چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۴:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: جوایز پولیتزر کتاب که از جمله جایزه های معتبر حوزه کتاب و روزنامه نگاری به شمار می رود در هفت بخش برندگان خود را معرفی کرد.

 به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایبنا در جایزه امسال برگزیدگان بخش های مختلف  جایزه پولیتزر به شرح زیر معرفی شدند.

 برنده داستان: آدام جانسون برای «پسر استاد یتیم» از انتشارات رندوم هاوس جانسون 45 ساله از سوی گروه داوری برای خلق «رمانی نفیس که خواننده را با خود به سفری پرماجرا به درون اعماق نظامی گری کره شمالی و در عین حال یکی از صمیمانه ترین فضاهای قلب بشر می برد» شایسته دریافت این جایزه شناخته شد. او می گوید با خواندن کتاب های تبلیغی متعدد از این رژیم سرانجام کیم جونگ- ایل رهبر پیشین کره شمالی را به عنوان شخصیت کتابش انتخاب کرد. این نویسنده گفت: وی انسانی زیرک و بذله گو بود و من هر چه بیشتر درباره اش مطالعه کردم فهمیدم که او تصویری خیلی بشری دارد.
نامزدها: ناتان انگلندر برای «وقتی درباره آن فرانک حرف می زنیم، درباره چه حرف می زنیم» و اویوین آیوی برای «بچه برفی».

برنده نمایشنامه: ایاز اختر برای «رسوایی» آقای اختر 42 ساله نویسنده پاکستانی- آمریکایی که با تحسین فیلم های وودی آلن بزرگ شده، در «رسوایی» با خلق شخصیتی به نام امیر که وکیلی موفق است، از نظرات وی درباره هنر و پول در یک میهمانی شام در مانهاتان سخن می گوید. این نویسنده که رمان نویس و بازیگر نیز هست، اکنون در حال نوشتن دومین رمانش است و در عین حال برای نمایش بعدی اش نیز آماده می شود. او در این نمایشنامه به صورتی استعاری از «اوتللو» استفاده می کند.

نامزدها: جینا جیونفریدو برای «به وجود آوردن، تاول زدن، سوختن» و امی هرتسوگ برای « 4هزار مایل».

 برنده تاریخ: فردریک لاگوال برای «جرقه جنگ: سقوط امپراتوری و ویتنام آمریکا» از انتشارات رندوم هاوس.لاگوال استاد تاریخ کونل در این کتاب از این که چگونه آمریکا درگیر جنگ ویتنام شد سخن گفته و این که چگونه همه تجربیات تلخ فرانسه پس از جنگ جهانی دوم در این زمینه را نادیده گرفت، زیر ذره بین می گذارد. او در این کتاب بر نقش آمریکا در جنگ ویتنام در دهه 60 تمرکز کرده است. وی در نوشتن این کتاب 800 صفحه ای بیش از هر چیز بر تجربیات فرانسه در جنگ هندو چین تمرکز کرده است.

 نامزدها: برنارد بیلین برای «سال های بربریت: مردم شمال آمریکا: نبرد تمدن، 1675-1600» و جام فابین ویت برای «رمز لینکلن: قوانین جنگ در تاریخ آمریکا»

برنده بیوگرافی: تام رایس برای «کنت سیاه: پیروزی، انقلاب، خیانت و کنت مونت کریستوی واقعی» از انتشارات کراون. رمان مشهور الکساندر دوما ملهم از زندگی پدرش توماس –الکساندر که از زنی برده در هاییتی به دنیا آمد و در ارتش فرانسه رشد کرد و سرانجام به دشمن ناپلئون بدل شد، نوشته شده است. رایس می گوید این مرد یکی از رهبران بالارتبه سیاهپوست در جامعه سفیدپوست تا دوره مدرن بود و واقعا یک انقلابی خیلی جدی محسوب می شود. زندگی این مرد دستمایه نوشتن این زندگینامه شده است.

نامزدها: مایکل گورا برای «تصویر یک رمان: هنری جیمز و ساختن یک شاهکار آمریکایی» و دیوید ناساو برای «پدرسالار: زندگی به یادآوردنی و دوران سرکشانه جوزف پی.کندی»

برنده شعر: شارون اولدز برای «پرش گوزن» از انتشارات آلفرد ای.ناپف اشعار گردآوری شده در مجموعه «پرش گوزن» پس از شکست ازدواج 30 ساله شاعر در سال 1997 سروده شده اند. خانم اولدز که اکنون 70 ساله است، به فرزندانش قول داد که این کتاب را تا سال ها منتشر نکند زیرا نمی خواست تجربه زندگی مادرشان بر آن ها که تازه در پی تشکیل خانواده بودند، تاثیر بگذارد.

نامزدها: جک گیلبرت برای «مجموعه اشعار» و بروس ویگل برای «وفور هیچ چیز».

برنده کتاب غیرداستانی: گیلبرت کینگ برای «شیطان در بیشه: تورگود مارشال، پسران گراولند، و سقوط آمریکای جدید» از انتشارات هارپر آقای کینگ 51 ساله، می گوید شیفته آنچه «موارد از دست رفته در تاریخ حقوق مدنی» می نامد، شده است. واقعیت هایی که در صفحات اول روزنامه ها در زمان جای می گرفتند ، اما از آن زمان تاکنون به دست فراموشی سپره شده اند. تورگود مارشال وکیل جنایی فوق العاده ای بود و زندگی اش به طور دایم در معرض خطر بود.

نامزدها: کاترین بو برای «پشت زیبایی برای همیشه: زندگی، مرگ و امید در زیر شهر مومبای»، دیوید جورج هاسکل برای «جنگل نادیده: یک سال تماشا در دل طبیعت»

 برنده موسیقی: کارولین شاو برای «پارتیتو برای هشت صدا» از انتشارات نیو آمستردام رکوردز گروه داوری پولیتزر «پارتیتو» را کاری بسیار صیقل خورده و ابتکاری خواند که متشکل از سخن ها، نجواها، حسرت ها، زمزمه ها، ملودی های بدون کلام و تاثیرات داستانی صدا است. این موسیقیدان 30 ساله این قطعه را برای گروه کر نوشت است و می گوید: می خواستم صداهایی را بسازم که هرگز نشنیده بودم. نامزدها: ایرون جی کرنیس برای «قطعاتی برای آسمان زمستانی» و وادادا لئو اسمیت برای «10 تابستان آزادی» بودند. پولیتزر جوایز خود را علاوه بر این، در بخش های مختلف روزنامه ‌نگاری هر سال از سوی دانشگاه کلمبیا به 19 چهره برجسته اهدا و از آن‌ ها با اهدای یک چک 10 هزار دلاری تجلیل می کند.

کد خبر 209561
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز