گروه شهری: مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران که ریاست شورای‌عالی استان‌ها را نیز برعهده دارد، اظهار امیدواری کرد که رئیس‌جمهور آینده به قانون شوراها و مصوبات مجلس پایبند باشد.

وی که به مناسبت سالگرد تأسیس شوراها در نشستی با اصحاب رسانه شرکت کرده بود در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری مبنی بر اینکه با توجه به نزدیک‌شدن پایان عمر ریاست‌جمهوری دهم انتظارش از نحوه تعامل رئیس‌جمهور ‌آینده با شوراهای شهر چیست؟ گفت: امیدوارم رئیس‌جمهور و وزیر کشور آینده قانون شوراها را اجرا کنند زیرا ماچیزی فراتر از قانون نمی‌خواهیم؛ هرچند به‌دنبال اصلاح و ارتقای آن نیز هستیم.

چمران با تأکید بر اینکه اگر قانون شوراها رعایت شود ما شاهد ارتقای جایگاه شوراها خواهیم بود، ادامه داد: مصوبات مجلس در مورد شوراها، اعتبارات مصوب برای اتوبوس، مترو یا قانون خوب خود دولت مبنی بر اینکه 10هزار میلیارد تومان برای حمل و نقل عمومی درون و برون‌شهری تخصیص یابد ازجمله این مصوبات است که متأسفانه هیچ سالی تحقق نیافت.

به گفته رئیس شورای شهر تهران، در مورد بافت‌های فرسوده هم قرار بود دولت 50درصد تخفیف‌های اختصاص‌یافته از سوی شهرداری برای نوسازی بافت‌های فرسوده در کل کشور را تقبل کند اما این 50درصد به هیچ شهری پرداخت نشد. وی با اشاره به اینکه فعالیت شوراها اتفاق مبارکی است که می‌تواند باری از روی دوش دولت بردارد و خود مردم را عهده‌دار اداره اموراتشان بکند، تأکید کرد: البته در این راه شوراها نیازمند همکاری دولت هستند و این همکاری بین شوراها و دولت می‌تواند نتایج ثمربخشی برای کشور داشته باشد. وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگر همشهری در مورد افزایش تعداد اعضای شورای شهر چهارم از 15به 31نفر گفت:

تهران 22منطقه دارد درحالی تعداد اعضای شورای شهر 15نفر بود و قادرنبودیم به هر منطقه از شهر به‌درستی نظارت کرده و به امور آنها رسیدگی داشته باشیم اما قراراست تعداد اعضا به 31نفر برسد که گرچه اداره جلسات را با مشکل مواجه می‌سازد اما افزوده شدن به تعداد اعضا می‌تواند ثمرات بسیاری داشته باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه نشست دیروز خود که به مناسبت فرارسیدن روز شوراها برگزار شده بود در توضیح عملکرد یک سال گذشته شورای شهر سوم گفت: طی 543جلسه رسمی هزار و 635طرح و لایحه به تصویب رسید که از این میان 296تصمیم‌گیری اختصاص به باغات شهر تهران و 480نامگذاری داشت. وی مهم‌ترین مصوبات دوره سوم شورا را تصویب طرح جامع و تفصیلی تهران دانست و گفت: این مصوبه کار بسیار مهم و خوبی برای شهر تهران بود که برای آن زحمت بسیار کشیده شد و هم‌اکنون نیز تمام مقررات و قوانین و نقشه‌های طرح تفصیلی تهران روی پرتال شهرداری برای عموم مردم قابل دسترس است.

یکی دیگر از مهم‌ترین اقدامات شورای شهر در سال گذشته شفافیت مالی و ارائه منظم گزارش حسابرسان از عملکرد شهرداری و همه معاونت‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری بود و مسئولین هم پاسخگو و هم ملزم به انجام اصلاحات لازم هستند. به گفته چمران شورای شهر تهران تمام تلاش خود را کرد تا با بستر‌سازی‌ لازم شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کند که شهرداری بتواند در مسیر خدمت رسانی خود سریع‌تر حرکت کند و به همین دلیل اقدامات و فراوانی خدماتی که امروزه در تهران شاهد هستیم نتیجه این همکاری، تلاش و تعامل شورای شهر و شهرداری تهران بوده است.

کد خبر 211557
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز