همشهری آنلاین: رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی از احتمال وقوع سونامی در آبهای جنوب در پی زلزله 7.7 ریشتری سراوان خبر داد و گفت: هشدار می‌دهیم که تا ساعت 19 سه شنبه 27 فروردین ماه مردم در کل استان سیستان و بلوچستان تا تنگه هرمز، به اندازه دو تا سه کیلومتر از سواحل دور شوند.

وحید چگینی در گفتگو با همشهری آنلاین در این باره گفت: به علت اینکه زلزله سراوان خیلی شدید بوده است اگر زمین لغزش در دریای عمان اتفاق بیفتد احتمال وقوع سونامی وجود دارد. بنابراین هشدار می‌دهیم که تا ساعت 19 امروز مردم در کل استان سیستان و بلوچستان تا تنگه هرمز از سواحل دور شوند.

رئیس موسسه ملی اقیانوس‌شناسی درباره علت پیش‌بینی سونامی گفت: طبق محاسبات قبلی و مدل‌سازی‌ها یکی از علل وقوع سونامی در این منطقه زمین لغزش است. اگر زلزله شدید اتفاق بیفتد ممکن است زمین لغزش هم رخ دهد چون ممکن است توده کف دریا فرو بریزد و در اثر آن سونامی ایجاد شود. چون این احتمال وجود دارد، هشدار می‌دهیم که مردم احتیاط کنند و از خط ساحل تا دو یا سه کیلومتر فاصله بگیرند.

چگینی در پاسخ به اینکه آیا شدت این سونامی احتمالی قابل پیش‌بینی است، گفت: شدت قابل پیش‌بینی نیست چون محل آن گسل در خشکی است. شدت سونامی را نمی‌توان پیش‌بینی کرد ولی می‌توان احتمال داد که این اتفاق بیفتد.

وی افزود: توده‌هایی که برآمده در کف دریای عمان هستند هم می‌توانند در اثر زلزله شدید مکران فعال شوند و هم می‌توانند در اثر زلزله شدیدی که در نزدیکی‌شان اتفاق می‌افتد فعال شوند که اکنون این زلزله شدید رخ داده است.

کد خبر 209497
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز