همشهری‌آنلاین: تا چند روز آینده با نهایی شدن و اعلام میزان افزایش حق مسکن و خوار و بار امسال کارگران و مشمولان قانون کار پرونده حداقل دستمزد سال 92 در شورای عالی کار بسته می‌شود؛ با این حال برای اولین بار در 20 سال گذشته این شورا درباره دستمزد نشست فوق العاده برگزار می‌کند.

مهر نوشت: اسدالله عباسی سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: نشست فوق العاده شورای عالی کار به منظور تعیین میزان افزایش جدید حق خواروبار و حق مسکن امسال کارگران در نیمه اردیبهشت ماه برگزار می‌شود. قرار است در روزهای آینده یک بار دیگر نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت مذاکرات جدیدی را انجام دهند.

با جمع بندی میزان افزایش حق مسکن امسال کارگران که در 7 سال گذشته هیچگونه افزایشی نداشته و در رقم 10 هزارتومان در هر ماه ثابت مانده؛ این پرونده برای تایید نهایی به هیئت وزیران ارسال خواهد شد. طبق قانون، افزایش حق مسکن کارگران باید به تایید هیئت وزیران و رئیس جمهور برسد.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور در مراسم روز کارگر امسال که در این هفته برگزار شده بود از مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست تا درباره افزایش حق مسکن و حق خواروبار کارگران تصمیمات جدیدی اتخاذ شود.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: تصمیم گیری درباره میزان افزایش حق مسکن امسال بر مبنای توافق نمایندگان کارگران و کارفرمایان خواهد بود؛ با این حال هر رقمی که دو گروه بر سر آن به جمع بندی برسند برای تایید رئیس جمهور به دولت ارسال می‌شود.

برخی گروه‌های کارگری در اینباره اعلام کردند پس از سال‌ها توقف حق مسکن در رقم 10 هزار تومان و بی‌اثر بودن این رقم در تامین بخشی از هزینه‌های ماهیانه مسکن خانوار کارگری، باید این رقم تا 5 برابر یعنی به میزان 50 هزارتومان افزایش یابد. هرچند کارگران معتقدند افزایش هزینه‌های مربوط به اجاره و یا خرید مسکن آنقدر بالا است که چنین ارقامی ظرفیت کمک به پوشش هزینه‌ها در این بخش را ندارد.

البته از آن سو، برخی کارفرمایان نیز اعلام کرده‌اند که توان پرداخت افزایش‌های دوباره دستمزد را ندارند و در صورت هرگونه افزایش در این بخش، احتمال ریزش نیروی کار و تعطیلی واحدهای کوچک وجود دارد. برخی از کارفرمایان نیز می‌گویند با هرگونه افزایش در این بخش به شدت مقابله خواهند کرد.

در هر صورت طبق خواسته رسمی برخی گروه‌های کارگری از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تشکیل نشست فوق العاده دستمزد 92 و همچنین وعده نمایندگان دولت در زمان تعیین حداقل دستمزد امسال در اسفندماه 91، در روزهای آینده شورای عالی کار تصمیمات جدیدی را درباره افزایش حق مسکن و حق خواروبار امسال کارگران اتخاذ می‌کند.

کد خبر 212188
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز