یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۴
۰ نفر

گروه سلامت: رئیس فرهنگستان علوم پزشکی گفت: شیوه آموزش پزشکی از آغاز و اولین قدم که همان پذیرش دانشجو است نیاز به تغییر و تحول دارد.

دکتر ایرج فاضل، رئیس جامعه جراحان ایران در سی و یکمین کنگره جامعه جراحان ایران با بیان این مطلب افزود: نحوه پذیرش دانشجوی پزشکی بعد از دبیرستان و صرفاً بر اساس نمرات کنکور بدون داشتن برداشتی درست از طبابت صحیح نیست و نیاز به بازنگری دارد.

وی گفت: بر این اساس دانش‌آموز  ۱۸ساله وارد یک تونل هشت ساله می‌شود که در صورت عدم تمایل به ادامه راه هیچ راه خروجی ندارد.

دکتر فاضل اضافه کرد: بسیاری از افراد ضمن داشتن ضریب هوشی بسیار بالا از توانایی‌های استثنائی هم برخوردارند، ولی برای رشته پزشکی و مسئولیت‌های سنگین آن آمادگی ندارند و در همان سال‌های اولیه تحصیل متوجه این نکته می‌شوند ولی چاره‌ای جز ادامه راه ندارند.

وی افزود: نتیجه این می‌شود که این افراد در پایان کار وقتی از تونل هشت ساله تحصیلی خارج شدند احساس می‌کنند هیچ گونه انگیزه و علاقه‌ای به این حرفه ندارند در حالی‌که می‌توانستند در رشته‌های دیگری بیشترین پیشرفت را داشته باشند.

دکتر فاضل اظهار داشت: این تحول یعنی پذیرش دانشجوی پزشکی از سطح کارشناسی کاری است که باید انجام شود تا دانشجویان این رشته با بلوغ فکری و شناخت تحصیلات دانشگاهی بتوانند به این رشته پرمسئولیت وارد شوند.

وی در ادامه در خصوص تخصص‌های پزشکی گفت: تخصص‌های پزشکی باید بر اساس نیاز و صلاح جامعه برنامه‌ریزی شود به عنوان مثال چنانچه در رشته‌ای افزون بر نیاز جامعه جراح تربیت شود به همان نسبت هم باید شاهد اعمال جراحی غیر ضروری نیز بود.

دکتر فاضل خطاب به جامعه پزشکی گفت: نباید اجازه داد عملکرد نادرست شمار اندکی از پزشکان کار عظیم، قدوسی و حیات بخش جامعه بزرگ پزشکی را زیر سؤال ببرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص رواج افراط گونه آنژیوگرافی‌های قلبی گفت: سالانه مبالغ زیادی صرف خرید این کار می‌شود ولی آثاری مشهود از اقدامات عمومی برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی مشاهده نمی‌شود.

دکتر فاضل با بیان اینکه سن مصرف سیگار به  ۱۵سال رسیده است، افزود: هزینه و بودجه‌ای که صرف درمان بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار می‌شود قابل محاسبه نیست.

سی و یکمین کنگره جامعه جراحان ایران، روز شنبه در مرکز همایش‌های رازی گشایش یافت و تا نوزدهم اردیبهشت ماه به کار خود ادامه می‌دهد.

کد خبر 21325

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز