گروه ادب و هنر: «برنامه‌های تماشاخانه ایرانشهر را از آغاز سال 1392به صورت 18ماهه بسته‌ایم.» این خبری بود که در نشست خبری رئیس تماشاخانه ایرانشهر با خبرنگاران در روز آخر فروردین‌ماه داده‌شد.

برنامه های تماشاخانه ایرانشهر

البته این خبر با توضیحات مجید سرسنگی ادامه پیدا کرد؛«یکسری اتفاقاتی که می‌افتد مطابق قانون است و براین اساس نمایشنامه‌ها باید به شورای نظارت و مرکز هنرهای نمایشی برود و در این مرحله ممکن است زمانبندی ما دچار تغییراتی بشود؛ چرا که شاید نمایش‌ها نیاز به تغییراتی داشته‌باشند یا اجرای یک نمایش منتفی شود. البته با تعاملی که با مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته‌ایم، امیدواریم که نمایشنامه‌ها زودتر از زمان تعیین شده برای اجرا، بازبینی شوند تا نمایش‌ها به‌موقع برای اجرای عمومی آماده شوند.»

آنطور که سرسنگی اعلام کرده‌است 200نفر متقاضی اجرا در این تماشاخانه بوده‌اند و قرار است هنرمندانی چون محمد یعقوبی و آیدا کیخایی به‌طور همزمان و دکتر علی رفیعی، ایوب آقاخانی، علیرضا کوشک جلالی، رضا حداد، نیما دهقان، رحمان سیفی‌آزاد، پارسا پیروزفر، کورش نریمانی، سیامک صفری، سیما تیرانداز، ناصر حسینی‌مهر، رضا گوران، همایون غنی‌زاده، حسن باستانی و هما روستا در تماشاخانه ایرانشهر اجرا داشته باشند. اعلام اسامی این هنرمندان که اغلب در سال گذشته در مجموعه ایرانشهر اجرای برنامه داشته‌اند طرح این نکته را به‌دنبال داشت که چرا جای چهره‌های جدید خالی است؟ سرسنگی ضمن دفاع از عملکرد خود گفت: «کسانی که کارشان موفق باشد باید امکان اجرای بیشتری داشته باشند. عدالت این نیست که امکانات بین همه مساوی تقسیم شود، نتیجه این کار این می‌شود که تعداد کارهای ضعیف از تعداد کارهای قوی بیشتر است. اعتقاد داریم هرکسی که کارش قوی‌تر است باید راه را برایش هموار کرد؛ این به نفع تئاتر است. میدان دادن به کارهای ضعیف بودجه را هدر و تماشاگر را از تئاتر فراری می‌‌دهد.»

البته او نوید داد که برای اجرا با شرایط مناسب، مذاکره و تعامل با هنرمندانی چون علیرضا نادری و پری صابری شروع شده‌است. اگرچه لیست هنرمندان اعلام شده نشانه حضور حرفه‌ای‌‌های عرصه تئاتر است اما رئیس تماشاخانه ایرانشهر از معرفی جوانان مستعد تئاتری به‌عنوان دیگر اهداف این مجموعه تئاتری خبر داد: سال‌جاری پنج چهره جوان تئاتری در قالب برگزاری رپرتواری به اجرای آثار خود می‌پردازند. همچنین سرسنگی در مقام مدیرعامل این مجموعه اعلام کرد که همانند سال گذشته درصدد اجرای نمایش‌های خارجی دراین مجموعه است.

سرسنگی نشست خبری را با تسلیت درگذشت سعدی افشار و همدردی با بازماندگان زلزله اخیر شروع کرد و در سخنان خود به اجرای 239اثر در سالن شماره یک و بازدید 41هزار و 609نفر از این نمایش‌ها و 341اجرا در تماشاخانه سمندریان و بازدید 65 هزار نفر از نمایش های این سالن اشاره کرد. انتشار فیلم-تئاتر، راه‌اندازی مدرسه تئاتر تماشاخانه ایرانشهر وانتشار مجله دو زبانه از دیگر اقدامات این مجموعه در سال جدید است؛ هرچند مشاور هنری شهردار تهران اعلام کرد که تماشاخانه ایرانشهر، تماشاخانه‌ای است که به همت شهرداری ساخته شد و از بابت اینکه از بودجه‌های دولتی استفاده نمی‌کند به نوعی تماشاخانه خصوصی است اما به هر حال از کمک‌های شهرداری هم بهره‌مند بوده است که البته این کمک‌ها به اندازه نیازهای تماشاخانه ایرانشهر نبوده است. با این حال او اعلام کرد که قیمت بلیت این تماشاخانه در سال جدید افزایش نمی‌یابد. به‌نظر سرسنگی افزایش بلیت باعت دور شدن مخاطب از سالن‌های تئاتری می‌شود.

او در ادامه افزود: ما هنوز در مرحله توسعه تئاتر به سمت مردم هستیم و گران کردن بلیت در شرایط تئاتر دولتی خیلی امری راهگشا نیست. شک نداشته باشید گران کردن بلیت جز اینکه باعث پایین آمدن قدرت خرید برخی از مخاطبان و دور کردن آنها از تئاتر شود نتیجه دیگری نخواهد داشت. اگر سال‌های پیش حمایت اندکی از تماشاخانه ایرانشهر توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می‌گرفته اکنون این حمایت اندک قطع شده است. سرسنگی در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد: وزارت ارشاد یکی از وظایفش کمک به مراکز فرهنگی است، به‌خصوص مجموعه‌هایی مانند خانه هنرمندان که نسبت به خیلی از مراکز دولتی و خصوصی دیگر کارآمدتر است اما وزارت ارشاد در سال 91هیچ کمکی به خانه هنرمندان و تماشاخانه ایرانشهر نکرده است که البته این مسئله برای ما ناراحت‌کننده بود که این کمک‌ها اتفاق نیفتاد؛ در شرایطی که به خیلی از مراکز دیگر از سوی وزارت ارشاد کمک شد.

عدم‌پرداخت مطالبات وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی به تالار مولوی باعث شد این سالن علاوه بر اینکه خود را از میزبانی سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر کنار بکشد، دچار مشکلات عدیده و تعطیلی هم بشود. سرسنگی در این‌باره اعلام کرد: چنین روش‌هایی را نمی‌پسندم؛ چرا که وظیفه ما چیزی بیشتر از برخوردهای شخصی است. این رفتارهای سلیقه‌ای است که آفت فضاهای فرهنگی کشور است. من به دوستان در وزارت ارشاد گفتم اگر شما یک ریال هم به ما کمک نکنید ما به شما کمک خواهیم کرد و در برگزاری برنامه‌های مختلف حضور خواهیم داشت و کارهایی که از دستمان بربیاید را انجام خواهیم داد.

در این نشست سرسنگی به مدیریت فرهنگی انتقاد کرد که تصور می‌کنند با برگزاری جشنواره‌های تئاتری می‌توانند کارنامه مدیریتی خوبی داشته باشند یا با پرداخت 200یا 300هزار تومان به گروه‌های شهرستانی که خرج خورد و خوراک آنها هم نیست از تئاتر شهرستان حمایت کرده‌اند. او در ادامه افزود: تئاتر فعلی ما به لحاظ کیفیت آثار و موضوعات در‌شأن نظام جمهوری اسلامی ایران نیست؛ نظامی که یک نظام فرهنگی است.

کد خبر 210187

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز