جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: ایران به مخالفت با لحن دستور کار کنفرانس سازمان ملل درباره اصلاح ان.پی.تی(NPT) ادامه می‌دهد.

خبرگزاری اتریش گزارش داد، انتظار نمی رود تهران در درخواستش برای اصلاح لحن دستور کار این کنفرانس کوتاه بیاید. هیات ایرانی از پذیرش لحن دستور کار سرباز می زند، زیرا معتقد است در این صورت علیه خود شاهد اعمال تبعیض خواهد بود.
یک دیپلمات ارشد اروپایی گفت: کل اجلاس در گرو تصمیم ایرانی ها قرار گرفته است.
این کنفرانس قرار است درباره بازنگری در پیمان منع گسترش سلاح های هسته‌ای ان.پی.تی (NPT) و اصلاح آن که در سال 2010 درباره اش رای گیری خواهد شد، تصمیم گیری کند. در این نشست که از روز دوشنبه گذشته در وین کارش را آغاز کرده است، 189 عضو NPT شرکت دارند.
تهران  سه شنبه در جلسه مباحثه عمومی اعلام کرد که این کنفرانس را به دلیل لحن دستور کارش به بن بست می‌کشاند. لحنی که در دستور کار ذکر شده، "پایبندی کامل به معاهده" است. نماینده تهران اعتقاد دارد در آینده این سخن علیه ایران مورد سوءاستفاده قرار خواهد گرفت.
از آنجایی که پیش از برگزاری اجلاس، موارد دستور کار آن باید مورد تصویب قرار گیرد، "نه" گفتن ایران می تواند این کنفرانس مقدماتی را به شکست بکشاند. آخرین کنفرانس بازنگری در تابستان 2005 برگزار شد که به دلیل نبود اجماع میان کشورهای امضا کننده معاهده در نیویورک بدون نتیجه پایان یافت.
هدف پیمان هسته‌ای که در سال 1968 امضا و در سال 1970 به اجرا درآمد، جلوگیری از توسعه سلاح های هسته ای و نیز دانش فنی تولید آنهاست. بر این اساس، پنج قدرت رسمی هسته ای متعهد شده اند دیگر به تولید سلاح نپردازند. در همین حال آنها با انتقال دانش استفاده صلح آمیز هسته ای به کشورهایی که از این فن آوری بی بهره اند، موافقت کرده اند.
کد خبر 21169

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز