یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مستند تلویزیونی "دست آفریده‌ها" با موضوع تولید صنایع دستی و هنرهای سنتی در هفته میراث فرهنگی از این شبکه پخش می‌شود.

هنرهای سنتی

به گزارش ایرنا، هفته پایانی اردیبهشت ماه، هفته میراث فرهنگی نام دارد که از 25 اردیبهشت با روز بزرگداشت فرودسی آغاز می‌شود و 28 اردیبهشت نیز روز جهانی موزه ها و روز بزرگداشت حکیم عمر خیام نامگذاری شده است.

تصویربرداری مستند "دست آفریده ها" با معرفی چند شهر مختلف ایران به پایان رسیده است و بخش های قابل توجهی از آن در اصفهان، کاشان و فارس تصویربرداری شده اند.

قسمت هایی از مستند تلویزیونی دست آفریده ها که بازگوکننده تلاش صنعتگران بخش های هنری کشور برای تولید آثار فاخر صنایع دستی و هنرهای سنتی است، در هفته میراث فرهنگی پخش خواهد شد.

در بخش کاشان این مستند 20 قسمتی، نحوه تولید آثاری چون شربافی، مسگری، زیلوبافی، گیوه بافی، نشرجی و خمل بافی و زری بافی توضیح داده می‌شود و استادکاران هر یک از این رشته ها نیز معرفی می‌شوند.

در هر قسمت مستند "دست آفریده ها" که در بخش های 20 دقیقه ای ساخته شده اند، روایت استاد کار مورد نظر و چگونگی انتقال این هنر به نسل جدید مطرح می‌شود.

نویسنده برنامه برای تهیه قسمت های مختلف آن ابتدا با هنرمندان مورد نظر گفت و گو کرده و بر اساس آن فیلمنامه را نوشته است به همین دلیل هرکدام از هنرهایی که در این مستند معرفی شده یک ساختار مستقل و قصه ای زیبا دارد.

در بخش شیراز این مستند نیز هنر نقاشی پشت شیشه و روی گچ، هنر گبه بافی، حجاری، آیینه کاری، رنگرزی و گره چینی معرفی می‌شود.

هدف از ساخت این مستند روایی معرفی هنرهای اصیل ایرانی به نسل امروز و بازگرداندن صنایع دستی به زندگی شهری است.

کد خبر 211420
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز