همشهری آنلاین: حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، شعار انتخاباتی خود را «پاک باش و خدمتگزار» اعلام کرد و گفت: قصد دارم از بهترین‌ها، پاک‌ترین‌ها و متخصص‌ترین‌ها در کابینه استفاده کنم.

حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی که با عنوان کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نیز به گفتگو با رسانه‌ها می‌نشیند، نظر خود درباره مسئله اصلی کشور، مهمترین مسئله اقتصادی کشور، مهمترین نقد در حوزه سیاست خارجی، گشت ارشاد، کاندیداتوری علی لاریجانی و نگاه لاریجانی نسبت به کاندیداتوری ابوترابی‌فرد و ... را تشریح کرد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد سال‌ها مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران بوده و از این رو هنوز هم رابطه نزدیکی با دانشگاه تهرانی‌ها دارد. ابوترابی‌فرد از دانشگاهیان به عنوان نیروهای فکری و بخشی از توان برنامه‌ای خود برای حضور در عرصه کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نام می‌برد. مهمترین محورهای گفتگوی ابوترابی‌فرد با مهر در ادامه آمده است:

مسئله اصلی کشور: به نظر من امروز مسئله اصلی کشور پیشرفت اقتصادی همراه با بسط عدالت و کاهش شکاف طبقاتی است. به این آرمان و سایر آرمان‌های نظام نمی‌توان دست یافت مگر با گفتمان مبنتی بر علم و اخلاق. پیوند دو مقوله علم و اخلاق نیاز قطعی امروز و فردای جامعه است و فکر می‌کنم که مردم بر این باورند که در هر دو حوزه دانایی‌محوری و گفتمان مبتنی بر اخلاق فاصله معنی‌داری وجود دارد.

کاندیدا ماندن یا کنار کشیدن؟! : بنده در چارچوب منافع کشور و در راستای شکل‌گیری گفتمان انقلاب که در دستور کار دولت یازدهم برای رسیدن به بالاترین ظرفیت از وحدت ملی و انسجام اسلامی تا زمانیکه حضورم این هدف را تأمین کند در صحنه باقی خواهم ماند اما اگر احساس کنم که حضورم در نقطه تلاقی و تعارض با اهداف تعیین شده است در صحنه نخواهم ماند. ائتلاف 5 گانه نقشه راهی است در راستای این هدف. بحث مرجعیت جامعتین نیز راهکاری برای تحقق اهداف تعیین شده است.

نگاه علی لاریجانی به کاندیداتوری ابوترابی‌فرد: آقای لاریجانی نیز در مجموع نسبت به حضور من نگاه منفی نداشته‌اند.

اظهارنظر ابوترابی‌فرد درباره کاندیداتوری لاریجانی: در نشست‌هایی که با لاریجانی داشته‌ایم مطلبی در این خصوص که در انتخابات حضور می‎‌یابند مطرح نکرده‌اند.

شعار کلیدی در انتخابات: شعار بنده «پاک باش و خدمتگزار» است. بنده قصد دارم از بهترین‌ها، پاک‌ترین‌ها و متخصص‌ترین‌ها در کابینه استفاده کنم. در خصوص معرفی افراد برای کابینه نیز باید بگویم اعضای کابینه باید ابتدا رأی اعتماد از مجلس بگیرند لذا معرفی آنها پیش از مشورت با مجلس و کمیسیون‌های تخصصی را صلاح نمی‌دانم.

هزینه تبلیغاتی: در جلسه‌ای که با حضور صد نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها داشتم آنها شماره حسابی را در نظر گرفتند تا خودشان علاوه بر مشارکت علمی، حمایت مالی نیز داشته باشند.

نسبت ابوترابی‌فرد با پایداری‌ها: تعداد قابل توجهی از نیروهای فعال جبهه پایداری در استان‌ها با من ارتباط دارند و در سفرهای استانی‌ام این افراد میزبان و مدیر برنامه‌های بنده هستند.

ابوترابی‌فرد، کاندیداتوری و جامعه روحانیت مبارز: کاندیدای جامعه روحانیت مبارز نیستم.

مهتمرین مسئله اقتصادی کشور : مهمترین مسئله، اشتغال و تولید است. باید از تمام ظرفیت‌های کشور بهره گرفت تا تولید افزایش یابد. افزایش تولید، منجر به افزایش اشتغال می‌شود. برای این کار تنها راه این است که بودجه سالانه کشور را در قدم اول عملیاتی نماییم و هزینه کشور را درست مدیریت کنیم. کسری بودجه را به صفر برسانیم. استقراض دولت از بانک مرکزی را به صفر برسانیم. رشد نقدینگی را کاهش دهیم. اینها قدم‌هایی است که راه را برای رسیدن به یک اقتصاد پویا فراهم می‌کند. در این مسیر باید ذخایر ارزی افزایش یابد و از شرکت‌های دانش‌بنیان برای حل این مشکلات اقتصادی بهره گرفت. یکی دیگر از مهمترین اقدامات در حوزه اقتصاد عدم وابستگی به بودجه نفت است. در شرایطی هستیم که نباید یک ریال از منابع خودمان را به هدر بدهیم. در کنار اینها باید بهره‌وری سرمایه را ارتقا دهیم. بهره‌وری ما در اول انقلاب 1.65 درصد بود اما الآن به 65 صدم درصد کاهش یافته است. در حالیکه برخی از کشورها در این حوزه رشد چشمگیری داشته‌اند.

مهمترین نقد در حوزه سیاست خارجی: به نظر من می‌توان با تدبیر بیشتر طوری عمل کرد که گرفتار تحریم‌ها نشویم. مهمترین عاملی که می‌توانست بازدارنده تحریم‌ها باشد تصمیمات درست اقتصادی است. من بر این اعتقادم که آمریکا و ما در داخل کشورمان دو لبه قیچی هستیم که هدف آن ایجاد چالش فراروی اقتصاد ایران است. یک لبه آمریکاست که سعی در کاهش درآمدهای ارزی جمهوری اسلامی ایران دارد و یک لبه نیز خودمان هستیم که افزایش هزینه‌های کشور را رقم می‌زنیم. مثل همین استخدام‌های غیرقانونی؛ در آغاز دولت احمدی‌نژاد بودجه جاری کشور 25 هزار میلیارد تومان بود اما حالا در پایان سال 91، این مقدار 100 هزار میلیارد تومان شده است در حالیکه درآمدهای ارزی ما کاهش پیدا کرده است. این نقشه راه روشن بود من بارها گفتم که ما باید هزینه‌های جاری خودمان را باید کاهش دهیم.

نگاه ابوترابی‌فرد به گشت ارشاد در قامت یک رئیس‌جمهور: برای ارتقای سطح فرهنگ باید از همه ابرازها استفاده کرد. گفتمان مبتنی بر اخلاق، صداقت و تلاش برای ارتقای دینداری و دینمداری در بدنه دولت نقش مهمی در گسترش اخلاق در جامعه خواهد داشت و امیدوارم از همه ابزارهای ممکن برای رشد اخلاق در جامعه استفاده کنم. اعتقاد داریم مردم عزیز هم ارزش‌های دینی و فرهنگی را باور دارند و می‌توانیم با تکیه بر این ارزش‌ها برخی کاستی‌ها به عنوان مثال در پوشش هم برادران و هم خواهران را اصلاح کنیم. این امور قابل انجام است. کار فرهنگی به تنهایی جواب نمی‌دهد در کنار آن باید جلوی برخی جرائم که ویران‌کننده فرهنگ است را گرفت.

کد خبر 210111
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز