گروه شهری: دیروز مهدی چمران پیش از شروع جلسه شورای شهر آرزو کرد شوراها در مسیر تکاملی خود هر روز گام‌های بلندتری بردارند و به جایگاه واقعی خود که در قانون اساسی بر آن تأکید شده دست یابند.

شورای شهر

یکی از آرزوهای شوراها از نظر رئیس شورای شهر تهران تحقق مدیریت یکپارچه شهری است. به گفته رئیس شورای شهر تهران شوراها به‌دلیل ماهیت قانونگذاری و نظارت بر نحوه اجرای قوانین و مقررات شهری در تمام شهرهای کشور و به‌ویژه در تهران سبب تحولات شگرف و بی‌سابقه‌ای شده‌اند.

یکی از تحولاتی که به گفته چمران در شهرتهران تحقق یافته فراهم‌سازی‌ بسترهای مناسب از سوی شورای شهر بوده تا شهرداری‌ها بتوانند برنامه‌های خود را در مسیرهای آماده شده به انجام برسانند که از این نظر شورای شهر تهران می‌تواند به الگویی مناسب برای سایر دستگاه‌ها و مدیریت‌ها قرار گیرد. دیروز در شورای شهر یک فوریت طرح انتخاب حسابرسی قانونی شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه منتهی به 29اسفند سال 92به تصویب رسید.

در این‌باره رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر گفت: خوشبختانه تا سال 89و 90گزارش حسابرسی مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه انجام شده و به‌طور مرتب استعلام می‌شود. عملیات حسابرسی سال 91هم‌اکنون در حال انجام است و برای سال 92نیز حسابرس باید انتخاب شود تا ظرف دو سه‌ماه ‌آینده مراحل اداری آن طی شود و حسابرس بتواند کارش را شروع کند. یکی دیگر از مصوبات روز گذشته تصویب یک فوریت معرفی قائم‌مقام ذی‌حساب برای بخش‌های مختلف شهرداری بود.

یکی از مصوبات پرحاشیه دیروز شورای شهر طرح الزام شهرداری تهران به تدوین برنامه جامع آموزش توانمند‌سازی‌ و سازماندهی زنان برای مشارکت در حفظ و ارتقای مدیریت سلامت و محیط‌زیست شهری بود. هنگام بررسی این طرح خسرو دانشجو، مهدی چمران و حبیب کاشانی به بند چهارم این طرح که شهرداری را ملزم می‌کرد تا ظرفیت مدیریت شهری را خصوصا در حوزه محیط‌زیست و سلامت ظرف مدت پنج سال به 50درصد احراز مدیریت شهری برساند انتقاد کردند.

از نظر خسرو دانشجو در این بند نگاه جنسیت گرا حاکم است. وی در عین حال تأکید کرد که می‌داند هنوز از ظرفیت‌های بانوان در عرصه‌های مدیریت شهری به درستی استفاده نشده اما با اعلام درصد در این‌باره نیز مخالف است. چمران هم معتقد بود درصد تعیین کردن کار درستی نیست و تخلف قانونی است. اگر بگوییم شهرداری مکلف است 50درصد مدیران را از میان زنان یا مردان انتخاب کند این بند همه‌‌چیز را به‌هم می‌ریزد بنابراین، این بند باید به‌گونه‌ای اصلاح شود که هر جا ظرفیت هست از زنان توانمند استفاده شود و اما مخالف دیگر این بند حبیب‌کاشانی بود. از نظر وی باید نظر کارشناسی و تخصص و کارآمدی در انتخاب مدیران ملاک باشد و وی با اینگونه خط‌کشی‌ها موافق نیست.

معصومه آباد، معصومه ابتکار، مرتضی طلایی و پروین احمدی‌نژاد از دیگر اعضای شورای شهر تهران بودند که بر سر تصویب این طرح با انجام اصلاحاتی پافشاری داشتند. علیرضا دبیر عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران اما به‌دلیل دیگری خواستار حذف الزام شهرداری به سقف 50درصد در احراز مدیریت شهری بانوان شد و گفت:

درصد تعیین نکنیم شاید سهم خانم‌ها از 50درصد بیشتر شود مگر در دانشگاه‌ها ورودی خانم‌ها بیش از 50درصد نشد؟ ضمن اینکه اینگونه درصد تعیین کردن‌ها ممکن است با مخالفت فرمانداری مواجه شود. در نهایت اعضای شورای شهر با اعمال تغییراتی در تبصره‌چهار، شهرداری تهران را موظف کردند، با توجه به اهمیت کلیدی نقش زنان در جامعه حداکثر استفاده از ظرفیت بانوان را در عرصه مدیریت شهری ببرد. یکی دیگر از مصوبات دیروز شورای شهر تصویب بودجه چهار هزار میلیاردی سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران بود. این بودجه برای ۲۰‌سازمان و ۱۵‌شرکت وابسته به شهرداری تهران است.

کد خبر 211885
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز