یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۳
۰ نفر

برخی افراد سال‌ها یک روش زندگی را دنبال می‌کنند و همین روش زندگی آنها را به دردسر می‌اندازد. بروز آلرژی بستگی زیادی به سبک زندگی دارد. در ادامه چند تصور اشتباهی را که مردم در مورد حساسیت دارند می‌خوانیم.

پنجره‌ها را باز می‌گذارید

در فصل گرده‌افشانی، پنجره‌ها را ببندید و دستگاه تهویه هوا را روشن بگذارید. آن را در حالت گردش هوا قرار دهید و اگر ‌هوا گرم نیست، می‌توانید آن را روی حالت فقط فیلتر قرار دهید. استفاده از تهویه هوا در خودرویتان می‌تواند مقدار گرده‌هایی را که به دستگاه تنفسی‌تان راه می‌یابد تا ۳۰‌درصد کاهش دهد.دکتر دیوید روزن استرایک که در نیویورک، به رشته آلرژی و ایمونولوژی مشغول است، می‌گوید: «مردم باید سعی کنند از میزان گرده‌ها آگاه باشند و بدانند چه زمانی گرده افشانی صورت می‌گیرد و باید از آن اجتناب کنند.»

در زمان نادرستی ورزش می‌کنید

اگر ورزش‌کردن در هوای آزاد را دوست دارید، نباید صبح یا بعدازظهر را برای این کار انتخاب کنید. چمن و درختان در طلوع آفتاب گرده‌های خود را پخش می‌کنند و میزان گرده افشانی آنها تا ظهر و کمی بعد از آن به اوج می‌رسد. پزشکان توصیه می‌کنند که ورزش را به عصرها یا شب‌ها منتقل کنید.

دستگاه تصفیه هوا را دست‌کم می‌‌گیرید

استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوای اتاق و فیلترها روش بسیار مؤثری برای حذف گرده‌ها، پرز حیوانات، گردوغبار و ذرات حساسیت‌زا از هوای اتاق هستند ولی اگر در و پنجره‌ها را نبندید، استفاده از آنها بی‌فایده است، زیرا این دستگاه‌ها فقط برای فضاهای کوچک طراحی شده‌اند، نه کل خانه یا کل هوای خارج.

بریز و بپاش دارید

عروسک‌های کرکی و پر مو شاید بانمک، دوست داشتنی و بغل‌کردنی باشند، ولی متأسفانه گرد و خاک بسیاری به‌خود جذب می‌کنند و می‌توانند منجر به حساسیت شوند. اگر فرزندتان عروسک‌های کرک‌دار بسیاری دارد و او یا هر کسی در منزلتان حساسیت دارد، بهتر است عروسک ها را از منزل خارج کنید یا به فرد دیگری ببخشید. خیریه‌های بسیاری هستند که عروسک‌های کرکی را جمع‌آوری می‌کنند و به کودکان نیازمند می‌دهند. بهتر است کودکتان را وادار کنید فقط چند تا دوست کرکی داشته باشد که بتوان گاهی آنها را شست، نه اینکه یک کلکسیون کامل جمع‌آوری کند.

علائم را نادیده می‌گیرید

بزرگسالان هم بعد از سال‌ها زندگی بدون حساسیت، ممکن است به حیوانات خانگی یا گرده‌ها حساسیت پیدا کنند. اگر در بهار هر سال، مجبور می‌شوید به خاطر سینوزیت آنتی‌بیوتیک مصرف کنید، شاید به گرده‌ها حساسیت دارید و باید نزد متخصص آلرژی بروید. استفاده مکرر از آنتی‌بیوتیک لازم و ضروری نیست و می‌تواند سبب حساسیت دارویی شود و به حساسیت به گرده‌ها کمکی نمی‌کند.شاید به یک حیوان خانگی حساسیت پیدا کنید و این را ندانید، زیرا علائم آن مزمن و نامحسوس است. اگر علائمی شبیه به حساسیت دارید که هرگز برطرف نمی‌شوند، بهتر است نزد دکتر بروید.

بالش‌تان را عوض نمی‌‌کنید

آیا عاشق بالش راحت تان هستید؟ شاید برایتان دردسرساز شود، به‌خصوص اگر مدت‌هاست که آن را دارید. پر می‌تواند بسیار حساسیت‌زا باشد و خطر آن با کهنه‌شدن بیشتر می‌شود. دکتر روزن استرایک می‌گوید: «من بیمارانی داشتم که می‌گفتند 40سال است که یک بالش را دارند و بسیار برایشان راحت است و هرگز اذیتشان نکرده ؛ قضیه همین است.»

فکر می‌کنید پرنده‌ها مشکلی ندارند

دکتر روزن استرایک می‌گوید که پرندگان هم حساسیت‌زا هستند؛ «فقط یک پرنده می‌تواند برای اشخاص بسیاری مشکل ایجاد کند و اغلب اوقات آنها متوجه نمی‌شوند زیرا به‌وجود آمدن حساسیت مدت‌ها زمان می‌برد.»متخصصان آلرژی پیشنهاد می‌کنند که اگر به پرنده‌ای حساسیت دارید، با آن زندگی نکنید. اگر نمی‌توانید یا نمی‌خواهید که برای پرنده محبوب خود خانه تازه‌ای پیدا کنید، حتما آمپول حساسیت بزنید تا علائم حساسیت در بدنتان کاهش یابد.

کد خبر 210198

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز