داغستان

مسئولان گیلان خبر از راه‌اندازی دفتر گردشگری سلامت این استان در کشور داغستان می‌دهند. این خبر را مسئول دفتر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام کرده است. به گفته او، دفتر گردشگری سلامت برای جذب بیماران از کشورهای حاشیه دریای خزر در دانشگاه علوم پزشکی گیلان تشکیل شده است. آنطور که اسماعیل نورصالحی گفته است، دفتر گردشگری سلامت گیلان در داغستان غربالگری بیماران برای اعزام به گیلان را انجام می‌دهد. وی افزود: دفتر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پایانه مرزی آستارا ایجاد شده و بیماران از آن محل، تحویل شرکت‌های گردشگری می‌شوند. نورصالحی به ایجاد بخش پذیرش بیمارستان‌های عمل چشم و قلب در گیلان اشاره کرد و گفت: تعرفه درمان از چالش‌های برنامه گردشگری سلامت است؛ چون تعرفه ثابت و مشخص برای بیمارستان‌ها وجود نداشته و به‌منظور برطرف کردن این مسئله تعرفه‌های درمانی در هیأت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی گیلان مصوب و مشخص شده است.

توسعه گردشگری سلامت در گیلان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان نیز از توسعه گردشگری سلامت و ایجاد نمایندگی جذب گردشگری خارجی و سلامت استان در جمهوری آذربایجان خبر می‌دهد.امید عزیزی صنعت گردشگری را پاک و نوپا و در حال توسعه خواند. وی گفت: قبل از انقلاب در گیلان 45 تاسیسات گردشگری وجود داشت که اکنون به یک‌هزار و 79 تاسیسات گردشگری رسیده است.

عزیزی با اشاره به موضوع گردشگری سلامت در گیلان گفت: در راستای گردشگری سلامت ظرفیت‌های خوبی با توجه به قیمت تمام‌شده درمان در استان فراهم شده است. عزیزی از ایجاد نمایندگی گردشگری سلامت گیلان در جمهوری آذربایجان توسط بخش خصوصی خبر داد و ادامه داد: ایجاد شعبه جذب گردشگر خارجی و سلامت در راستای توسعه این بخش صورت گرفته است.

بیمارستان بین‌المللی با هدف گردشگری سلامت

افتتاح بزرگ‌ترین بیمارستان شمال کشور در شهر رشت در ابتدای سال‌جاری به نام بیمارستان بین‌المللی قائم با هدف جذب گردشگران سلامت زمینه ایجاد تحول در جذب گردشگران سلامت در کشور است. به گفته کارشناسان، گیلان به سبب قرارگرفتن در نزدیکی کشورهای همسایه و جمعیت ۳۰۰میلیونی این کشورها، می‌تواند قطب گردشگری سلامت باشد.

دکتر علیرضا کریم‌زادحق، مدیرعامل این بیمارستان با اشاره به سهم 50هزارنفری ایران از گردشگری سلامت سالانه و درآمد 10میلیون دلاری از این محل گفت: گردشگری سلامت صنعت قدیمی نیست و تا قبل از سال2000 میلادی همه برای درمان از اقصی‌نقاط جهان و کشور ما به اروپا و آمریکا می‌رفتند و کشورهای در حال توسعه زیادی توانستند از این فرصت در راستای توسعه اقتصادی خود استفاده کنند. این درحالی است که هم خدمات تخصصی ارزان و هم پزشکان توانایی در این کشور خدمت می‌کنند و ما باید از این فرصت‌ها استفاده کنیم تا بتوانیم حداقل کشورهای همسایه را که از داشتن نظام سلامت کم‌‌بهره هستند، تحت پوشش نظام پزشکی خود درآورده و از مزایای آن نیز بهره‌مند شویم.

کریم‌زادحق می‌افزاید: گیلان با توجه به جاذبه‌های گردشگری، اکوتوریسم و شرایط جغرافیایی و نزدیکی به آسیای میانه و نیروهای متخصص پزشکی می‌تواند به‌عنوان قوی‌ترین قطب گردشگری سلامت کشور باشد. وی با اشاره به طراحی بیمارستان بین‌المللی قائم رشت به‌عنوان نخستین مرکز گردشگری سلامت کشور گفت: معماری و دکوراسیون این بیمارستان به‌گونه‌ای است که بیمار احساس می‌کند در یک هتل پنج‌ستاره اقامت دارد. این بیمارستان مدرن‌ترین بیمارستان کشور است و می‌تواند در جذب گردشگران سلامت نقش بسزایی ایفا کند.

کد خبر 213507

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز