همشهری آنلاین: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آمریکا با وجود سرمایه‌گذاری بسیار در عراق و افغانستان‌، در منطقه به دیوار بلند دین برخورد کرده‌است و کم کم قدرت نفوذ اسلام را درک می‌کند.

آقای هاشمی رفسنجانی در گردهمایی بزرگ روحانیون و طلاب غرب استان در مصلی بزرگ کرج افزود : آمریکا در عراق بیش از 500 تا 600 میلیارد دلار هزینه کرده‌است و بسیاری کشته و زخمی شده‌اند و در افغانستان نیز با وجود حضور 6 ساله خود و استقرار ناتو در آنجا به هیچ یک از اهدافی که داشته‌است نرسیده و علت همه اینها قدرت دین مبین اسلام است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مسلمان با سلطه و سلطه‌گری مخالف است، تصریح کرد: آمریکایی‌ها که به سد بزرگ دین برخورد کرده‌اند هر کاری که از دستشان بیاید انجام خواهند داد و به این علت همه باید هوشیار باشیم.

هاشمی رفسنجانی به نامگذاری امسال به نام اتحاد ملی و انسجام اسلامی اشاره و تأکید کرد: در این سال همه باید آماده باشیم و بیش از پیش اتحاد خود را حفظ کنیم و روحانیت هم همچون گذشته باید در خط مقدم تحکیم ملت و مسلمانان گام بردارد و از دستاوردهای انقلاب و نظام اسلامی حفاظت کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام وضع کنونی اسلام و مسلمانان را در مقایسه با گذشته بسیار بهتر ارزیابی کرد و گفت: اسلام دین آینده است و هر چه جلوتر رویم این دین مشعشع‌تر خواهد شد و اگر با دقت به وضع مسلمانان هم اکنون بنگریم و آن را با ده‌ها سال پیش مقایسه کنیم می‌بینید که بسیاری از مظلومیت‌های گذشته نیست و این به خاطر قدرت اسلام است.

وی به شرایط کنونی منطقه و به ویژه جمهوری اسلامی ایران اشاره و تصریح کرد: درعین حال که جمهوری اسلامی ایران با قدرت اسلام در شرایط خوبی قرار دارد اما حساسیت‌های دشمنان ما جدی شده‌است و به عنوان مثال آنها این گونه به مسئله هسته‌ای ما که در سطح بین‌المللی مسئله‌ای عادی‌است حساسیت نشان می‌دهند.

آقای هاشمی رفسنجانی افزود: آنها به‌دلیل همین حساست که به جمهوری اسلامی ایران دارند در چند ماه دو قطعنامه تحریم صادر می‌کنند و پی در پی تهدید می‌کنند اما واقعیت این است که اگر غیر از ایران کشور دیگری به این مرحله از دانش هسته‌ای می‌رسید چنین عکس‌العمل‌هایی نشان نمی‌دادند و این مسئله عظمت قدرت اسلام و جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به رویکرد دشمنان برای منزوی کردن روحانیت و دین در جامعه کنونی ما اشاره کرد و افزود: باتوجه به نقش محوری دین و متعاقب آن روحانیت در حرکت‌های مؤثر چند دهه اخیر آنها در پی جدایی میان مردم و روحانیت و مردم و دین هستند که باید از این لحاظ بسیار مراقب بود.

آقای هاشمی رفسنجانی از نزدیک شدن ارتباط حوزه و دانشگاه پس از انقلاب اسلامی ابراز خرسندی کرد و افزود: البته این مقدار ارتباط میان دو نهاد مؤثر هنوز کم است و باید بیش از پیش تقویت شود زیرا به هیچ وجه نباید میان واقعیت‌ها و ارزش‌های دینی و زندگی مردم فاصله بیفتد.

وی افزود: ارتباط تنگاتنگ حوزه و دانشگاه جلوی نفوذ استعمار و استکبار را خواهد گرفت و وحدت و همدلی ما را بیشتر تقویت خواهد کرد.

آقای هاشمی رفسنجانی به نقش محوری دین و روحانیت اشاره و تصریح کرد: صنف روحانیت به علت اینکه مردم آنها را به عنوان افرادی که آگاهی دینی دارند هم موقعیت خاصی در جامعه دارند و هم مسئولیت سنگینی بر دوش آنان است و به همین دلیل است که سیاست‌های استعماری بیگانگان همیشه در پی آن بوده‌است تا دین و روحانیت را از مردم جدا کنند.

وی به تلاش ناکام رضاخان در جدا کردن دین و روحانیت از مردم اشاره و تأکید کرد: به علت پیوند محکم مردم ایران با دین و اهل بیت (ع) آنها نتوانستند در ایران به موفقیت برسند اما همانطور که دیدید در ترکیه همین سیاست را اجرا کردند و تا حدودی به موفقیت رسیدند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: البته در ترکیه روحانیت و امامان جماعت آنها دولتی و حقوق‌بگیر حکومت‌اند اما مردم به شدت مسلمانند و حکومت هم نمی‌تواند این ریشه را در مردم بخشکاند.

آقای هاشمی رفسنجانی به جریانات اخیر ترکیه و رأی اسلام‌گرایان برای ریاست جمهوری این کشور اشاره کرد و گفت: با اینکه از 361 نفر حاضر در مجلس ترکیه 357 نفر به وزیر امور خارجه این کشور در نیروهای اسلامگرا به عنوان رئیس‌جمهور رأی دادند اما همه نیروهای ارتشی و امنیتی و دستگاه‌های لائیک دیگر تلاش می‌کنند تا جلوی روی کارآمدن این رئیس جمهور اسلامگرا را بگیرند و نظام بسیار جدید دراین زمینه به‌وجود آمده‌است.

آقای هاشمی رفسنجانی روحانیت را بخشی از توده‌های مردم دانست و گفت: این نزدیکی و ارتباط چیزی است که اسلام و قرآن می‌خواهد به همین علت روحانیت در طول تاریخ پناهگاه مردم بوده و هست و خواهد بود.

کد خبر 21105

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز