همشهری آنلاین: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ایجاد موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی منتسب به برخی مسئولان در تهران و یا شهرهای دیگر با توجه به ممنوع بودن آن، گفت: در این زمینه هیچ نگاه ویژه‌ای وجود ندارد و ضرورت‌های ایجاد این موسسات بررسی می‌شود.

ایسنا نوشت: محمدرضا مخبر دزفولی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تاسیس موسسات غیر انتفاعی در شهر تهران به دلیل تراکم زیاد ممنوع است، گفت: درخواست کنندگان پیشنهاد خود را به وزارت علوم ارائه می‌دهند و وزارت علوم نیز با توجه به ظرفیت‌های موجود خود موسسین تخصص‌ها و رشته‌های مورد نیاز و اولویت‌های گرایشی مورد نیاز کشور و همچنین دیگر توانمندی‌ها، ضرورت ایجاد این موسسات در داخل تهران را تایید می‌کنند.

وی افزود: اگر وزارت علوم تایید کند که ایجاد یک رشته و یا موسسه برای تهران ضروری است، شورا مجوز تاسیس آن را خواهد داد. اما شورا در ابتدا چنین مجوزهایی نمی‌دهد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تعداد اینگونه درخواست‌ها و موارد کم است، اظهار کرد:‌ در زمینه تاسیس این گونه موسسات توانمندی‌های سخت افزاری و نرم افزاری، امکانات و تجهیزات زیرساختی و غیره مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما برای استانهای دیگر نیز با در نظر گرفتن نقشه علمی کشور و سند آمایش آموزش عالی مجوزها داده می‌شود. بنابراین در این زمینه نگاه ویژه‌ای وجود ندارد.

دو پیشنهاد درباره متولیان اجرایی سند فرهنگی کشور

مخبر دزفولی با اشاره به تصویب سند مهم مهندسی فرهنگی در ماه آخر سال گذشته گفت: بخشی که در سند بعد از نقشه‌های راهبردی به آن توجه شده ، موضوع متولیان پیگیری، نظارت و به روز رسانی این اسناد در سند است که هماهنگی بین دستگاه‌ها و در نتیجه پویایی سند را به دنبال خواهند داشت.

وی درباره دلیل ابلاغ نشدن این سند نیز گفت: باید متولی اجرایی کردن حوزه فرهنگی و مهندسی فرهنگی در کشور مشخص شود. در این زمینه دو پیشنهاد وجود داد که پیشنهاد اول تشکیل ستادیست که متشکل از دستگاه‌های تاثیرگذار فرهنگی در کشور باشد که اصلش مورد توافق قرار گرفت.

وی افزود: اگر این ستاد شکل بگیرد شوراهای فرهنگی نیز به آن اضافه خواهند شد و نکته‌ای که در این زمینه باقی می‌ماند این است که این ستاد با چه ترکیبی و زیر نظر چه کسانی شکل بگیرد، بنابراین در حال جمع بندی هستیم که هر وقت این اتفاق بیفتد این سند ابلاغ خواهد شد.

سهمیه پنج ساله کنکور برای زلزله‌زدگان

مخبر دزفولی درباره اختصاص سهمیه به داوطلبان کنکور در مناطق زلزله زده نیز تصریح کرد: هر زمانی که حوادث پیش‌بینی نشده اتفاق بیفتد، به دلیل آنکه استعدادهای آن مناطق دچار آسیب و کشور دچار خسارت فکری نشود، به آنها تسهیلاتی داده می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه جوانان و داوطلبان این مناطق نباید در شرایطی غیربرابر با داوطلبان دیگر رقابت کنند،‌ گفت: برای اینکه بتوانند با امکانات بیشتری وارد دانشگاه شوند، شورا تا چند سال سهمیه‌ای را به داوطلبان این مناطق اختصاص می‌دهد.

وی افزود: برای زلزله‌زدگان اخیر نیز سهمیه‌ای تا پنج سال در نظر گرفته شده که امیدواریم آموزش عالی از همین امسال آنها را لحاظ کند.

مخبر دزفولی درباره ادامه فرایند اسلامی کردن دانشگاه‌ها در دولت یازدهم تصریح کرد: این امر جزو فرایند مستمر ارتقای آموزش عالی است و از جمله برنامه‌های مهم کشور است که استقرار پیدا خواهد کرد.

کد خبر 211476

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز