همشهری آنلاین: رئیس شورای رقابت از برگزاری جلسه ویژه‌ای طی امروز با خودروسازان برای شفاف سازی دستور العمل جدید قیمت گذاری خودرو خبر داد و گفت: اگر خودروسازان نسبت به تعیین نرخ تورم بخشی خودرو اعتراضی دارند آن را باید به بانک مرکزی اعلام نمایند.

تسنیم نوشت: جمشید پژویان از جلسه ویژه این شورا با مدیران عامل دو شرکت خودروساز کشور خبر داد و اظهار داشت: از همان ساعات نخست اعلام قیمت چهار خودرو پرتیراژ و فرمول جدید شورای رقابت انتقادات آغاز و این جلسه برای روشن‌سازی و شفاف‌سازی برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اظهارنظرهای پیش‌داورانه‌ای در خصوص دستورالعمل جدید قیمت گذاری خودرو مطرح شده است افزود: این دستورالعمل در طول ما‌ه‌ها بررسی و ارزیابی مستندات خودروسازان به دست آمده است به نحوی که اعداد و تراز نامه سود توزیع شده خودروسازان در آن به نحوه مطلوبی بررسی گردیده است.

رئیس شورای رقابت در خصوص انتقادات خودروسازان به قیمت پایه خودرو در فرمول جدید اضافه کرد: قیمت پایه را برای زمانی تعیین کرده‌ایم که خودروسازان در آن شرایط اقدام به توزیع سود می‌نمودند به صورتی که به هیچ عنوان منطقی و کارشناسانه نیست.

وی ضمن بیان اینکه شورای رقابت نباید پاسخگوی عدم تغییر قیمت خودرو طی چند سال گذشته باشد، گفت: با وجود احترام زیادی که برای مسئولین سازمان حمایت دارم باید بگویم در زمانی که قیمت گذاری خودرو به شورای رقابت محول شده است این شورا با ارزیابی تمام مستندات فرمول جدید خود را تعیین کرده و هیچ گونه تضییع حقوقی را انجام نداده است.

پژویان ضمن بیان این مطلب که سالهای 88 تا 90 دوره پیک تولیدات خودرو برای خودروسازان بوده است، افزود: در این برهه خودروسازان از طریق وام و ارائه فروش قسطی خودروهای خود را می‌فروختند .

به گفته این مقام مسئول در شورای رقابت ما به هیچ عنوان ضرردهی این روزهای خودروسازان و مشکلات متعدد آنها را کتمان نمی‌کنیم به نحوی که خواستاریم با قیمت گذاری مناسب هم راستای حقوق تولید کنندگان ، حقوق مصرف کنندگان را نیز تا حد مطلوبی رعایت نماییم.

بانک مرکزی پاسخگوی ابهامات نرخ تورم بخشی خودرو است

رئیس شورای رقابت در واکنش به اعتراضات خودروسازان مبنی بر اینکه این شورا مستندات خودروسازان را برای تعیین شاخص نرخ تورم بخشی به بانک مرکزی ارائه نکرده است اظهار داشت: شورای رقابت تمام مستندات لازم را به بانک مرکزی ارائه نموده است البته این بخش به عنوان مرجع رسمی اعلام نرخ تورم بخشی مکانیزم ویژه خود را انجام و با توجه به اطلاعات خود شاخص‌های تورم را اعلام کرده است.

وی اضافه کرد: اگر خودروسازان نسبت به تعیین نرخ تورم بخشی خودرو اعتراضی دارند آن را باید به بانک مرکزی اعلام نمایند و شورای رقابت در این رابطه پاسخگو نیست.

پژویان با اشاره به اینکه در جلسه امروز با خودروسازان ابهامات دستورالعمل جدید را برطرف خواهیم نمود تصریح کرد: تمام تلاش خود را می‌کنیم التهابات این روزهای بازار خودرو که هر یک نقل قول متفاوتی از آن بیان می‌کنند مدیریت و فشارهای متعددی را که به خودروسازان وارد می‌آید را سازماندهی کنیم.

البته پژویان در خصوص میزان کاهش قیمت خودروها براساس دستور العمل قیمت گذاری خودرو نیز گفت: به طور کلی 11 تا 20 درصد کاهش قیمت را در خودروها منظور کرده ایم به نحوی که این درصدها در خودروها متفاوت است.

کد خبر 211838
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز