گروه شهری: دریاچه 132هکتاری چیتگر در شمال‌غربی تهران و شمال پارک جنگلی چیتگر به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

دریاچه چیتگر

بنابراین گزارش، در هفته‌های اخیر میزان آبگیری این دریاچه از مرز چهارمیلیون مترمکعب گذشته و به این ترتیب شمارش معکوس برای بهره‌برداری از این تفرجگاه جدید آغاز شده است.سید محمدهادی ایازی، سخنگوی شهردار تهران با اشاره به اینکه تاکنون فضایی مشابه این دریاچه مصنوعی نداشتیم، گفت:

این فضای تفریحی منحصر‌به‌فرد در کنار پارک جنگلی و دو شبکه بزرگراهی قرار دارد. وی در توضیح اهمیت احداث دریاچه مصنوعی چیتگر گفت: این دریاچه کارکرد ملی دارد و هدف مدیریت شهری از ایجاد آن، توسعه فضاهای تفریحی برای شهروندان است که به موجب آن، آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش می‌یابد. بنابر این گزارش، با نزدیک‌شدن زمان افتتاح دریاچه چیتگر، بیش از 15هکتار فضای سبز جدید پیرامون این دریاچه احداث شد.

حسین مرادی، شهردار منطقه22 با بیان این مطلب افزود: این اقدام با هدف ایجاد منظر مناسب و زیبای شهری با استفاده از توسعه فضای سبز و همچنین افزایش سرانه فضای سبز و ایجاد سایه‌انداز و تلطیف هوای اطراف دریاچه صورت گرفته و طی آن عملیات کاشت حدود 35هزار اصله درخت و درختچه در فضایی بالغ بر 15هکتار از حوزه پیرامونی این پروژه بزرگ تفریحی گردشگری در حال اجراست.

دریاچه چیتگر، پهنه اکولوژیک جدید تهران

اسماعیل کهرم، استاد دانشگاه و کارشناس محیط‌زیست، دریاچه چیتگر را یک پهنه اکولوژیک جدید و زمینه‌ای مساعد برای تلطیف هوای غرب پایتخت دانست. از نظر کهرم، توسعه فضای سبز در پهنه ساحلی دریاچه چیتگر به‌ویژه اگر با انتخاب گونه‌های گیاهی مناسب همراه باشد، قادر است حوزه تأثیرات اقلیمی آن را افزایش دهد و میزان رطوبت و طراوت محیط را از اینکه هست، بیشتر کند.

وی با بیان اینکه دریاچه چیتگر می‌تواند یک تفرجگاه بی‌نظیر برای شهروندان تهرانی و همچنین محلی مناسب برای پرداختن به ورزش‌های آبی باشد، تأکید کرد: علاوه بر این پرنده‌های زیادی وجود دارند که وقتی با وضعیت جدید دریاچه ارومیه مواجه می‌شوند، به‌دنبال یک‌زیستگاه جدید در دریاچه چیتگر فرود خواهند آمد.

کد خبر 211367
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز