پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: جنگ جهانی دوم تا کنون دست‌مایه ساخت فیلم‌های متعددی با نگرش‌های مختلف بوده است.

ww2

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه خراسان، به مناسبت سالروز پایان جنگ جهانی دوم نگاهی می‌اندازیم به نمونه‌ای از فیلم‌هایی که با محوریت این جنگ بزرگ بین‌المللی ساخته شده‌اند.

«فهرست شیندلر» نام فیلمی به نویسندگی «توماس کنلی» و به کارگردانی استیون اسپیلبرگ است که در سال 1993 ساخته شد. در این فیلم که برنده اسکار در بخش‌های بهترین فیلم، کارگردانی، فیلم‌نامه اقتباسی، موسیقی، تدوین، فیلم‌برداری و کارگردان هنری شد، بازیگران سرشناسی چون «لیام نیسون» نقش آفرینی کرده‌اند.

این فیلم تلخ بر پایه زندگی واقعی «اسکار شیندلر»، تاجر آلمانی ساخته شد که جان بیش از هزار لهستانی یهودی را نجات داد. «فهرست شیندلر» یک موفقیت تجاری با فروش 321 میلیون دلاری بود و اولین فیلم سیاه و سفیدی نام گرفت که جایزه اسکار بهترین فیلم را بعد از سال 1960 برنده شد.

«پیانیست» نام فیلم دیگری است که با موضوع جنگ جهانی دوم ساخته شده و برنده نخل طلای کن سال 2002 است. نویسنده این فیلم «رونالد هاروود»‌ است که رومن پولانسکی آن را کارگرانی کرده است.

این فیلم که موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین کارگردانی، بازیگر مرد (آدرین برودی) و فیلمنامه اقتباسی شد و البته نامزد بهترین فیلم و بهترین فیلم‌برداری نیز بود، درباره داستان زندگی یک پیانیست لهستانی است که با تصرف لهستان توسط آلمانی‌ها تحت فشار قرار می‌گیرد.

«مانولا دارگیس» در بخشی از نقد خود درباره این فیلم نوشته است: برخی نقدها، «پیانیست» را فیلمی چندپاره و فاقد ریتم مناسب دانسته‏‌ا‌ند، شاید این ویژگی از قضا همان چیزی است که پولانسکی قصد گفتن آن‏ را داشته است.

«نجات سرباز رایان» یکی دیگر از شاهکارهای سینما با محوریت جنگ جهانی دوم است. این فیلم محصول سال 1998 انگلستان با فیلمنامه‌ای از «رابرت رودات» و به کارگردانی «استیون اسپیلبرگ» ساخته شده است.

27 دقیقه آغازین فیلم که رسیدن نیروهای متفقین به فرانسه در 6 ژوئن 1944 را نشان می‌دهد، بسیار مشهور است. تام هنکس در نقش کاپیتان جان میلر به همراه هفت سرباز دیگر مأموریت می‌گیرند تا سرباز «جیمز فرانسیس رایان» را پیدا کنند و به خانه برگردانند. او سه برادر داشته که همگی در جنگ کشته شده‌اند و به دستور فرمانده کل ارتش، رایان می‌تواند به پیش مادرش بازگردد.

این فیلم دریافت جایزه اسکار در بخش‌های بهترین فیلم‌برداری، بهترین کارگردانی، بهترین صداگذاری، بهترین تدوین، بهترین صدابرداری و نامزدی جایزه اسکار در بخش‌های بهترین بازیگر نقش اصلی مرد، بهترین طراحی صحنه، بهترین چهره‌پردازی، بهترین موسیقی متن، بهترین فیلم و بهترین فیلم‌نامه اورجینال را در کارنامه خود دارد.

«نجات سرباز رایان» با استقبال خوبی از سوی تماشاگران و منتقدین همراه شد و در سطح جهانی به فروش 482 میلیون دلار رسید که آن را به پرفروش‌ترین فیلم سال 1998 تبدیل کرد. این فیلم نامزد 11 جایزه از آکادمی اسکار بود که موفق به کسب 5 جایزه شد و اسپیلبرگ جایزه بهترین کارگردانی را کسب کرد.

«خاطرات آنه فرانک» نام فیلم دیگری درباره جنگ جهانی دوم است. این فیلم که کارگردانی آن را «جرج استیونز» برعهده داشته است، ابتدا به صورت کتاب در سال 1947 به چاپ رسید، سپس در سال 1955 به صورت نمایش در تئاتر برادوی به روی صحنه آمد. این اثر تحسین‌شده در سال 1959 توسط «جرج استیونس» تبدیل به فیلمی شد که موفق به دریافت 3 جایزه اسکار در بخش‌های مختلف شد.

موضوع این فیلم درباره یک دختر جوان و خانواده‌اش است که در زمان اشغال آمستردام به دست نازی‌ها مجبور شده زیر یک سقف شیروانی مخفی شود.

«والکری» فیلم دیگری با موضوع محوریت جنگ جهانی دوم است. این فیلم محصول سال 2009 انگلستان است که «برایان سینگر» آن را کارگردانی کرده است و در آن بازیگرانی چون «تام کروز» به ایفای نقش می‌پردازند. فیلم «والکری» که گفته می‌شود براساس داستانی واقعی ساخته شده، روایتگر حکایت توطئه ترور هیتلر توسط یک افسر ارتش آلمان است.

کد خبر 213412
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز