جمعه ۳۱ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جمهور قزاقستان اعلام کرد نابرابری که در اصول معاهده منع گسترش سلاح هسته ای وجود دارد باعث می شود که کشورهای هسته ای خود را در مورد خلع سلاح مسئول احساس نکنند.

به گزارش خبرگزاری نووستی از آلماآتا نورسلطان نظربایف در ششمین همایش رسانه ها که روز پنجشنبه در آلماآتا برگزار شد اعلام کرد: "کشورهایی که به سلاح هست ای مسلح هستند معاهده ان پی تی را به عنوان توافقنامه ای متقابل درک می کنند که آنها را به وظایف ویژه ای در تامین تحریمات فقط علیه کشورهای غیر هسته ای مجاز می کند".

وی تاکبد کرد که "کشورهای هسته ای فقط به بخشی از تعهدات خویش در مورد مذاکرات خلع سلاح عمل می کند و همزمان به سرمایه گذاری انبوه در تحقیقات ، تولید و مدرنیزه کرده سلاح هسته ای می پردازند".

به اعتقاد وی عدم "شرایط نا برابر باعث تخریب روحیات و محتوای عادلانه معاهده منع اشاعه در برخی از مناطق جهان می باشد".

نظربایف معتقد است که بحران موجود در برخورد سیاست بین المللی  و همچنین عدم پیشرفت محسوس در روند خلع سلاح در جهان تاییدی بر عدم کارایی معاهده منع گسترش است.

وی تصریح کرد: "بعنوان رییس جمهور کشوری که داوطلبانه از زرادخانه عظیم هسته ای خود انصراف داده من می توانم اعلام کنم که روش های برخورد با مسائل منع گستری نیاز به تجدید نظر اساسی در مقیاس جهانی دارند".

قزاقستان در سال 1994 به معاهده منع اشاعه سلاح هسته ای ملحق شد.

وی گفت که آستانه امیدوارست که تهران جهان را متقاعد سازد که صرفا مشغول تحقیقات در زمینه انرژی هسته ای صلح آمیز است.

نظربایف گفت: "ما امیدواریم که ایران همسایه دوست قزاقستان، جهان را متقاعد سازد که صرفا به تحقیقات در زمینه انرژی صلح آمیز هسته ای مشغول است. ملت منطقه ما این انتظار را دارند و مطمئن هستم که کل جهان نیز منتظر همین است"

کد خبر 20026

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز