یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۵:۲۸
۰ نفر

ترجمه - الناز امینی: به نظر می‌رسد این ضعف دنیای موسیقی است که در رسیدگی به نیازهای مخاطبان خود و همگام شدن با فناوری‌های روز دنیا با ناکامی و شکست مواجه شده است.

 موسیقی همچنان به رسوم سنتی پای‌بند است و از آنجایی‌که تمایل زیادی برای رها کردن شیوه‌های پیشین که زمانی موفقیت‌های بزرگی را برای آنها محسوب  می‌شد،  ندارند به همین دلیل شرایط نامناسبی نسبت به تغییرات فناوری امروز را تجربه می‌کنند.

بسیاری از کارشناسان موسیقی بر این باورند که کاهش فروش محصولات فرهنگی در عرصه موسیقی نشان می‌دهد که برای حفظ حقوق هنرمندان عرصه موسیقی، نیازمند ایجاد تحولات اساسی است.

علیرغم افزایش علاقه مردم به هنر موسیقی و توسعه فایلهای صوتی در شبکه‌های اینترنتی، درآمد اختصاص یافته به هنرمندان  حوزه موسیقی با کاهش چشمگیری مواجه شده است. اکنون زمان آن رسیده که صنعت موسیقی بیشترین توجه را به چگونگی فروش آثار هنری عرضه شده در فرمت‌های نرم‌افزاری مختلف اختصاص دهد. با حفظ و رعایت حق تألیف برای شخص هنرمند، فروش موسیقی به مؤسسات تبلیغاتی، در دسترس بودن تعدادی از فایلهای صوتی در شبکه‌های اینترنتی به منظور تبلیغ می‌توان بازار موسیقی را تا حدودی رونق بخشید.

چه خواهد شد؟
هم‌اکنون شرکت Apple با راه‌اندازی نرم‌افزار iTunes ، دریافت قانونی فایلهای موسیقی از شبکه‌های اینترنتی را امکان‌پذیر می‌سازد و همچنین دستگاه پخش موسیقی منطبق با این نرم‌افزار موسوم به ipod نقش به سزایی در حفظ حق تألیف هنرمند در صنعت موسیقی داشته است.

 اما شرکت Apple در این عرصه تنها نبوده است بلکه شرکت‌های دیگری مانند مایکروسافت نیز به فروش موسیقی از طریق سایت‌های اینترنتی روی آورده‌اند.  سایت Napster   نیز هم‌اکنون با عرضه قانونی موسیقی فعالیت‌های خود را از سر گرفته است.

این سایت پس از بازگشایی مجدد، سیستم اشتراک‌گذاری قانونی را راه‌اندازی کرد که کاربران با پرداخت مبالغ معینی به عنوان اعتبار می‌توانند موسیقی مورد نظر خود را از این سایت خریداری  کنند.

تغییرات و چالش‌ها همواره گریبانگیر هنرمندانی است که به صورت مستقل و بدون حمایت از جانب مؤسسه یا سازمان بخصوص در حوزه موسیقی به فعالیت مشغولند.  هر یک از این هنرمندان نیز می‌توانند با بهره‌مندی از فرصت‌های جدید به موفقیت‌های چشمگیری دست یابند. هیچ کسی نگفته است که هنرمند موفق بودن کارآسانی است.

 با هر تحول نامطلوبی که می‌تواند نظارت بر ارائه موسیقی با رعایت حق تألیف را تحت تأثیر قرار دهد، تحولات سودمندی نیز در گوشه‌ای دیگر از صنعت موسیقی در حال شکل‌گیری است که هنرمندان مبتکر و خلاق با بهره‌‌گیری از آنها می‌توانند به ویژگی‌های منحصر به فردی در آثار هنری خود دست یابند.

منبع: سایت موزیک دانلود

کد خبر 21268

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز