جمعه ۳۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۴
۰ نفر

گروه دانش و سلامت- زهرا رفیعی: در روزهای شلوغ پیش از سال نو و آرام عید به تنها چیزی که فکر نمی‌کنیم درد ناگهانی است که به سراغمان بیاید و آرامش را از روزهایمان صلب کند، خانواده را به تشویش و نگرانی بیندازد و یک واقعیت تلخ را گوشزد کند؛‌ آن واقعیت تلخ دربه‌دری برای یافتن پزشک است.

روایت استیصال سه خانواده در روزهای عید برای یافتن پزشک مقیم و متخصص در بیمارستان‌های شهر را در ادامه می‌توانید بخوانید.

روایت اول:

در روایت اول رگ سیاتیک یک بیمار میانسال شب عید گرفت و او را تا روز هشت فروردین زمینگیر کرد. درست در روزی که به‌نظر می‌رسید روزی عادی و اداری باشد پزشکی در بیمارستان حضور نداشت. این بیمار ابتدا به بیمارستانی در حوالی محله نارمک مراجعه کرد ولی به‌دلیل دردسترس نبودن پزشک، به یکی از بیمارستان‌های خصوصی شهر مراجعه کرد. آنجا نیز پزشک متخصص مغز و اعصاب وجود نداشت تا برای تشخیص عارضه، تصویربرداری MRI تجویز کند. مراکز تصویربرداری، بدون دستور پزشک متخصص مغز و اعصاب بیمار نمی‌پذیرند. در نهایت پزشک متخصص قلب در این بیمارستان با تماس‌های تلفنی مکرر، پزشک متخصص مغز و اعصاب برای تجویز MRI یافت. بیمار با تحمل درد طولانی، تا روزهای پس از عید سر کرد تا بیشتر پزشکان از تعطیلات بازگردند.

روایت دوم:

بیمار روایت دوم پیش از عید بیماری‌اش تشخیص داده شد و برای درمان، داروهای مورد نیاز برایش تجویز شد اما کیسه صفرای او درست روز دوم اسفند دوباره با درد شدید او و اعضای خانواده را راهی بیمارستان‌های خالی از پزشک و پر از بیمار شهر کرد. با استرس زیاد او را به نزدیک‌ترین بیمارستان رساندند. پرستار بخش اورژانس گفت: در طول‌ماه تنها یک‌بار برای یک جراح خانم شیفت گذاشته‌اند که آن هم چون این جراح خانم سه فرزند دارد مقیم نیست، بهتر است به بیمارستانی در نزدیکی میدان امام‌حسین بروید که یک بیمارستان فوق‌تخصصی است و حتما جراح مقیم دارد. پزشک شیفت این بیمارستان‌، خانم جوانی بود که شماره نظام پزشکی نداشت.

در این بین همراهان بیمار با کمک 118به بیمارستان‌های تهران‌کلینیک، جم و کسری زنگ زدند ولی هیچ کدام از این بیمارستان‌ها پزشک جراح مقیم در اورژانس نداشتند. به توصیه پرستار بیمارستان اول، به بیمارستانی دیگر مراجعه کردند ولی وقتی به آن بیمارستان رسیدند اورژانس آنجا تقریبا تعطیل و چراغ‌های آن خاموش بود. پرستار اورژانس بیمارستان به آنها گفت:

امروز جمعه است و ساعت هشت تازه معلوم می‌شود که ما جراح داریم یا نداریم. بهترین کار این است که به بیمارستان میلاد بروید که حتما جراح مقیم دارد. به گفته یکی از همراهان بیمار، آن‌قدر بیمارستان شلوغ بود که قابل تصور نبود که نیمه‌شب یک روز تعطیل است. ظاهرا بسیاری از بیماران در شهر وضعیت مشابهی داشتند. این بیمار برای لاپاراسکوپی به یک بیمارستان دیگر نیز کشانده شد و در نهایت با درد بسیار جراحی شد اما این بیمار به‌مانند بیمار روایت بعد بد‌شانس نبود.

روایت سوم:

بیمار روایت سوم در ایام نوروز پس از کوهنوردی حالش بد شد و به درمانگاهی در ابتدای مسیر کوهنوردی مراجعه کرد ولی به‌دلیل نبودن پزشک همانجا درگذشت. با همین وصف برای بسیاری از خانواده‌ها روزهای شیرین عید با بی‌برنامگی مسئولان به تلخی گرایید. وقتی اوضاع پایتخت این باشد، شما خود حدیث مفصل بخوانید از وضعیت شهر‌های دیگر کشور.

کد خبر 209918
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز