چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۰
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: آمریکا بخشی از املاک و دارایی‌های دیپلماتیک خود را در خارج از کشور به فروش گذاشته‌است. فهرست این اموال و املاک نشان می‌دهد دیپلمات‌های آمریکایی در خارج از این کشور چه زندگی تجملاتی داشته‌اند.

این املاک همگی مجهز به زمین تنیس، استخر و زمین‌های وسیع ورزشی است. وزارت خارجه آمریکا فهرستی از 29 ملک در 21 کشور منتشر کرده که قیمت کلی آن بیش از 205 میلیون دلار برآورد شده است.

املاک این فهرست موارد مختلفی را از ملک دو هزار متری سفارتخانه آمریکا در مرکز لندن که 180 میلیون دلار قیمت گذاری شده گرفته تا ملک 50 متری در سانتیاگو در شیلی که 150 هزار دلار به فروش گذاشته شده، دربر می‌گیرد.

این تصمیم وزارت خارجه آمریکا بخشی از تلاش آن برای بهبود بخشیدن به امنیت نمایندگی‌های دیپلماتیک خود در سراسر دنیاست. حمله سال 1983 به تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت که به مرگ 299 نفر منجر شد اولین زنگ خطر را برای آمریکا به صدا درآورد.

بعد از بمب‌گذاری در سفارت‌خانه‌های آمریکا در نایروبی و دارالسلام در سال 1998، کنگره یک میلیارد دلار به بهبود امنیت دفاتر آمریکا در خارج اختصاص داد. اما حملات 11 سپتامبر دامنه این عملیات امنیتی را تا حد زیادی گسترش داد.

دفتر امور فعالیت‌های خارجی وزرات خارجه از دو سال پیش کار بررسی مراکز و ساختمان‌های آمریکایی را در خارج شروع کرد تا مشخص کند کدام یک از این دفاتر دیپلماتیک ضروری هستند و کدام یک امکان تعطیل شدن دارند.

هر یک از این ساختمان‌ها که در آزمون محافظت در برابر حملات انتحاری شکست می‌خوردند در فهرست املاک فروشی وزارت خارجه آمریکا قرار می‌گرفتند. از سال 2001 تا کنون که این دفتر کار خود را شروع کرده است، 42 سفارتخانه جدید در خارج افتتاح شده و 40 سفارت دیگر هم در حال ساخت است.

یکی از بهترین ساختمان‌های دیپلماتیک آمریکا که در فهرست فروش قرار گرفته، ساختمانی در مرکز لندن است که در سال 1935 ساخته شده. این ساختمان مرکز دوایت آیزنهاور در جنگ جهانی دوم بوده است.

اما اکنون این ساختمان به دفتر قدیمی تبدیل شده و استفاده چندانی هم ندارد. ابتدا وزارت خارجه قصد داشت تدابیر امنیتی و حفاظتی اطراف این ساختمان را برای جلوگیری از حملات تروریستی تقویت کند.

اما وقتی قسمت مهم این تدابیر یعنی مسدود کردن راه اصلی منتهی به این ساختمان با مقاومت مردم محلی رو به رو شد، وزارت خارجه تصمیم گرفت که این ساختمان را به فروش برساند.

از جمله دیگر ساختمان‌هایی که برای فروش گذاشته شده یک ساختمان در مالی است که به قیمت 1/2 میلیون دلار به فروش گذاشته شده است. ساختمان دیپلماتیک در نیکاراگوئه و سفارت آمریکا در کاتماندو هم در فهرست فروش هستند. در اوتاوا یکی از ساختمان‌های سفارت آمریکا که از سال 1948 به این کشور تعلق داشته به فروش گذاشته شده‌است.

دولت آمریکا برای خریداران این املاک دیپلماتیک هم شرایطی قرار داده است. کسانی که توانایی پرداخت 5/1 میلیون دلار پول برای خرید ساختمان محل اقامت سابق سفیر آمریکا در طرابلس لیبی را داشته باشند باید اعلام کنند که از این ساختمان چه استفاده‌ای می‌خواهند بکنند.

گاردین/ 2 مه

کد خبر 21054

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز