بیستمین عنوان قهرمانی در لیگ انگلیس که هفته گذشته الکس فرگوسن برای منچستریونایتد کسب کرد، نشان از کار بزرگی دارد که او برای این باشگاه قدیمی انجام داده است.

فوتبال - منچستریونایتد

وقتی که الکس فرگوسن نخستین قهرمانی خود و سیزدهمین قهرمانی منچستریونایتد در لیگ را کسب کرد، هر چیزی قابل تصور بود، جز اینکه 20سال بعد، شیاطین سرخ با 20 قهرمانی لیورپول را هم در رکورد تعداد قهرمانی در لیگ فوتبال انگلیس جا بگذارند. در آن زمان، لیورپول با 18عنوان، ‌رکورددار قهرمانی در لیگ انگلیس بود. منچستریونایتد در آن مقطع حتی در جمع سه تیم برتر هم نبود؛ بعد از لیورپول آرسنال با 10قهرمانی و اورتون با 9 قهرمانی قرار داشتند. اما حالا منچستریونایتد به تنهایی در صدر جدول افتخارات لیگ است. بررسی 13قهرمانی‌ای که الکس فرگوسن برای منچستریونایتد کسب کرده است، نه‌تنها برای هواداران این تیم که برای هر فوتبال‌دوستی می‌تواند جذاب باشد.

1993-1992‌؛ نخستین قهرمانی لیگ

بازی برد مساوی باخت امتیاز
42 24 12 6 84

چطور قهرمان شد؟ منچستریونایتد آخرین بار در سال67 با سر مت بازبی قهرمان شده بود. در روز دوم می، فرگوسن در حال بازی گلف بود که یک غریبه به سمتش رفت و به او خبر داد تیمش قهرمان شده است؛ «ببخشید آقای فرگوسن، شما قهرمان شده‌اید. اولدهام، ویلا را برده است.»
نقل قول:‌ مثل این بود که یک‌ بار سنگین از روی دوش هواداران برداشته شده است.
اختلاف امتیاز: 10امتیاز با آستون ویلا
بهترین گلزن لیگ: مارک هیوز 15گل
بیشترین بازی بدون باخت: 10بازی
بیشترین قهرمانی: لیورپول (18)

94-1993؛ نخستین قهرمانی دو‌جانبه

بازی برد مساوی باخت امتیاز
42 27 11 4 92

چطور قهرمان شد؟ یونایتد در ژانویه 16امتیاز با تیم دوم فاصله داشت اما یک برد در پنج بازی به بلکبرن اجازه داد تا فاصله را کم کند. هفت هفته مانده به پایان بازی، بلکبرن یونایتد را برد و فاصله به سه امتیاز رسید. اما پنج‌برد متوالی آنها را قهرمان لیگ کرد.
نقل قول: وقتی که 18بار قهرمان شدید با هم صحبت می‌کنیم. (بنری که هواداران لیورپول در تساوی با منچستریونایتد در آنفیلد نصب کرده بودند)
اختلاف امتیاز: هشت امتیاز با بلکبرن
بهترین گلزن: اریک کانتونا 18گل
بیشترین قهرمانی: لیورپول 18

96-1995؛ نخستین جام بچه‌ها

بازی برد مساوی باخت امتیاز
38 25 7 6 82

چطور قهرمان شد؟ بعد از باخت سنگین در نخستین بازی، گزارشگر بی‌بی‌سی در نقل قول معروفی گفت: «هیچ‌کس نمی‌تواند با بچه‌ها چیزی ببرد».
نقل قول: آنها باید باید به (خانه) میدلزبورو بروند و چیزی به‌دست بیاورند. (کوین کیگان سرمربی نیوکاسل پیش از آخرین بازی فصل)
اختلاف امتیاز: چهار امتیاز با نیوکاسل
بهترین گلزن: اریک کانتونا 14گل
بیشترین قهرمانی: لیورپول 18

97-1996؛ بدرود، کانتونا

بازی برد مساوی باخت امتیاز
38 21 12 5 75

چطور قهرمان شد؟ قهرمانی یونایتد با شکست لیورپول مقابل ویمبلدون و تساوی نیوکاسل با وست‌هم به‌دست آمد.
نقل قول: گری و فیلیپ نویل، نیکی بات، پل اسکولز، دیوید بکام و خود من بعد از تمرین در زمین می‌مانیم و شوت‌زدن و ضربه ایستگاهی کار می‌کنیم؛ اینها چیزهایی است که همیشه انجام می‌دهیم چون اریک همیشه انجام می‌داد. (رایان گیگز بعد از اعلام بازنشستگی اریک کانتونا در انتهای فصل)
اختلاف امتیاز: هفت امتیاز با آرسنال، نیوکاسل و لیورپول
بهترین گلزن لیگ: اوله‌گنار سولشیر 18
بیشترین قهرمانی: لیورپول (18)

99-1998؛ قهرمانی سه‌جانبه

بازی برد مساوی باخت امتیاز
38 22 13 3 79

چطور قهرمان شد؟ یونایتد در آخرین بازی با پیروزی برابر تاتنهام توانست قهرمان شود. در فینال معروف لیگ قهرمانان، اوله‌گونار سولشیر گل برتری را برابر بایرن مونیخ زد.یونایتد در جام حذفی هم قهرمان شد.
نقل قول: یک مربی می‌تواند درباره تاکتیک حرف بزند اما اگر بازیکنان نتوانند هیولای درون خود را بیرون بکشند تلف‌کردن وقت است. آنها این هیولا را درون خود دارند. (الکس فرگوسن که بعد از قهرمانی سه‌جانبه لقب شوالیه را گرفت)
اختلاف امتیاز: یک امتیاز با آرسنال
بهترین گلزن: دوایت یورک 18گل
بیشترین قهرمانی: لیورپول 18

2000-1999؛ اتهام ونگر

بازی برد مساوی باخت امتیاز
38 28 7 3 91

چطور قهرمان شد؟ دفاع لرزان و حذف در جام حذفی و بعد از آن حذف از مرحله قهرمانی باشگاه‌های جهان در برزیل ، به‌نظر فاجعه می‌رسید اما رکورد بیشترین امتیاز در لیگ برتر و بیشترین اختلاف امتیاز با تیم دوم در تاریخ بازی‌ها، چیز دیگری را ثابت کرد.
نقل قول: لیگ این فصل برای منچستریونایتد برنامه‌ریزی شده بود. (آرسن ونگر سرمربی آرسنال)
اختلاف امتیاز: 18امتیاز با آرسنال
بهترین گلزن: دوایت یورک 20گل
بیشترین قهرمانی: لیورپول 18

01-2000؛ قهرمانی با هت‌تریک یورک

بازی برد مساوی باخت امتیاز
38 24 8 6 80

چطور قهرمان شد؟ در اکتبر، منچسترصدرنشین شد و همانجا باقی ماند. قهرمانی با پیروزی شش بر یک برابر آرسنال نزدیک‌ترین رقیب قطعی شد.یورک در این بازی هت‌تریک کرد.
نقل قول: می‌خواهم (در انتهای فصل بعد)‌ با سر افراشته باشگاه را ترک کنم. بچه‌ها می‌خواهند نخستین تیمی باشند که در چهار سال متوالی قهرمان لیگ شده‌اند و من می‌خواهم به آنها کمک کنم. (الکس فرگوسن)؛ فصل بعد آرسنال با 10اختلاف امتیاز قهرمان شد اما فرگوسن در تیم ماند.
اختلاف امتیاز: 10امتیاز بیشتر از آرسنال
بهترین گلزن: تدی شرینگهام 15گل
بیشترین قهرمانی: لیورپول 18

03-2002؛ بزرگ‌ترین چالش فرگوسن

بازی برد مساوی باخت امتیاز
38 25 8 5 83

چطور قهرمان شد؟ در اواسط سپتامبر، منچسترشش‌امتیاز از آرسنال عقب بود. برخی می‌گفتند قهرمانی بزرگ‌ترین چالش فرگوسن خواهد بود.
نقل قول: حتی در بهترین فصل هم یک بازی هست که به شما یادآوری می‌کند موفقیت به آسانی به‌دست نمی‌آید. در آن فصل این بازی شکست سه‌بر یک برابر منچسترسیتی در مین‌رود بود. (گری نویل مدافع یونایتد)
اختلاف امتیاز: پنج امتیاز با آرسنال
بهترین گلزن: رود فان‌نیستلروی 25گل
بیشترین قهرمانی: لیورپول 18

07-2006؛ ملاقات با چالش چلسی

بازی برد مساوی باخت امتیاز
38 28 5 5 89

چطور قهرمان شد؟ در رقابت شدید با مدافع قهرمانی دو دوره قبل لیگ برتر: چلسی. با ژوزه مورینیو، چلسی هیچ‌چیز را از دست نمی‌داد اما تساوی با بولتون، منچستر را در فاصله سه بازی آخر، پنج امتیاز جلو انداخت.
نقل قول: کریستیانو رونالدو، لوئی ساها و وین رونی جلو در کنار هم بازی می‌کردند و سرعت بازی ما که من به آن روش منچستریونایتد می‌گویم، برگشته بود. همه‌‌چیز سرعت بود؛ خیلی سریع، فوتبال ضدحمله‌ای؛ یک دقیقه دفاع و 10ثانیه بعد توپ جلوی دروازه حریف. (نویل مدافع یونایتد)
اختلاف امتیاز: شش امتیاز با چلسی
بهترین گلزن: کریستیانو رونالدو‌17گل
بیشترین قهرمانی: لیورپول 18

08-2007؛ همه‌‌چیز با رونالدو

بازی برد مساوی باخت امتیاز
38 27 6 5 87

چطور قهرمان شد؟ کریستیانو رونالدو بهترین گلزن بود اما بقیه هم نقش خود را داشتند
نقل قول: آنها می‌توانند با پنج یا شش نفر حمله کنند. چلسی بیشتر شبیه ماشین است و نتیجه می‌خواهد اما یونایتد از روی شما می‌دود. (برد فریدل دروازه‌بان بلکبرن)
اختلاف امتیاز: دو امتیاز با چلسی
بهترین گلزن لیگ: کریستیانو رونالدو 31
بیشترین قهرمان: لیورپول 18

09-2008؛ یک هت‌تریک دیگر

بازی برد مساوی باخت امتیاز
38 28 6 4 90

چطور قهرمان شد؟ با کمک بسیار زیاد ادوین فان در سار، دروازه‌بان تیم که در 14بازی حتی یک گل هم نخورد. 11برد متوالی بعد از تعطیلات سال نو هم آنها را به لیورپول رساند. یونایتد نخستین تیم در تاریخ فوتبال انگلیس شد که در دو نوبت توانسته است سه بار متوالی قهرمان لیگ شود.
نقل قول: بزرگ‌ترین چالش ما حالا این است که فصل بعد هم قهرمان شویم چون اتفاق خاصی خواهد بود. نوزدهمین قهرمانی به ما جایگاه خاصی در تاریخ خواهد داد. (الکس فرگوسن)
اختلاف امتیاز: چهار امتیاز با لیورپول
بهترین گلزن لیگ: کریستیانو رونالدو 18
بیشترین قهرمانی: منچستریونایتد و لیورپول 18

11-2010؛ رکوردشکنی

بازی برد مساوی باخت امتیاز
38 23 11 4 80

چطور قهرمان شد؟ منچستریونایتد در 24بازی شکست نخورد اما در‌ماه می بود که با پیروزی دو بر یک برابر چلسی کار را یکسره کرد. با این پیروزی، اختلاف یونایتد با آبی‌ها در دو بازی آخر به شش امتیاز رسید. تساوی یک بر یک با بلکبرن در اوودپارک، رکوردی تاریخی به نام آنها ثبت کرد؛ نوزدهمین قهرمانی.
نقل قول: این یک دستاورد بزرگ است که توانسته‌ایم نزدیک‌ترین رقیب خود در دهه‌های 70و 80 را پشت‌سر بگذاریم. 15 یا 20سال پیش حتی نمی‌شد فکرش را هم کرد. (رایان گیگز، هافبک یونایتد)
اختلاف امتیاز: 9 امتیاز با چلسی و منچسترسیتی
بهترین گلزن فصل: دیمیتار برباتوف
بیشترین قهرمانی: منچستریونایتد‌20

13-2012؛ قهرمانی، دوباره

بازی برد مساوی باخت امتیاز
33 26 3 4 81

چطور قهرمان شد؟ یونایتد سال قبل قهرمانی را در آخرین ثانیه‌های فصل به رقیب خود، منچسترسیتی داد اما این فصل توانست آن ‌را به روشی نه‌چندان دراماتیک پس بگیرد. همینطور که سیتی امتیاز از دست می‌داد، یونایتد بازی‌هایش را می‌برد. آنها در میانه فوریه (هفته پیش و در فاصله چهار بازی مانده به پایان فصل) فاصله خود را آنقدر بالا بردند که قهرمان شدند.
نقل قول: تنها چیزی که اول فصل به آنها گفتم این بود که دوباره قهرمانی را به‌خاطر تفاضل گل از دست ندهید. ما تفاوت زیادی نسبت به سال گذشته داریم و من باید به بازیکنانم به این خاطر تبریک بگویم. (الکس فرگوسن که حالا به‌عنوان سرمربی یونایتد 13بار قهرمان لیگ شده است)
اختلاف امتیاز: 16با سیتی (تا تاریخ 22آوریل)
بهترین گلزن: رابین فان‌پرسی 24(تا تاریخ 22آوریل)
بیشترین قهرمانی:‌ منچستریونایتد‌20

کد خبر 211406

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز