یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۵:۰۸
۰ نفر

ترجمه-فرانک فراهانی جم: برای هر هنرمندی که بخواهد در حرفه هنری خود پیشرفت داشته باشد و رضایت گروه وسیعی از علاقه‌مندان خود را به دست آورد، توجه به تغییرات ایجاد شده در عرصه موسیقی و هچنین فناوریهای جدیدی که در صنعت موسیقی پدید آمده است یک ضرورت به شمار می‌آید.

 تغییرات و چالش‌ها
هنرمندان و بسیاری از گروه‌هایی که به موسیقی پیوسته‌اند به ابزارهای جدید و پیشرفته‌ای دسترسی یافته‌اند که مسیر رشد آنها در عرصه موسیقی را هموارتر می‌سازد. این در حالی است که برخلاف زمانهای گذشته، در طول تاریخ موسیقی که شرایط و روند رشد به کندی صورت می‌گرفت در شرایطی فعلی صنعت موسیقی تغییراتی پی در پی و مداوم را پشت سر می‌گذارد.

 این تغییرات همه زمینه‌ها را تحت تأثیر خود قرار داده، از روشهای متفاوتی برای ضبط گرفته تا شرایطی برای مجوز و ثبت آثار هنری، بازاریابی و تبلیغات.

 برخی از این تحولات شامل تغییراتی است که رسوم و سنت‌های قدیمی را زیر پا گذاشته و زمینه مناسب برای عرضه آثار هنری به شکل امروزی را فراهم آورده است و دیگر تحولات ایجاد شده و درواقع فرصت‌هایی است که در انتظار هنرمندان مبتکر و پیش رو است.


از زمان تولد شبکه‌های اینترنتی تاکنون، نقش این شبکه ارتباطی عظیم در زوایای مختلف زندگی انسانها به مراتب افزایش یافته است و روز به روز بخش‌های جدیدتری به مجموعه‌های تحت پوشش این شبکه عظیم اضافه می‌شوند.

موسیقی و نرم‌افزارها
اگرچه در ابتدا موانع موجود سبب شد امکانات نسبتاً محدودی در اختیار کاربران قرار گیرد. اما به تدریج با افزایش کیفیت نرم‌افزارهای مورد استفاده در این شبکه، خدمات و فعالیت‌های گسترده‌تری در اختیار کاربران قرار گرفت. موسیقی به عنوان یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین حوزه‌های فرهنگی- هنری بلافاصله پس از افزوده شدن امکان تبادل فایل‌های صوتی به اینترنت راه پیدا کرد.

فایلهای صوتی فشرده که در اواخر دهه 90 میلادی در فرمت mp3 به بازار عرضه شد و همچنین عرضه فناوری‌های جدید که امکان به اشتراک ‌گذاری فایلهای صوتی را به همراه داشت سبب شده است تا از ایجاد یکنواختی در صنعت موسیقی جلوگیری به عمل آید.

هر هنرمندی که در عرصه موسیقی به فعالیت مشغول است برای بقا و حفظ موقعیت خود در دوره‌ای که ارزش موسیقی در میان مخاطبان تغییرات قابل توجهی را پشت سر گذاشته است، با چالش‌های بسیاری برای اتخاذ تصمیمات مناسب مواجه است.


علیرغم رشد سریع فناوری در صنعت موسیقی، هنرمندان حوزه موسیقی به تبادل آزاد و بدون رعایت قوانین کپی‌رایت و حق تألیف فایلهای صوتی در شبکه‌های اینترنتی معترضند و اختلاف نظرهای بسیاری میان صنعت- موسیقی و سایت‌های اینترنتی که به ارائه موسیقی جدید و البته رایگان می‌پردازند، به وجود آورده است.


براساس بررسی‌‌های انجام شده تنها طی یک سال گذشته بیش از 20 میلیون قطعه آهنگ به صورت غیرقانونی و بدون رعایت حق تألیف میان کاربران اینترنتی به اشتراک گذاشته شده است که بیشترین میزان ضرر و زیان به صنعت موسیقی را در سالهای اخیر سبب شده است.


 فناوری‌های اینترنتی
Napster (نپستر) به نوعی بنیانگذار تبادل موسیقی در شبکه‌‌های اینترنتی است که برای نخستین بار چنین امکاناتی را در اختیار کاربران قراردادو پس از مدتی به دلیل شکایت اهالی موسیقی از ادامه فعالیت آن ممانعت به عمل آمد. نپستر نرم‌افزاری را در اختیار کاربران قرار می‌دادکه از طریق این نرم‌افزار می‌توانستند فایلهای صوتی متعددی را بدون پرداخت هرگونه هزینه‌ای به رایانه‌های شخصی خود منتقل کنند.


در آغاز سال 1999 میلادی انجمنی متشکل از موسیقیدان‌ها و افراد سرشناس در حوزه موسیقی تشکیل شد که تضمین حقوق هنرمندان براساس فناوری دیجیتالی در عرصه موسیقی را هدف خود قرار دادند. این انجمن روشهایی را جست‌وجو می‌کند که با استفاده از آن بتواند هرگونه تهدید علیه حق تألیف یا کپی‌رایت هنرمند را  از میان برداشته و با ردیابی محل اصلی انتشار غیرقانونی، یک فایل صوتی در شبکه‌های اینترنتی، استفاده غیرمجاز و غیرقانونی ازآثار هنری را با محدودیت مواجه سازد. همچنین این انجمن سیاست‌هایی را  اتخاذ می‌کند که آثار هنری عرضه شده، توزیع و فروش آنها را تحت کنترل آورد.

  اگرچه در این مدت کاربران خلاق اینترنتی و علاقه‌مندان به دستیابی رایگان موسیقی نیز دست از فعالیت برنداشته‌اند و آنها همواره در تلاش هستندتا بتوانند این سدها را  از بین ببرند.

اگر فردی براساس علاقه شخصی علاقه‌مند به جمع آوری مجموعه‌هایی از آثار موسیقی عرضه شده در سبک‌های مختلف موسیقی در زمانهای گذشته، حال و آینده است، بنابراین هیچ دلیلی برای خرید یک لوح فشرده از آثار هنری عرضه شده در بازار وجود نخواهد داشت.


آنچه اهمیت بیشتری دارد دسترسی به یک رایانه مجهز به یک کارت صوتی مناسب، بلندگوهای قوی، یک برنامه، پخش mp3 و امکان دسترسی به شبکه‌های اینترنتی است. امروزه بدون صرف کمترین هزینه می‌توان مجموعه‌های کاملی از آثار هنری عرضه شده در حوزه موسیقی را به راحتی گردآوری کرد. اما با این عمل اصول اخلاقی حقوق هنرمندان استفاده از آثار هنری ارزشمند به راحتی زیر پا گذاشته می‌شود.

www.progressiveu.org
www.applematters.com
دسامبر 2006

کد خبر 21263

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز