اهواز: مسئولان می‌گویند در سال‌جاری بیش از یک میلیون و 100 هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان زیرکشت گندم و سایر محصولات کشاورزی رفت که در پی بارش باران بیش از 50درصد از این اراضی خسارت دیدند.

خسارت سنگین  بارش سیل‌آسا   برای کشاورزی خوزستان

 این در حالی است که کشاورزان آمار خسارات وارده را بیش از این می‌دانند. به گزارش مهر، براثر حوادث اخیر در مجموع بیش از 10هزار میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی خوزستان وارد شده و این در حالی است که مزارع برداشت نشده گندم در سراسر استان وضعیت مناسبی ندارند و احتمال دارد با آغاز برداشت گندم افت زیادی در محصول به‌وجودآید.

دام‌ها در خطرند

بر اثر جاری شدن سیل در روزهای اخیر و از بین رفتن بخشی از زمین‌های کشاورزی خوزستان، بسیاری از روستاهای شهرستان شوش با مشکل علوفه مواجه شده‌اند. شورای روستای استقلال ضمن ابراز نگرانی از وضع موجود گفت: هنوز ارتباط پنج روستای مسیر خسرج با ما قطع است. نعمت‌الله لطیفی افزود: هیچ‌گونه گروه امدادی وارد عمل نشده و آب همچنان جاری است. به گفته وی، بر اثر سیل و بارش‌های شدید، بسیاری از کاه‌هایی که در زمین‌های کشاورزی بود از بین رفته و هم‌اکنون با مشکل تأمین علوفه برای دام مواجه هستیم. یکی از کارشناسان بیمه کشاورزی منطقه عبدالخان نیز گفت: روزانه حدود هزار کشاورز به دفتر بیمه منطقه عبدالخان مراجعه می‌کنند. این کارشناس بیمه افزود: تعداد کشاورزانی که برای بیمه زمین‌هایشان اقدام کرده‌اند بسیار زیاد است و در این شرایط نیاز به یک گروه کمکی برای راه‌اندازی درخواست مردم است.

راه‌های مسدود و آبگرفتگی معابر

باران سیل آسای چهار روز اخیر در خوزستان باعث قطع راه ارتباطی بیش از شش هزار نفر از اهالی روستاهای شهرستان شوش شده‌است. آخرین خبرها از روستاهای شوش حاکی از آن است که روز شنبه مسیر روستای حسین ناهض باز شده اما محور خسرج همچنان مسدود است. اهالی این روستا به‌مدت سه روز با مشکل غذا مواجه شده بودند. دهیار این روستا می‌گوید: مسیر روستای حسین ناهض به روستاهای شندی و گرید کردی به‌دلیل آبگرفتگی مسدود است و خودروهای سبک نمی‌توانند از آنجا عبور کنند. مجول خاکجسته افزود: خیابان‌های روستا تخریب‌شده و پر از آب است.

از دیگر سو، سطح آب رودخانه شاوور در نزدیکی روستای بیت اسماعیل غانم و شیخ وزیر نیز بالا آمده و احتمال واردشدن آب به روستای شیخ زویر وجود دارد. گفته می‌شود چند خانه از این روستا که در نزدیکی رودخانه هستند در معرض خطر قرار دارند.

بارش سه برابر سال گذشته

مدیرکل مدیریت بحران استانداری درخصوص بارش‌های اخیر گفت: بارندگی‌های روزهای گذشته خوزستان در 50 سال اخیر بی‌سابقه بوده و تنها در منطقه بستان حدود 200میلی‌متر بارندگی در مدت سه روز گزارش شد. گفته می‌شود، با توجه به این سطح از بارندگی‌ها و به‌منظور جبران خسارات وارده به استان، نامه‌ای به وزارت کشور ارسال شد. آمار بارش نشان می‌دهد که میزان کل بارندگی سال زراعی گذشته 123میلی‌متر بود که این رقم در سال زراعی جاری به 5/311میلی‌متر افزایش یافته است. رئیس اداره هواشناسی شهرستان شوش اظهار کرد: شوش با 5/72میلی‌متر بارندگی بیشترین میزان بارش در خوزستان را به‌خود اختصاص داد.

علی سعدی افزود: شهرستان‌های اندیمشک و دزفول با میزان بارندگی 4/65 و 7/62میلی‌متر به‌ترتیب پس از شهرستان شوش بیشترین میزان بارش را داشتند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان پیش از این اعلام کرد: علاوه بر خسارات وارده به تاسیسات زیربنایی، خسارات عمده‌ای نیز به‌ویژه به بخش کشاورزی وارد شد. محمدرضا آملازاده توضیح داد: بیش از یک میلیون و 100هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان در سال زراعی جاری به زیرکشت گندم و سایر محصولات کشاورزی رفت که در جریان بارندگی‌های چهار روز گذشته به بیش از 50درصد از این اراضی 30 تا 100درصد خسارت وارد آمد. به گفته وی، میزان خسارات وارد شده به بخش کشاورزی خوزستان در این بارندگی‌ها، بیش از 10هزار میلیارد ریال برآورد شده است. مدیرکل مدیریت بحران استانداری ادامه داد: تخریب شانه‌های جاده‌ها، ابنیه فنی، تابلوها و علایم ایمنی بخشی از خسارات وارده در بخش راه‌ها بوده که میزان خسارت در این بخش حدود 52میلیارد ریال تخمین زده می‌شود. وی با بیان اینکه به تاسیسات برق و آب شهری نیز خساراتی وارد شده است، گفت: این بارندگی‌ها موجب قطع برق و افتادن پایه‌های برق شد و این بخش نیز حدود 200میلیارد ریال خسارت دید. همچنین اثاثیه منازل مسکونی و وسایل نقلیه دچار آسیب‌هایی شده‌اند که هنوز میزان این خسارات محاسبه نشده است.

تگرگ در شادگان

کمی بالاتر از شوش و در اندیمشک نیز هوا آرام نبود. بارندگی بی‌امان در این شهر باعث رانش کوه و به تبع آن مسدودشدن اتوبان محور اندیمشک - پل زال شد. بارش باران در سطح شهرستان اندیمشک باعث شده است تا مسیر منتهی به سد دز به‌دلیل آبگرفتگی مسدود اعلام شود و تلاش‌ها برای رفع مشکلات در این حوزه ادامه دارد.

کد خبر 212681

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز