گروه بورس: هفته گذشته همگام با رشد سهام پالایشگاه‌ها در بورس بازده بورس تهران به رقم بی‌سابقه 17درصد رسید.

بورس  طرح

به گزارش همشهری، هفته گذشته هفته عجیبی در بورس بود، چرا‌که با باز‌شدن نماد پالایشگاه‌ها معاملات سهام این شرکت‌ها در بورس و فرابورس از‌سر گرفته شد و هجوم سهامداران برای خرید سهام این شرکت‌ها منجر به صعود شدید شاخص بورس شد. این موضوع باعث شد از یک طرف قیمت سهام پالایشگاه‌ها در بورس به‌شدت افزایش یابد و از سوی دیگر شاخص کل بورس تهران هم به عدد بی‌سابقه 44هزارو537واحد برسد. همزمان با رشد شدید قیمت سهام پالایشگاه‌ها در بورس ارزش کل بورس تهران هم به مرز220هزار میلیارد تومان رسید.

عمده‌ترین دلیل صعود ارزش سهام این شرکت‌ها ارائه گزارش‌های مالی جدید پالایشگاه‌ها بود. مطابق اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، از این پس پالایشگاه‌ها مجازند در‌آمد‌های ارزی خود را با نرخ ارز مبادله‌ای تسعیر کنند. این موضوع منجر به افزایش زیاد سود سهام این شرکت‌ها شدو همین موضوع دلیل اصلی اقبال سهامداران به سهام پالایشگاه‌ها در بورس و فرابورس بود به‌طوری که در طول دو روز قیمت سهام پالایشگاه نفت تهران که در فرابورس دادوستد می‌شود معادل 660درصد رشد کرد که تاکنون در تاریخ بورس سابقه نداشته است.

در حال حاضر سهام سه پالایشگاه بندرعباس، تبریز و اصفهان در بورس و سهام پالایشگاه‌های شیراز و تهران هم در فرابورس دادوستد می‌شود که در پایان مبادلات هفته گذشته ارزش کل این پنج پالایشگاه به 37.5هزار میلیارد تومان رسید.

بازده 17درصدی بورس

همزمان با رشد قیمت سهام پالایشگاه‌ها در بورس میزان بازده بورس تهران از ابتدای سال تاکنون و در طول 40روز به 17درصد رسید که این بی‌نظیر‌ترین بازده در تاریخ بازار سرمایه و فقط در طول 40روز محسوب می‌شود.پیش از این فقط در سال 1380و قبل از دور دوم انتخابات هفتم ریاست‌جمهوری چنین بازده‌ای در بورس به ثبت رسیده بود که شاخص بورس تهران با این استدلال که پیروزی محمد خاتمی در انتخابات ریاست‌جمهوری قطعی است در طول دو هفته 17درصد رشد کرد.

آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد که ارزش کل معاملات بورس تهران هم به‌شدت در حال افزایش است و در طول 40روز گذشته در مجموع 295هزار نفر در بورس تهران اقدام به دادوستد سهام کرده‌اند و در مجموع هفت هزارو700میلیارد تومان سهام خریده‌اند. این سهامداران در40روز گذشته 834هزار معامله در بورس انجام داده‌اند.مجموع کل ارزش معاملات بورس تهران در سال گذشته 26هزار میلیارد تومان بود که با محاسبه ارزش معاملات بورس در سال‌جاری به‌نظر می‌رسد ارزش کل معاملات بازار سهام در سال‌جاری با رشد زیادی مواجه شود.

کد خبر 212239
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز