سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۹:۳۵
۰ نفر

1 - ده ماه پس از شکست رژیم صهیونیستی از حزب‌الله در جنگ 33 روزه لبنان کمیته وینوگراد در بررسی علل ناکامی مطلق رژیم صهیونیستی در جنگ با لبنان، ایهود اولمرت نخست‌وزیر، عمیر پرتز وزیر جنگ و دان حالوتس رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی را مسئول ناکامی‌ها خواند.

2 -  اهم اتهامات این سه تن آن است که  الف : به توصیه‌ها گوش نداده‌اند.
ب : وزیران کابینه نمی‌دانسته‌اند که جزئیات طرح چیست و چگونه از جنگ خارج خواهند شد.ج : نخست‌وزیر بدون مشورت با نیروهای خارج از دستگاه نظامی به‌ویژه درباره مسائل امنیتی و سیاسی رفتار کرده است.د : وزیر جنگ فاقد تجربه و درک مسائل نظامی و امنیتی بوده است.ه‍ : رئیس ستاد ارتش نیز مرتکب اشتباه‌های مضاعف شده است.
3 -  این اتهامات به صراحت تأیید می‌کند که الف : جنگ رژیم صهیونیستی در لبنان، جنگ نیابتی از سوی آمریکا بوده است.ب :کمیته وینوگراد تأیید می‌کند که تصمیم به شروع جنگ و ادامه و مدیریت آن تصمیم اسرائیل نبوده چنانکه حتی هیأت‌وزیران رژیم صهیونیستی نیز از جزئیات مطلع نبوده‌اند.ج:  اولمرت، پرتز و حالوتس فقط دستورات جرج بوش رئیس‌جمهور و کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا را در شروع و ادامه جنگ اجرا کرده‌اند.د : تأکید بر بی‌تجربگی و عدم درک مسائل امنیتی از سوی
عمیر پرتز حاکی از آن است که وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با اجرای دستورات بوش در این شکست استراتژیک مهلکی را برای تل‌آویو به ارمغان آورده است. ه‍ : همراهی همیشگی و کورکورانه تل‌آویو از واشنگتن لزوماً به تأمین منافع رژیم صهیونیستی ختم نمی‌شود.
4 - جرج بوش گفته است: حزب‌الله به اسرائیل حمله کرد، حزب‌الله بحران را شروع کرد و حزب‌الله شکست سختی در این بحران متحمل شد. در حالی که کمیته وینوگراد تأیید می‌کند که چهار ماه قبل از آغاز جنگ 33 روزه، اسرائیل برنامه حمله به لبنان را ریخته بود.
5 - کمیته وینوگراد مصیبت اسرائیل را در شروع جنگ نیابتی از سوی آمریکا معرفی می‌کند.
6 - بعید است تصور کنیم مقامات آمریکایی در تهیه و نحوه انتشار آن دخالتی نداشته‌اند. سؤال این است که مخاطب این گزارش کیست؟ آیا مخاطب روابط تل‌آویو– واشنگتن است؟ آیا منطقه خاورمیانه و کشورها و گروه‌های خاصی مخاطب این گزارش هستند؟ و اساساً آمریکا با تأیید فرادست بودن برخی گروه‌ها و کشورها در منطقه چه هدفی را دنبال می‌کند.
7 - این گزارش البته در سیاست داخلی رژیم صهیونیستی تأثیر خواهد گذاشت که حذف اولمرت و پرتز جزء کوچک آن خواهد بود. اگر تاکنون این دو تن در کابینه رژیم صهیونیستی باقی‌مانده‌اند فقط به این دلیل است که هنوز جمع‌بندی مشخص در داخل اسرائیل درباره چگونگی تحول در روابط تل‌آویو و واشنگتن صورت نگرفته است. هرآینه این مهم تحقق یابد چهره جدیدی هدایت روند آینده را برعهده خواهد گرفت.
8 - چند هفته پیش رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا پس از هشت سال وارد تل‌آویو شد، نوع تعامل وی در اراضی اشغالی فلسطین به‌گونه‌ای بود که آمریکا دیگر نمی‌تواند حامی مطلق رژیم صهیونیستی در مسئله فلسطین باشد. آمریکا در خاورمیانه منفور است چون بی‌محابا از اسرائیل حمایت می‌کند، اسرائیل در خاورمیانه منفور است چون بی‌محابا طرح‌های آمریکا را به اجرا درمی‌آورد.آمریکا برای نجات سیاست خارجی خود در خاورمیانه و اسرائیل برای حل معمای بقا ناچارند از هم فاصله بگیرند.
9 - شکست اسرائیل (بوش – رایس) در جنگ لبنان، اگر شکست استراتژیک بوده است، لاجرم تغییرات استراتژیک مهم و عمیق را به‌دنبال خواهد داشت.
کد خبر 20991

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز