چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: پری صابری در آستانه اجرای نمایش «مرغ باران» گفت: با اجرای این نمایش به آرزوی دیرینه‌ام که رسیدن به اپرای ایرانی است،‌ نزدیک می‌شوم.

نمایش

به گزارش ایسنا، این کارگردان تئاتر افزود: در این نمایش موسیقی اهمیت ویژه‌ای داد و در واقع فضای این اثر را موسیقی می‌سازد.

او که در بخش موسیقی این نمایش با ارسلان کامکار همکاری دارد با ابراز خرسندی از همکاری با این هنرمند گفت: ارسلان کامکار را از قدیم می‌شناسم و موسیقی کامکارها را خیلی دوست دارم که پرقدرت است و از سرزمین ما برخاسته و برای اجرای این نمایش چند جلسه با ایشان گفت‌وگو کردیم.

البته در آغاز قدری نگران بودم چون خود او در تمرینات حضور نداشت و مسایل را به نماینده‌اش آقای احسان امامی منتقل می‌کرد و ایشان همه ریزه‌کاری‌ها را به بچه‌های گروه منتقل کرد و این چنین بود که به موسیقی بسیار زیبایی رسیدیم، به طوری که در این نمایش موسیقی از همان ابتدا با کار بافته می‌شود.

صابری که در اجرای این نمایش از اشعار فردوسی‌، حافظ در کنار اشعار شاعران معاصر همچون نیما یوشیج‌، فروغ فرخزاد‌، سهراب سپهری‌، مهدی اخوان ثالث‌، احمد شاملو، هوشنگ ابتهاج‌، حمید مصدق و... بهره می‌برد،‌ درباره انتخاب این اشعار توضیح داد: برای انتخاب شعر همیشه از درونم ندایی می‌آید و معتقدم شاعران ما آیینه ذهنیات ما هستند.

فردوسی هزار سال پیش موضوعاتی را مطرح کرده و شاعران معاصر نیز همان مسایل را با رنگ و لعابی دیگر مطرح می‌کنند،‌اینها همه به هم پیوسته‌اند و این چنین است که شعر فردوسی‌، حرف هزار سال پیش نیست بلکه حرف امروز است.

کارگردان نمایش«رستم و اسفندیار» خاطرنشان کرد:‌ شاعران ما در طول تاریخ با یکدیگر پیوندی نهادینه دارند.

حرف‌های نیما همان‌قدر محکم است که حرف‌های فردوسی و هر دو آنها در پی‌ دادخواهی هستند.

صابری با اشاره به علاقمندی دیرینه‌اش به شعر یادآور شد: از همان دوران کودکی نسبت به شعر انس خاصی داشتم. شعر همه این شاعران در دل من بوده و حرف‌هایشان تمام نشدنی نیست.

آنها نخبه هستند ومانند ستارگان درخشان‌، آسمان فرهنگ ما را روشن کرده‌اند و همیشه زنده‌اند چرا که زمان‌، آثار ماندگار را جاودان می‌کند بنابراین آنان که نخبه هستند از فیلتر زمان می‌گذرند و با روح و روان ما پیوند اسطوره‌ای دارند.

او به قابلیت‌های بی‌شمار زبان فارسی اشاره کرد و افزود: زبان فارسی غنای عجیبی دارد، بیخود نیست که می‌گویند فارسی‌، شکر است و ببینید شاعری مانند حافظ با این زبان چه می‌کند،‌ همه اینها به دلیل ارثیه پر ثروت زبان فارسی است.

پری صابری در ادامه این گفت‌وگو درباره شیوه قرارداد نمایش «مرغ باران» که با تهیه کنندگی جهانگیر کوثری در تالار وحدت اجرا می‌شود،‌ توضیح داد: برای اجرای این نمایش مدتی دوندگی کردم اما دیگر قدرت دویدن در پیچ و خم‌های اداری را ندارم تا اینکه روزی به طور اتفاقی آقای جهانگیر کوثری درباره این نمایش پرسید و خوشبختانه تهیه‌کنندگی آن را برعهده گرفت و من خوشحالم که در اجرای این اثر فقط کارگردانی می‌کنم.

او ادامه داد: در این نمایش همکاران بسیار خوبی دارم و شاید برای اولین‌بار است که یک نمایش با یک گروه کاملا حرفه‌ای آماده اجرا می‌شود که خوشبختانه این همکاری نتیجه بسیار خوبی هم دارد.

البته امیدوارم با اجرای این نمایش راهی برای نمایش‌های بعدی باز شود و بتوانیم فریادمان را به گوش مسئولان برسانیم که تئاتر چقدر مهم است و نباید از آن غافل شد.

نمایش «مرغ باران» به تهیه کنندگی جهانگیر کوثری از 8 اردیبهشت‌ماه راس ساعت 18:30 در تالار وحدت به صحنه می‌رود.

 

کد خبر 210827
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز