مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دین اسلام تکریم زن را در صدر اعمال و آموزه‌های خود قرار داده است و با نزدیک شدن به روز مادر فرزندران در تکاپوی گرفتن هدیه مناسب برای مادران عزیزشان هستند.

مادر

فارس نوشت: مادر واژه‌ای است که برای همه آشنا است و شاید مقدس‌ترین کلمه در زندگی هر فردی همین واژه باشد.

شاید معانی مختلفی در واژه مادر نهفته باشد، فداکاری، عشق، ایثار، محبت و بسیاری از معانی دیگر ولی نکته مهم این است که واژه مادر برای هر شخصی یک معنی متفاوت و ویژه دارد و معنی هر کسی از واژه مادر بستگی به میزان عشق، علاقه‌ و رابطه‌ای است که با مادر خود دارد.

خداوند برای تکریم و تعظیم مادران عظمتی قائل شده است که در هیچ موضوعی سراغ نداریم، چراکه بعد از عبودیت الهی خدمت به پدر و مادر یک تکلیف و فریضه برای فرزندان شمرده شده تا بتوانند از این طریق سعادت اخروی خود را تضمین کنند.

لزوم تکریم زن در اسلام

مادر به واسطه تلاش‌ها و کوشش‌ها در تربیت صحیح فرزندان از قداست بالایی برخوردار است و نسل امروز بدانند که عاقبت به خیری و رسیدن به نقطه کمال و عزت واقعی جزء با دعای پدر و مادر امکان‌پذیر نیست.

در آیات، روایات و احادیث تأکید شده است که حرمت‌گذاری به پدر و مادر عمر را زیاد، نعمت را افزون و سرفرازی را روزافزون می‌کند و نباید چنین موهبتی را فراموش کنیم.

بزرگان ما بزرگترین فخر و شرف و برکت زندگی خود را احترام به پدر و مادر و کسب رضایت آنها دانستند و خود نبی مکرم اسلام (ص) نیز فرموده‌اند که رضایت خدا در رضایت پدر و مادر و خشم و غضب الهی نیز در خشم و غضب پدران و مادران است.

مروری بر فلسفه نامگذاری روز مادر

فلسفه نامگذاری حضرت زهرا(س) از دیدگاه پدرش نبی مکرم اسلام (ص) که به عنوان ام‌ ابیها نامگذاری شده است و این مدال از سوی پدرش که او را با وصف مادر مورد تمجید و تجلیل قرار داده و همیشه از فاطمه زهرا(س) به نیکی یاد می‌شود.

‌مادران حماسه‌ساز امروز مانند حضرت خدیجه و حضرت فاطمه زهرا(س) تمام ثروت، عزت و کرامت خود را در راه اعتلای دین اسلام خرج می‌کنند.

دختران امروز که همان مادران فردای جامعه ما هستند به ما نشان دادند که می‌توانند با گذشت و فداکاری به اوج معنوی برسند.

مادران حماسه‌ساز ایران پیشتاز در الگوپذیری از حضرت زهرا(س)

مادران حماسه‌ساز ایران اسلامی در الگوپذیری از برترین زن تاریخ اسلام و بشریت یعنی حضرت فاطمه زهرا(س) پیشتاز هستند.

زنان در جامعه اسلامی با پیروی و دنباله‌روی از ولایت و امامت در عرصه اجتماع و هم عرصه سیاسی و اقتصادی بهترین و شایسته‌ترین ارزش‌ها را در خود متجلی کرده است.

ما در کشوری اسلامی زندگی می‌کنیم که باید در راستای معرفی کردن حضرت فاطمه زهرا به جهانیان گام‌های بلندی برداریم تا ایشان به عنوان یک اسوه به همه ملل دنیا اعم از مرد و زن معرفی شوند.

بزرگ بانویی که مهر آمیزترین حکمت الهی، کوثر خاتم شد تا پایان یک رسالت را به آخر رساند، تا به فضل خدا عطای وجودش در وسعت بی‌کران عطش ما جاری شود و آنگاه بتوانیم از همه سراب‌ها رها و از چشمه حقیقتش سیراب شویم.

با این که کمتر کسی به مرتبه وجودی فاطمه زهرا رسیده ولی برای تشنگان حقیقت امکان دستیابی به ایشان از طریق علم و عمل به گفتار و سیره آن صدیقه کبری میسر است.

اسلام روز مادر را جهانی کرد

نام‌گذاری روزهای تقویم در هر جامعه‌ای بر اساس علل ملی، مذهبی و جهانی صورت می‌گیرد.

در غرب نیز زمزمه‌های نامگذاری روز مادر و ارج نهادن به مقام مادر پس از جنبش‌های اسلامی زنان صورت گرفت.

اما پیش از این در فرهنگ ایران باستان روزی برای بزرگداشت زنان در اسفندماه در نظر گرفته شده بود و دین اسلام نیز تکریم والدین به خصوص مادران را در صدر اعمال و آموزه‌های خود قرار داده است.

مادران ما زنانی هستند که قبل و بعد از انقلاب، دوشادوش مردان در عرصه‌های مختلف برای پیروزی انقلاب اسلامی مبارزه کرده و در دوران جنگ تحمیلی با روحیه دادن به همسران و فرزندان خود در پشت جبهه‌های جنگ، دین خود را به اسلام و نظام ادا کرده‌اند.

فرزندان در تکاپوی هدیه روز مادر

در آستانه هفته زن و پاسداشت مقام مادر، برای فرزندان که فرقی نمی‌کند چه جوان باشد چه مسن، برای تقدیر از زحمات، جانفشانی‌ها و گذشت‌هایی که مادران برای آنان از زمان بدو تولد تا به الان کشیده‌اند حتی با یک شاخه گل تقدیر کنند.

این شور و شوق را بیشتر در جوانان می‌شود دید که با تکاپوی بسیار در حال آماده‌سازی خود و انتخاب یک هدیه مناسب برای مادران عزیزشان هستند.همچنین آقایان هم برای تکریم این روز و تقدیر از همسران‌شان در حال خرید یک هدیه مناسب هستند.

همه ما می‌دانیم که هرچند هدیه زیبا و گران قیمت به مادران خود اهدا کنیم گوشه‌ای از زحمات و فداکاری آنان را نمی‌توان جبران کرد اما تقدیر از مقام مادر وظیفه ما محسوب می‌شود.

اهدای فقط یک شاخه گل هم یک دنیا شادی برای یک مادر به همراه دارد، بیایید این شادی رو از مادران‌مان دریغ نکنیم چون ممکن است دیگر این فرصت پیش نیاید.

امیدوارم روز مادر بهانه‌ای باشد تا این هفته یادی از مادرهای فراموش شده خود بکنیم، مادرانی که شاید در گوشه‌ای از این شهر زیر خاک هستند و یا در خانه سالمندان انتظار دیدار فرزندان‌شان را می‌کشند، مادرانی که در بیمارستان‌ها هستند و منتظرند.

در جامعه ما زنانی هستند که هنوز مقام مادر شدن نصیب آنان نشده و چند سالی است که در حسرت شنیدن یک کلمه مادر از زبان فرزندشان هستند، ما این روز را به همه مادران و زنان سخت‌کوش جامعه اسلامی ایران تبریک می‌گوییم به مادرانی که انتظار شنیدن یک کلمه مادر از زبان فرزندشان دارند و هیچ از آنها انتظار ندارند.

کد خبر 211791
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز