جمعه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: گاهی آبریزش بینی یک علامت ساده مربوط به آلرژی یا سرماخوردگی نیست، بلکه عارضه‌ای وخیم‌تر در کار است.

runny nose

به گزارش لایو ساینس این همان واقعه‌ای بود که برای جو نگی ساکن آریزونای آمریکا رخ داد که پس از یک سال دچار بودن به آبریزش بینی به پزشک مراجعه کرد.

او می‌گوید به نقطه‌ای رسیده بودم که همیشه باید در جیبم دستمال کاغذی می‌گذاشتم.

دکتر نگی به او گفت که آبریزش بینی‌اش در واقع مربوط به مایع مغزی‌اش است که از طریق حفره بینی‌اش نشت می‌کند. نگی می‌‌گوید: "راستش را بخواهید تا سر حد مرگ ترسیده بودم."

عارضه‌ای که او به آن دچار بود را "رینوره مایع مغزی نخاعی" می‌نامند که البته چندان شایع نیست.

این عارضه ناشی از پارگی‌های کوچک در غشای احاطه‌کننده مغز است. این وضعیت ممکن است به علت ضربه شدید مغزی، عوارض جراحی یا فشار بالا درون جمجمه‌ای رخ دهد.

از آنجایی که مغز در هر روز حدود 500 میلی‌متر مایع مغزی- نخاعی تولید می‌کند، آبریزش بینی ممکن است به طور بی‌پایانی ادامه یابد.

به گفته متخصصان این عارضه ممکن است برای مدت زیادی تشخیص داده نشده باقی بماند، زیرا آن را به بیماری‌های شایع‌تر نسبت می‌دهند.

در برخی موارد این نشت مایع مغزی ممکن است به خودی خود متوقف شود، اما خطر واقعی نادیده‌ گرفتن این عارضه است: نشت مایع مغزی- نخاعی در صورت درمان نشدن ممکن است به عفونت و ایجاد مننژیت مرگبار بینجامد.

در مورد نگی نیز ابتدا پزشکان مجبور شدند مننژیت او را درمان کنند تا بعد بتوانند با عمل جراحی جلوی نشت مایع مغزی- نخاعی را بگیرند.
این جراحی معمولا شامل ترمیم کردن سوراخی است که در غشاهای مغزی باعث نشت مایع شده است؛ این عمل جراحی در اغلب موارد از راه حفره بینی انجام می‌شود و نیاز به برش جمجمه یا مغز ندارد.

کد خبر 213488
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز