گروه محیط‌زیست: درحالی‌که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، انرژی‌های نو ازجمله انرژی خورشیدی را جایگزین انرژی‌های فسیلی کرده‌اند، قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست روز گذشته در همایش حامیان زمین با رویکرد مقابله با تغییرات اقلیمی به صراحت اعلام کرد که مصرف انرژی‌های نو در کشور ما صفر است.

 علی محمد شاعری با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد که 70درصد تغییرات آب و هوایی دنیا مربوط به تولید و مصرف انرژی‌های فسیلی است، افزود: این آمار در کشور ما به‌علت نفت خیز بودن به 77درصد می‌رسد. قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: 10درصد دیگر علل مربوط به تغییرات آب و هوا به فرایندهای نادرست صنعتی بازمی‌گردد و باقی آن نیز به تغییر کاربری مداوم اراضی و کاهش سطح پوشش جنگل‌ها مربوط می‌شود. وی درخصوص راه‌حل این چالش اظهارکرد: چند مرحله برای حل این مشکل در کشور پیش‌بینی شده که به تصویب دولت رسیده است. مهم‌ترین راه‌حل ارائه شده استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر است که براساس برنامه پنجم توسعه 20درصد از انرژی باید از طریق انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر در کشور تأمین شود.

این مقام مسئول مصرف انرژی‌های نو در کشور را صفر درصد اعلام کرد و گفت: انرژی‌های نو در مقایسه با انرژی‌های فسیلی گران‌تر بوده و استفاده از آنها به سازوکاری مناسب احتیاج دارد که متأسفانه هنوز در کشور ما به حد مطلوب نرسیده است.

آنطور که در گزارش ایسنا آمده، وی با اشاره به سهم گازهای آلاینده ناشی از سوخت‌های فسیلی در کشور اظهار کرد: سهم این گازها در آلودگی زیست‌محیطی کشور بالا بوده و سازمان محیط‌زیست با همکاری دفتر تغییرات آب و هوا، وزارت نیرو، شورای‌عالی محیط‌زیست، دولت و مجلس زیر ساخت‌های آن‌را تعیین کرده که این موضوع در حال پیگیری است.

 

کد خبر 211570

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز