همشهری آنلاین: وزارت اقتصاد ژاپن اعلام کرد واردات نفت این کشور از ایران در مارس ۲۰۱۳ با افزایش ۴۶ درصدی نسبت به ماه قبل از آن به ۱.۳۹۳ میلیون کیلو لیتر رسید که این رقم از واردات نفت این کشور در مارس ۲۰۱۲ نیز ۴.۵ درصد بیشتر بوده است.

صادرات نفت ایران

به گزارش تسنیم،‌ وزارت اقتصاد و تجارت ژاپن از افزایش قابل توجه واردات نفت این کشور از ایران در سومین ماه سال جاری میلادی خبر داد.

بر اساس جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی این سازمان،‌ پالایشگاه‌های ژاپنی در مارس 2013 بالغ بر 1.393 میلیون کیلو لیتر نفت خام از ایران وارد کردند که این رقم نسبت به ماه قبل از آن با افزایش 46 درصدی مواجه شده است. ژاپن در فوریه 2013 حدود 953 هزار کیلو لیتر نفت از ایران وارد کرده بود.

واردات نفت این کشور آسیایی از ایران در ماه مارس سال جاری میلادی حتی بیشتر از رقم واردات نفت این کشور پیش از وضع تحریم نفتی غرب بوده است. میزان نفتی که ژاپن از ایران در این ماه وارد کرده است 4.5 درصد بیشتر از رقم واردات این کشور در مدت مشابه سال قبل یعنی مارس 2012 بوده است. ژاپن در مارس سال گذشته بالغ بر 1.334 میلیون کیلو لیتر نفت از ایران وارد کرده بود. تحریم نفتی غرب علیه ایران از اول جولای 2012 به اجرا گذاشته شد.

به دنبال افزایش واردات نفت ژاپن از ایران در مارس 2013 سهم ایران در تامین نفت مورد نیاز این کشور افزایش یافته و از 6 درصد در فوریه به 6.8 درصد در این ماه رسیده است.

ایران پنجمین تامین کننده نفت وارداتی ژاپن در ماه مارس 2013 شناخته شده است. عربستان با 5.788 میلیون کیلو لیتر بزرگترین صادرکنند نفت به ژاپن در این ماه بوده است و امارات،‌قطر و کویت به ترتیب در رتبه های دوم تا چهارم قرار گرفته اند.

واردات نفت ژاپن از این کشورها نیز به ترتیب 33 درصد،‌ 5.5 درصد، 49 درصد و 30 درصد افزایش داشته است. کل واردات نفت ژاپن در ماه مارس امسال بالغ بر 20.526 میلیون کیلو لیتر اعلام شده است که این رقم نسبت به ماه قبل از آن 29.5 درصد رشد داشته است.

کد خبر 211939
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز