همشهری آنلاین: بیل‌گردانی، آئین سنتی، پهلوانی و تاریخی شهر نیم‌ور محلات با قدمت بیش از دو هزار سال برگزار شد.

بیل گردانی

این آیین که همه ساله در هفته سوم از فروردین ماه برگزار می‌شود امسال نیز با حضور خیل عظیمی از اقشار مختلف مردم علاقه‌مند برگزار شد.

قدمت برگزاری این آیین سنتی به دو هزار سال پیش می‌رسد که به عقیده مردم محلی ریشه در آب و آبیاری داشته و نمادی از پهلوانی و توان مردم منطقه در مقابل دشمنان آن زمان بوده است.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون ورز‌ش‌های روستایی و عشایری، همه ساله با آغاز فصل بهار و آغاز کشاورزی، مردم این منطقه با دعوت از پیشکسوتان به صورت دسته جمعی نسبت به لایروبی نهرها و جوی‌های آب اقدام کرده و مسیر این نهرها را پس از لایروبی و پاکسازی از گل و لای و علف‌های هرز تمیز می‌کنند. این مراسم نزدیک به 20 روز به طول می‌انجامد.

پس از اتمام کار لایروبی افرادی که نهرها را تمیز کرده‌اند به شهر برگشته و توسط مردم و با موسیقی محلی مورد استقبال قرار گرفته و تا گود شهر همراهی می‌شوند تا پس از رژه و گزارش چگونگی لایروبی نهر به امیر شهر، آیین بیل‌گردانی را اجرا کنند.
آیین بیل‌گردانی به وسیله 7 بیل اجرا می‌شود. هر فرد 4 بیل و 3 بیل بسته شده را به صورت انفرادی و دوار به صورت خلاف یکدیگر به چرخش در می‌آورد و اگر آن را به زمین بیاندازد بایستی از گود خارج شده و فرد دیگری جایگزین شود.

امسال نیز این آیین با حضور مردم و مسئولین استان در نیم‌ور برگزار شد. درابتدای این آیین گروه‌های سنتی استان‌های کردستان، قم و قزوین و همچنین گروه موسیقی محلی استان مرکزی به اجرای برنامه پرداخته و پس از آن افراد شرکت‌کننده در آیین بیل‌گردانی از مقابل مردم رژه رفته و به صورت نمادین گزارش چگونگی لایروبی نهر را به امیر شهر ارائه کردند.

این مراسم با حضور 22 نفر برگزار شد که در ابتدای آن پیشکسوتان این رشته به اجرای این آیین پرداخته و پس از آن شرکت‌کنندگان، مسابقه را آغاز کردند و سه نفر برتر با انتخاب هیئت 5 نفره داوران که از پیشکسوتان این آیین هستند انتخاب و معرفی شدند.

هیئت داوران با توجه به تعداد چرخش، چگونگی شروع و گردش خوب، همچنین عدم برخورد بیل­‌ها به یکدیگر، عدم به هم خوردن تعادل و زمین خوردن و عدم پایان بد بیل‌گردانی، امتیازات را اعلام کردند و امسال امیرحسین برزکار با 20 دور چرخش و 40 امتیاز، سید مصطفی جعفری با 17 دور گردش و 34 امتیاز و علی برزکار با 17 دور چرخش و 34 امتیاز به طور مشترک دوم، و سید شهاب جعفری با 16 دور و 32 امتیاز سوم شدند.


در پایان این مراسم سنتی جایزه نفر اول یک رأس گوسفند، نفر دوم مبلغ چهار میلیون ریال و نفر سوم دو میلیون ریال اعلام شد که نفر اول جایزه خود را به محرومان شهر نیم‌ور اهدا کرد، همچنین از یکی از پیشکسوتان مراسم بیل‌گردانی شهر نیم‌ور با اهدا لوح تلاش و هدیه توسط سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 210454
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز