همشهری آنلاین: رییس قوه قضاییه با بیان اینکه مساله حقوق بشر اکنون تبدیل به اهرم فشار علیه ملت‌ها شده است، گفت‌: کاربرد ناصحیح حقوق بشر مشکل جهانی را ایجاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام آملی لاریجانی که در دانشگاه عالی دفاع ملی در برگزاری مراسم بزرگداشت مقام معلم سخن می‌گفت، با اشاره به شخصیت شهید مطهری، اظهار کرد: شهید مطهری انصافا از فرزانگانی بود که از مواهب متعدد الهی بهره‌مند شده و خداوند در ایشان جهات بلند متعددی را عنایت فرموده بود که هم عملی و هم روحی و هم علمی آن در ساحت‌های مختلف یکی از بزرگ‌ترین عنایاتی بود که به شهید مطهری شده بود.

وی با بیان اینکه آثار شهید مطهری جنبه عمومی داشته است، اظهار کرد: وی فیلسوف و متکلم بزرگی بود که معارف اسلامی را همان‌طور که در حوزه علمیه مطرح بوده مورد تعلم قرار داده و تدریس می‌کرد.

رییس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش پرداختن به موضوع حقوق بشر را از مهم‌ترین مسائل جوامع بشری عنوان کرد و گفت: عجیب است که در 50، 60 سال گذشته شهید مطهری به این موضوع توجه کرده در حالی که در آن زمان نه در حوزه‌های علمیه و نه در دانشگاه‌ها این بحث مطرح می‌شد.

آملی لاریجانی در ادامه اظهار کرد: شهید مطهری در کتاب "حقوق زن در اسلام" در سه فصل به موضوع حقوق بشر پرداخته است و در سخنرانی‌های خود در 20 گفتار حدود 50 صفحه در این زمینه مطالبی را عنوان کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: در قانون اساسی برخی از مصوبات که رفراندوم شده و مورد تایید مردم است معنا و مبنای دینی و فلسفی دارد که این مطالب باید مورد تنقیح قرار گیرد اما اینکه کنوانسیونی در غرب موضوعی را مصوب و در مجالس قبل از انقلاب نیز آن را تایید بکنند، مساله‌ای است که به درد ملت ما نمی‌خورد زیرا مردم مسلمانند و می‌خواهند بدانند با حقوق اسلامی خود، حقوق بشر چیست؟

رییس قوه قضاییه تاکید کرد: در دنیا در زمینه حقوق بشر کارهای بسیاری انجام شده است البته نه از لحاظ محتوا، ‌زیرا آنها حقوق بشر را تبدیل به اهرم فشاری بر ملت‌ها کرده‌اند که کاربرد ناصحیح آن به وجود آمدن مشکلات جهانی است.

وی در ادامه افزود: بنده معتقدم که هیچ وقت نمی‌توانیم بگوییم که تمام حقوق قراردادی هستند چرا که اگر حق تقنینی نداشته باشیم حقوق قراردادی به دردمان نمی‌خورد در حالی که غربی‌ها معتقدند تمام حقوق قراردادی هستند.

آملی لاریجانی تصریح کرد: باید بپذیریم اگر در جایی حقی وجود دارد قراردادی نیست. ما در نظام توحیدی تنفس می‌کنیم و از نظر ما بالاترین حق، حق اطاعت خداوند است و این در حالی است که در اعلامیه جهانی حقوق بشر که دارای 30 ماده و یک مقدمه است تمامی حقوق اعم از آزادی مسکن، حق تحصیل و اختیار همسر و ... ذکر شده اما حق اطاعت خداوند نیامده است. سوال این است که در چارچوب توحیدی که فکر می‌کنیم حق خداوند بالاترین حق‌هاست زیرا عقل ما فرمان می‌دهد که در این چارچوب فکری باید این موضوع را بپذیریم.

رییس قوه قضاییه در ادامه سخنان خود با بیان اینکه چه کسی گفته حقوق بشر غربی بر همه عالم حاکم باشد، اظهار کرد: در مجموعه اعلامیه حقوق بشر پیش‌فصل‌هایی عنوان شده که دارای ابعاد سیاسی، اخلاقی و کلامی است و چه دلیلی وجود دارد که مجموعه‌ای از کشورهای مسلط دور هم جمع شوند و یکسری مطالب را بنویسند که به همه عالم سرایت دهند.

وی ادامه داد: حتی در مورد آزادی انتخاب همسر برای خود تفسیری کردند که هم‌جنس‌ها هم می‌توانند همسر باشند اما سوال اینجاست که این حقوق بشری که درست کرده‌اند را چه دلیلی دارد که به کل دنیا سرایت دهند؟ این چه ضد حقوق بشری است که انجام می‌دهند و می‌خواهند ساختار فکری خود را به دنیا تعمیم دهند.

آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه حقوق بشر نوشته شده آنها مبنای لیبرال دموکراسی دارد، گفت: لیبرال دموکراسی از تفکر تجدد و مدرنیته نشات می‌گیرد که اعتقاد به تفکر فردگرایی لیبرالی دارد.

رییس قوه قضاییه تصریح کرد: برخی از منتقدان مدرنیته و کسانی که در فلسفه اخلاق فعالیت کرده‌اند معتقدند که آینده تجدد به اینجایی می‌رسد که اسم آن را باید نهیلیسم اخلاقی گذارند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تفکر لیبرال دموکراسی پشتوانه اعلامیه حقوق بشر است و باید این مساله حل شود، تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران در 30 و چند سال گذشته مقابل تجاوزات آمریکایی‌ها ایستاده است و به همین دلیل جزء مطرودترین عالم بشر از آن نام می‌برند در حالیکه باید ببینند در بحرین چه کرده‌اند که مردم این کشور حتی حق رای هم ندارند.

آملی لاریجانی افزود: به ما می‌گویند در زندان‌های خود اینگونه هستید اما اینها خلاف واقع است. آنها خودشان گوانتانامو و تعداد زیادی زندان دیگر در آمریکا دارند و یا حتی زندان ابوغریب. دنیا، دنیای زوری شده است.

رییس قوه قضاییه با اشاره به گزارش حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا گفت: اخیرا وزارت خارجه آمریکا گزارش حقوق بشری را منتشر کرده که در بخش‌هایی از آن ایران را مورد توجه قرار داده و گفته اعدام سیاسی انجام می‌شود در حالیکه کسی به خاطر اعتقاد سیاسی اعدام نمی‌شود و این دروغ محض است اما در همه جای دنیا هر کسی که سلاح به دست بگیرد و علیه امنیت کشوری عمل کند با آن برخورد می‌شود.

وی تصریح کرد: در گزارش وزارت خارجه آمریکا آمده که در ایران، دشمنی با خدا مجازاتش اعدام است و این محاربه‌ای است که اصطلاح خاصی را برای آن مطرح کردند یعنی دروغ‌ها و کج‌فهمی‌ها برای این است که فشاری را به این کشور وارد کنند.

آملی لاریجانی در پایان اظهار کرد: ما در فرهنگ دینی خود باید تلاش کنیم برای استنباط، مبانی معرفتی خود از حقوق بشر را ارائه دهیم و حقوق بشر موضوع مهمی است که نباید از آن غفلت کرد.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه دانشگاه دفاع ملی که به مباحث راهبردی و استراتژیک می‌پردازد باید موضوع حقوق بشر را در کارهای خود لحاظ کند، گفت: ما باید به مجموعه مطالبی که از معارف خودمان برمی‌خیزد مسلح باشیم و تمدن‌سازی اسلامی را مورد توجه قرار دهیم.

وی تاکید کرد: به ایرانی بودن خودمان افتخار می‌کنیم که هویت اصلی‌مان اسلام است و ایرانیت ما نورانی شد به نور اسلام و این هویت اسلام، امنیت ملی هم دارد لذا پاره پاره کردن جهان اسلام به ضرر همه مسلمانان است چرا که اسلام قدرت اولی را ایجاد می‌کند که بتوانیم در مسیر ایجاد تمدن اسلامی گام برداریم.

کد خبر 212122

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز