بازنشستگی به‌معنای رها‌کردن نقش‌هایی است که برای هویت و عزت‌نفس شما اهمیت دارند.

بازنشستگی

برای اینکه با سلامت روحی و بدون استرس وارد مرحله بازنشستگی شوید توصیه می‌شود حداقل از یک یا دوسال قبل برای این دوران برنامه‌ریزی کنید.

یکی از مسائلی که پس از بازنشستگی ممکن است باعث نگرانی شما شود هزینه‌های زندگی و مسائل مالی است. برای مقابله با این امر قبل از فرارسیدن این دوران با یک برنامه‌ریزی دقیق، میزان حقوق بازنشستگی و مخارج مرتبط را برآورد کرده و هزینه‌های غیرضروری را شناسایی و حذف کنید. از این راه می‌توانید پس‌انداز هم داشته باشید.

افرادی که به‌سختی می‌توانند برنامه‌های روزانه اداری و تماس با همکاران را کنار بگذارند، ازجمله کسانی هستند که وابستگی زیادی به ارتباطات شغلی و نظام اداری دارند. اگر جزو این افراد هستید بهتر است با کاهش ارتباطات خانوادگی و دوستانه زمینه را برای کاهش استرس فراهم کنید.

ترک کردن شغل مورد علاقه، یکی دیگر از موارد ایجاد موج منفی نسبت به دوران فراغت از کار است. در سال‌های پایانی به‌تدریج ساعت‌های اضافه‌کار خود را کاهش دهید و سرگرمی‌های دیگری را جایگزین آن کنید، تا با این دوران هماهنگ شوید.حمایت اجتماعی از طریق آموزش همگانی، استرس بازنشستگی را کاهش می‌دهد. توصیه می‌شود قبل از بازنشستگی با مراجعه به مشاور، آمادگی‌های لازم را کسب کنید.

بازنشستگی از نگاه مردان

مردان همواره خود را مسئول و قیم خانواده می‌دانند، حتی اگر همسرشان شاغل باشد؛ به همین علت مردان بیش از زنان از پیامدهای ناخوشایند بازنشستگی مانند عدم‌تأمین نیازها و بی‌اعتباری مالی نزد خانواده و اقوام هراس دارند و درصورتی که موفق به پوشش هزینه‌ها و حمایت مالی نشوند، آسیب روحی می‌بینند. بر همین اساس به مردان توصیه می‌شود که قبل از بازنشستگی الگوی زندگی خود را بازبینی و الگوهای نادرست مصرفی را اصلاح کنند تا پس از بازنشستگی زیر بار سنگین قرض و بدهی نروند.همچنین پیشنهاد می‌شود برای تقویت بنیه مالی با گروه دوستان اقدام به تاسیس و راه‌اندازی یک فعالیت جدید مثل شرکت تعاونی کنند.

توجه داشته باشید که بعضی از افراد پس از بازنشستگی افسرده می‌شوند؛ چراکه هیچ برنامه مدونی برای ورود به این مرحله نداشته‌اند. برای جلوگیری از غافلگیر‌شدن، برنامه‌ریزی کنید. توجه به این نکته‌ها مفید است: برنامه‌ریزی دراز‌مدت، شناخت علایق، محدود کردن وابستگی به محیط کار، تعمیق و گسترش پیوندهای دوستی و درگیر‌شدن با کارهای زندگی.

کد خبر 211422

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز