مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۶
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: زلزله‌هایی که در هفته‌های اخیر بخش‌هایی از ایران را لرزانده، این سؤال را به‌وجود آورده که آیا این زلزله‌ها ارتباطی با یکدیگر دارند یا نه؟

زلزله

آیا باید از وقوع چنین زلزله‌های کم خسارتی خوشحال باشیم یا نگران؟ آیا این زلزله‌ها پیش‌درآمد زلزله‌های قدرتمند دیگری هستند؟ ایران دارای 100 گسل لرزه‌خیز و فعال است و تقریبا تمام شهرهای ایران روی کمربند زلزله قرار دارند، با وجود این هنوز آمادگی کامل در ایران برای مقابله با خسارات زلزله وجود ندارد و سازه‌های موجود در کشور توان مقاومت در برابر زلزله‌های قدرتمند را ندارد.

کارشناسان می‌گویند که پهنه‌ها و گسل‌های مختلف با فاصله چند صد کیلومتری ارتباطی به یکدیگر ندارند. سؤال دیگر نیز این است که آیا وقوع زلزله‌های متعدد می‌تواند از انرژی متراکم پوسته زمین کم کند و احتمال وقوع زلزله‌های قدرتمند را کاهش دهد؟ پاسخ این است که وقوع زلزله‌های کم‌قدرت می‌تواند انرژی یک گسل را تخلیه کرده و احتمال بروز زلزله‌های قوی در همان گسل را کم کند اما اینها ربطی به سایر گسل‌ها ندارد.

شایعه پیش‌بینی زلزله 10‌ریشتری دروغ است

در پی انتشار شایعه بی‌اساس پیش‌بینی زلزله 10‌ریشتری در خاورمیانه در برخی کشورهای عربی منطقه که متأسفانه از سوی برخی منابع خبری داخلی نیز منعکس شده است، معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی تأکید کرد: شایعه «پیش‌بینی زمین‌لرزه 10‌ریشتری در خاورمیانه از سوی سازمان زمین‌شناسی آمریکا» از اساس بی‌پایه و دروغ است و ظاهرا برای سرکارگذاشتن مردم با توجه به بروز چند زلزله اخیر در ایران ساخته شده است.

دکتر مهدی زارع در گفت‌و‌گو با ایسنا با اشاره به رخ دادن چند زلزله بزرگ متوالی در روزهای اخیر گفت: توالی این زلزله‌ها سؤالات و نگرانی‌هایی را در ذهن مردم به‌وجود آورده و زمینه انتشار برخی شایعات بی‌اساس شده از جمله ادعای پیش‌بینی رخ دادن زلزله‌ای بزرگ در 48 ساعت آینده به نقل از دو سایت غیرعلمی و غیرمعتبر که بی‌پایه‌بودن این پیش‌بینی‌های 48 ساعته در همین روزهای دو هفته گذشته کاملا مشخص شد. بعد از آن خبری کاملا دروغ از منبعی عربی منتشر شد که متأسفانه از سوی یک خبرگزاری داخلی هم به فارسی اشاعه داده شد، مبنی بر اینکه متخصصان سازمان زمین‌شناسی آمریکا زلزله‌ای با بزرگای 10ریشتر را در خاورمیانه پیش‌بینی کرده‌اند و بازنشر آن در صفحات اینترنتی و دست‌به‌دست‌شدن این خبر در ‌ای‌میل‌ها و شبکه‌های اجتماعی، برای بعضی دیگر موجب ناراحتی بیشتر شد.

فقط شش شهر در امان هستند

با این حال بهرام عکاشه، پدر زلزله‌شناسی ایران در گفت‌وگویی اظهار داشت: ۸۰درصد ایران درمعرض خطر زلزله شدید است و از ۶۰۰‌شهر کشور می‌توان گفت که فقط شش‌ شهر در امان هستند. خروج دود از دهانه کوه آتشفشانی تفتان به‌دلیل حرکت صفحه زمین‌شناسی عمان به زیر گسل مکران در جنوب‌شرق کشور است و این حرکت، مواد مذاب داخل کوه تفتان را با تغییراتی مواجه کرده است. وی با بیان اینکه ستاد مدیریت بحران باید بیش از پیش گوش به‌زنگ زلزله تهران باشد از نهادهای مسئول خواست آمادگی کافی برای مقابله با بحران و پیامدهای زلزله پایتخت را داشته باشند.

کد خبر 210346
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز