گروه ادب و هنر: جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران با تمام مشکلات و کمبود بودجه‌ای که سر راه این جشنواره بود، کار خودش را شروع کرد و با دعوت از دو گروه از اسلوونی و ایتالیا و برپایی چهار کارگاه‌آموزشی خارجی عنوان بین‌المللی خود را تقویت کرد.

جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی

10 تالار نمایشی میزبان نمایش‌هایی از دانشگاه‌های کشور شدند. سالن اصلی مولوی، سالن کوچک مولوی، دو سالن دانشگاه تهران، سالن استاد خورشیدی دانشگاه سینما وتئاتر، خانه نمایش اداره تئاتر، تالار هنر، سالن استاد رادی دانشگاه سوره، سالن استاد ناصری، فضای باز و تراس غربی خانه هنرمندان از جمله سالن‌هایی است که دست‌اندرکاران جشنواره تئاتر دانشجویی آن را در 13 بخش برای این دوره از جشنواره آماده کردند. سالن درجشنواره تئاتر خصوصا جشنواره تئاتر دانشگاهی یکی از معضلات جشنواره است.

از سال گذشته زمزمه‌هایی برای نبود سالن مولوی به گوش می‌رسید، اما در نهایت این مشکل حل شد و مهم‌ترین مرکز تئاتر دانشجویی به جشنواره تئاتر دانشجویی پیوست. با این حال این تمام مشکلات دبیر جشنواره برای حل کمبود سالن نبوده‌است. علی تقی‌زاده که دبیری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران را برعهده دارد درباره کمبود سالن‌های تئاتری گفت: سالن‌ تئاتری یکی از معضلات جشنواره تئاتر دانشگاهی است که همه‌ساله با آن درگیر هستیم اما امسال به‌دلیل شرایط خاص روند سالن‌های جشنواره تئاتری پیچیده‌تر شد. امسال سالن‌های تئاتری از ما مطالباتی را درخواست می‌کردند که پرداختش برای ما غیرممکن بود. به‌عنوان مثال دو سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که سال‌های قبل با جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران همکاری می‌کردند امسال مبلغ بیشتری نسبت به سال‌های گذشته از ما درخواست کردند و حتی عنوان کردند که اگر از افراد دیگر فلان مبلغ را می‌گیرند، با کمی تخفیف این دو سالن را در اختیار ما می‌گذارند، در حالی‌که فراموش کردند که برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی موقعیت تجاری نیست که برای برگزار‌کننده سوددهی مالی داشته باشد به همین دلیل نباید این جشنواره را با نگاهی تجاری دید، چرا که این جشنواره نیازمند حمایت است. دبیر این دوره از جشنواره تئاتر دانشگاهی افزود: البته ما مشکلات این مراکز را درک می‌کنیم، اما قرار نیست که جشنواره تئاتر دانشگاهی این مشکلات را برطرف کند. تقی‌زاده با تشکر از نگاه فرهنگی مرکز هنرهای نمایشی، حوزه هنری و خانه هنرمندان که بدون هیچ سنگ‌اندازی سالن‌های تحت پوشش خود را در اختیار این جشنواره گذاشتند، گفت: نخستین جایی که برای جشنواره سنگ می‌اندازد، خود دانشگاه‌ها هستند. مشکل سالن همواره با ما بوده‌است و نیازمند نگاه فرهنگی از سوی مسئولان دانشگاهی و مسئولان فرهنگی است تا به کمک جشنواره دانشگاهی بیایند. شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر با برپایی هفت کارگاه آموزشی و یک سخنرانی در بخش بین‌الملل و خیابانی برگزار می‌شود. کریم خاوری، سجاد افشاریان، پیام عزیزی و رضا بهبودی هنرمندان ایرانی در کنار یاشا ینول ویدا سرک ونیک برن از اسلوونی و پروفسور والنتینا والنتینی و نیکولا پیانزولا از ایتالیا، به تدریس در این کارگاه می‌پردازند. اما این تمام کارهای جشنواره تئاتر دانشجویی نیست؛ در این دوره نمایشگاه عکس تئاتر و پوستر درتماشاخانه ایرانشهر برگزار می‌شود.

جشنواره تئاتر دانشگاهی در طول عمر 16ساله خود هنرمندان زیادی را به دنیای تئاتر معرفی کرده‌است، به همین دلیل اجرای عمومی آثار می‌تواند راهی به سوی دنیای حرفه‌ای تئاتر باشد. تقی‌زاده به اجرای چند اثر برگزیده دوره گذشته جشنواره در سالن مولوی و تماشاخانه استاد عزت‌الله انتظامی اشاره دارد. او با اظهار امیدواری برای اجرای عمومی آثار برگزیده شانزدهمین دوره جشنواره تصریح کرد: امسال هم قول‌هایی برای اجرای عمومی آثار برگزیده به ما داده‌شده است و ما هم تلاش می‌کنیم که نمایش برگزیده این دوره را به نهادهای مختلف معرفی کنیم. شنبه 21 اردیبهشت با برپایی مراسم اختتامیه در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران برترین‌های خود را خواهد شناخت.

کد خبر 212673

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز