سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۷
۰ نفر

دکتر ناصر سیم‌فروش* متأسفانه حدود دو سال پیش یک روز صبح شاهد واردشدن شوک بزرگی به پیکره علمی کشور شدیم که ناگهان اعلام شد:

simfroush naser

«دانشگاه علوم پزشکی ایران از صحنه علمی ایران و جهان حذف گردید»؛ دانشگاهی که رشد اصلی آن در بستر جمهوری اسلامی ایران بوده است. این مسئله باعث بهت و حیرت استادان دانشگاه‌ها و دانشجویان شد.شمه‌‌ای از نتایجی که پس از این اقدام عجولانه و کارشناسی‌نشده و بدون نظر‌‌خواهی حاصل شده بود را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

الف- چون هیچ‌گونه نظرخواهی از استادان دانشگاه علوم پزشکی ایران که سال‌ها برای ارتقای آن دانشگاه و ایجاد مراکز تحقیقاتی و بیمارستان‌های پیشرفته زحمت کشیده بودند نشده بود و تنها در یک شب ثمره همه تلاش‌هایشان ازبین رفته بود، اعضای هیأت علمی آن، احساس توهین، بی‌احترامی و بی‌عدالتی علمی می‌‌کردند.

ب- یکباره حدود 800نفر به اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه شد و مراکز آموزشی و بیمارستان‌های فعال و معتبر علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تصاحب شد. در مقابل، بیمارستان‌های فرسوده و غیرآموزشی و درمانی صرف به انبوه مسئولیت‌های بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تحمیل شد که نتیجه آن «از بین‌رفتن قدرت رقابت دانشگاه شهید بهشتی و نیز از بین رفتن نشاط علمی در این دانشگاه برجسته با شهرت جهانی می‌شد و این خود ضربه علمی بزرگی به دو دانشگاه بزرگ کشور بود؛

حتی خود می‌توانست موجب رکود علمی در دانشگاه علوم پزشکی تهران شود زیرا نیازی به رقابت سالم علمی در خود نمی‌دید و حریفان را یک شبه با توجه به موقعیت اجرایی‌ای که داشت از صحنه خارج کرده بود.
ج- هویت و سابقه علمی فارغ‌التحصیلان دانشگاه علوم پزشکی ایران از بین رفت چرا که وقتی می‌خواستند بیوگرافی علمی خود را بنویسند نمی‌دانستند چه بنویسند و اصولا دچار سردرگمی و تحقیر شده بودند.

د- تحقیر علمی استادان و دانشجویان علوم پزشکی ایران نتیجه از بین رفتن این دانشگاه جوان و پویا بود و استادان دانشگاه علوم پزشکی ایران به عنوان شهروند درجه دو محسوب می‌شدند و به آنها گفته می‌شد که باید خوشحال باشید که به دانشگاه بزرگ‌تری آمده‌اید. در حالی که می‌دانیم که در تعدادی از رشته‌ها، دانشگاه علوم پزشکی ایران پویایی بیشتری داشته و استادان بنامی را در خود جای داده است.

به هر حال باید از مسئولانی که در امر احیای دانشگاه علوم پزشکی ایران و رفع تبعیض و بی‌عدالتی علمی تلاش کردند، تشکر کرد زیرا از نتایج آن موارد زیر می‌تواند حاصل شود:احیای نشاط علمی در دو دانشگاه علوم پزشکی ایران و شهید بهشتی، ایجاد رقابت و رفاقت علمی سالم بین سه دانشگاه بزرگ علوم پزشکی کشور در شهر تهران، بازگشت هویت علمی به فارغ‌التحصیلان موفق دانشگاه علوم پزشکی ایران که در اقصی نقاط کشور در دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها مشغول ارائه خدمت هستند.

* استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی کشور

کد خبر 210752
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز