همشهری آنلاین: دبیر کل اتحادیه عرب درخواست بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل را مبنی بر توقف تامین تسلیحاتی شورشیان معارض در سوریه، رد کرده است.

به گزارش شبکه پرس تی وی، نبیل العربی روز دوشنبه (۲۲ آوریل، دوم اردیبهشت) بعد از نشست مشترک خود با بان کی مون و شیخ حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر قطر در مقر سازمان ملل در نیویورک سیتی گفت، این امر در صورت بودن یک راه حل سیاسی و یا آغازی برای یک راه حل سیاسی، امکان پذیر است، اما در حال حاضر فکر نمی‌کنم این امر ممکن باشد.

العربی تاکید کرد: «در صورتی که طرف دیگر از طرف‌هایی خاص، سلاح‌هایی را دریافت کند، فکر می‌کنم می‌توان نوعی توازن در این زمینه در نظر گرفت.»

این درحالی است که نخست وزیر قطر که کشورش روند تلاش برای تسلیح شورشیان معارض در سوریه را رهبری می‌کند، بعد از نشست روز دوشنبه، از اظهار نظر درباره این موضوع امتناع کرد.

بان کی مون در نشست روز دوشنبه خود با نخست وزیر قطر و دبیر کل اتحادیه عرب، از برخی کشورهای عربی خواست به تامین تسلیحاتی شورشیان معارض دولت در سوریه پایان دهند.

مارتین نسیرکی، سخنگوی بان کی مون گفت: «دبیر کل (سازمان ملل) توقف تامین تسلیحاتی هر یک از طرفین مناقشه سوریه را خواستار شده است. تسلیحات بیشتر، فقط به تلفات و ویرانی بیشتر منجر خواهد شد.»

این درحالی است که اتحادیه عرب در نشست ماه گذشته در دوحه، پایتخت قطر به کشورهای عضو این اتحادیه «حق» داد به هر نوع تامین تسلیحاتی شورشیان معارض دولت در سوریه بپردازند.

شیخ «حمد بن جاسم آل ثانی»، نخست وزیر قطر نیز در سفر هفته گذشته خود به آلمان از جامعه بین الملل خواست کمک‌های خود به معارضان مسلح سوری را افزایش دهد.

سوریه از مارس ۲۰۱۱ صحنه ناآرامی بوده است. در خشونت و ناآرامی‌های این کشور بسیاری از سوری‌ها از جمله تعداد زیادی از نیروهای امنیتی و نظامی این کشور کشته شده‌اند.

دولت سوریه می‌گوید این ناآرامی‌ها از خارج کشور طراحی می‌شوند و گزارش‌ها نشان می‌دهند، شمار بسیار زیادی از شورشیان درگیر با دولت دمشق، اتباع خارجی هستند.

دولت سوریه می‌گوید این ناآرامی‌ها از خارج کشور طراحی می‌شوند و گزارش‌ها نشان می‌دهند، شمار بسیار زیادی از شورشیان درگیر با دولت دمشق، اتباع خارجی هستند.

برخی از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر نیز شورشیان مورد حمایت خارج در سوریه را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرده‌اند.

کد خبر 210689
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز