در حالی‌که در سال‌های اخیر وعده ساخت یک بیمارستان بزرگ و مجهز به مردم کهگیلویه و بویراحمد داده شده بود و مسئولان گوناگون کشوری و استانی زمان تکمیل آن را تا پایان دولت دهم از میان طرح‌های موسوم به مهر ماندگار اعلام کرده بودند اما چندماه مانده به عمر این دولت، هنوز مردم امیدی به اجرای این وعده ندارند و پیمانکار این پروژه منتظر دریافت مطالبات گذشته خود است.

طرح های عمرانی نیمه تمام

در خیابان شهید قرنی شهر یاسوج، بنایی در حال ساخت است. چشم امید بسیاری از مردم استان که بیماران خود را برای مداوا به شهرهایی همچون شیراز، تهران و اصفهان می‌برند به این آجرها، کارگرها و پیمانکار آن دوخته است؛ آجرهایی که خیلی به آرامی بالا می‌روند، کارگرانی که سال‌های زیادی در این پروژه کار کرده‌اند و هنوز خسته نباشید آخر را به همدیگر نگفته‌اند و پیمانکاری که در گیر و دار دریافت مطالبات گذشته خود در راهروهای دستگاه‌های اجرایی این سو و آن سو می‌رود.

هم‌اکنون چند بیمارستان کوچک و متوسط فرسوده در این استان وجود دارد که شامل بیمارستان‌های شهید بهشتی، امام سجاد و شهید رجایی در یاسوج، بیمارستان شهید رجایی گچساران و امام خمینی در دهدشت می‌شود اما با توجه به رشد روزافزون جمعیت پاسخگوی نیاز بیماران نیستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج می‌گوید: این بیمارستان‌ها به‌دلیل مشکلاتی از جمله فرسوده‌بودن، کمبود فضای فیزیکی، تخت بیمارستانی و تجهیزات تشخیصی و درمانی و کادر متخصص و فوق‌تخصص، پاسخگوی نیازهای درمانی مردم به‌ویژه مرکز استان نیستند.

به گفته حسام‌الدین نبوی‌زاده قرار است که بیمارستان 200 تختخوابی یاسوج در شش بلوک ساخته شود. هر بلوک از نظر تعداد طبقات با دیگر بلوک‌ها تفاوت خواهد داشت به‌طوری‌که بعضی از بلوک‌ها در هشت طبقه، هفت طبقه و کمتر نیز ساخته خواهند شد. این پروژه در زمینی به مساحت سه هکتار با 25هزارمتر مربع زیربنا در دست ساخت است.

ساخت این بیمارستان در سال 86 شروع شد و از آن زمان تاکنون چهار استاندار به‌عنوان نماینده ارشد دولت از روند ساخت و ساز آن دیدن کرده‌اند. در اردیبهشت سال 90 نیز پیمانکار آن به‌دلیل پیشرفت فیزیکی نه چندان مطلوب از ادامه کار خلع ید شد.

آذر 91، اسفند 91 و تیر 92 از جمله تاریخ‌هایی است که این مسئولان در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره زمان افتتاح این پروژه وعده داده‌اند اما کسانی که تجربه ساخت پروژه‌های عمرانی را دارند معتقدند نه تنها آخرین وعده نیز تحقق نمی‌یابد بلکه در زمانی دورتر هم امکان بهره‌برداری از آن نمی‌رود. یکی از مصوبات مهم در سفر دور چهارم هیأت دولت به استان تسریع در اجرای این پروژه و بهره‌برداری کامل این بیمارستان در آذرماه 91 بوده است.

مسئولانی از جمله وزیر کشور، وزیرمسکن و شهرسازی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در طرح‌های مهر ماندگار، استاندارهای پیشین و کنونی کهگیلویه و بویراحمد و معاونان عمرانی استاندار بارها از این پروژه دیدن کرده‌اند و اغلب این مسئولان کشوری و استانی وعده تکمیل آن را حداکثر تا پایان دولت دهم داده بودند اما به‌نظر می‌رسد این پروژه نه تنها در این دولت بلکه در دولت آینده هم به پایان نمی‌رسد.

به‌عنوان نمونه علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی که مردادماه سال گذشته از این بیمارستان دیدن کرد، وعده تکمیل آن را تاپایان سال1391 داد و گفت: درصورت تامین شدن اعتبارات، این بیمارستان تکمیل و تحویل دانشگاه علوم پزشکی می‌شود. اما با تامین‌نشدن اعتبار، این وعده نیز عملی نشد و چندماه مانده به پایان دولت هنوز زمزمه‌ای از تکمیل این بیمارستان شنیده نمی‌شود.

البته این پروژه روزهای پرفراز و نشیبی را گذرانده است. تاکنون چند استاندار، چند وزیر و معاون عمرانی از آن دیدن کرده‌اند اما عمر مسئولیت هیچ‌یک از آنان به اندازه‌ای نبود که بتواند آن را پیگیری کند. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: بیمارستان 200تختخوابی یاسوج یکی از طرح‌های مهم عمرانی استان است که دلیل اصلی کندی در روند اجرای این پروژه، کمبود اعتبار است.

کورش امیدی‌پور اضافه می‌کند: قرار است در جلسه‌ای با حضور پیمانکار طرح، مشکلات و موانع اصلی در روند اجرای آن بررسی و اقدامات ضروری برای رفع مشکلات از جمله تامین اعتبارات لازم از سوی استاندار و وزارت راه و شهرسازی انجام شود.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد نیز می‌گوید: تاکنون نزدیک به 70درصد اعتبار لازم برای ساخت این بیمارستان تخصیص داده شده است. به گفته خیبر بیدارپور، قرار بود 100میلیارد ریال از اعتبارات طرح‌های موسوم به مهر ماندگار به این پروژه اختصاص داده شود که تاکنون این تصمیم محقق نشده است.

هوشنگ رحمانی یکی از شهروندان یاسوجی می‌گوید: ما انتظار داریم که این بیمارستان همانطوری که وعده داده‌اند تکمیل شود تا مردم مجبور نباشند به خاطر فرسوده‌بودن بیمارستان‌های استان و امکانات کم آنها به شهرهای شیراز و تهران مسافرت کنند و در این میان متحمل هزینه‌ها و سختی‌های زیاد شوند. اگرچه ممکن است بخشی از بیماران اورژانسی استان بین راه به این شهرها جان خود را از دست دهند که سالانه چنین اتفاقاتی نیز می‌افتد. کهگیلویه و بویراحمد براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 90 بیش از 650 هزار نفر جمعیت دارد.

کد خبر 213217

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز