گروه اجتماعی - مینا شهنی: لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست بار دیگر در انتظار رأی نمایندگان مجلس است.

کودک خیابانی

این لایحه پس از رفع ایرادهای شورای نگهبان در کمیسیون اجتماعی، یک‌بار دیگر در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود تا پس از تصویب نمایندگان راهی شورای نگهبان شود. براساس دستور هفتگی مجلس، این لایحه در نوبت طرح در صحن مجلس طی دو روز آینده است و تغییراتی را که کمیسیون اجتماعی برای تأمین نظر شورای نگهبان ایجاد کرده از سوی نمایندگان بررسی می‌شود تا درصورت تصویب در انتظار تأیید شورای نگهبان بماند.

شورای نگهبان در آخرین مرحله‌ از لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست وبدسرپرست شش ایراد گرفت. ‌از میان این ایرادها به افزودن عبارت ‌«وصی منصوب از سوی ولی قهری» است که در ماده هشت و 10 در کنار پدر، مادر و جد پدری به‌کار گرفته‌شود. به‌عنوان مثال در بند «د» ماده هشت آمده که هیچ‌یک از پدر، مادر و جد پدری آنان صلاحیت سرپرستی نداشته باشد... تغییری که برای تأمین نظر شورای نگهبان انجام شده این بند تبدیل شده به هیچ‌یک از پدر، مادر و جد پدری و وصی منصوب از سوی ولی قهری... تبصره دو ماده22 این لایحه نیز به این شکل اصلاح شده که در قسمت توضیحات شناسنامه زوجین سرپرست، ‌نام و نام خانوادگی کودک یا نوجوان تحت سرپرستی و فرزند خوانده بودن وی نیز قید می‌شود.

در لایحه قید شده بود که پس از صدور حکم قطعی سرپرستی، مفاد حکم از سوی دادگاه به اداه ثبت احوال ابلاغ می‌شود و این اداره مکلف است نام کودک یا نوجوان تحت سرپرستی را در اسناد سجلی زوجین سرپرست وارد کند و شناسنامه جدیدی برای کودک یا نوجوان تحت سرپرستی با درج نام زوجین سرپرست و نام و نام خانوادگی سرپرست صادر کند. اما با تغییر
ایجاد شده در این ماده می‌بایست در قسمت توضیحات شناسنامه ضمن ذکر مشخصات واقعی کودک یا نوجوان قید نمایند این شناسنامه به موجب حکم دادگاه موضوعیت فرزندخواندگی که کودک یا نوجوان مذکور را فرزند زوجین محسوب می‌نماید صادر گردیده است.

شورای نگهبان در مرحله پیش 23 ایراد از این لایحه گرفته بود که ایرادها از سوی مجلس برطرف شده‌ و به شورای نگهبان فرستاده شده بود و در مرحله بعد شش ایراد از سوی این شورا به لایحه وارد شده بود که کمیسیون اجتماعی این شش ایراد را هم برطرف کرده‌است، ‌درصورتی که این لایحه در مجلس شورای اسلامی تصویب شود و به تأیید شورای نگهبان برسد،

کودکان و نوجوانانی که بی‌سرپرست یا بدسرپرست هستند با شرایط راحت‌تری به خانواده‌های متقاضی واگذار می‌شوند. در حال حاضر 9هزارو500 کودک در مراکز و خانه‌های کودک تحت پوشش سازمان بهزیستی کشورهستند و موانع قانونی موجود مانع از سپردن سرپرستی آنها به خانواده‌های متقاضی است. درصورت تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست بخشی از این موانع برداشته خواهد شود و سازمان بهزیستی می‌تواند در چارچوب قانونی، خانواده‌هایی را برای سرپرستی این کودکان تعیین کند. کارشناسان سازمان بهزیستی پیش‌بینی می‌کنند که درصورت تصویب این لایحه50 درصد کودکانی که در مراکز نگهداری این سازمان هستند می‌توانند به کانون خانواده‌ها راه پیدا کنند.

کد خبر 212832
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز